Jag undrar om det är någon som har ett bra tips på hur man själv kan byta bakhjulet. Som jag ser det måste man vara två. Vad är då vitsen med att köra runt på ett reservhjul.
Mvh Kalle
Däckbyte
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by webmaster</i>
<br />Ta det lugnt Stålis, du behöver inte lossa hela bromstrumman bara för att du fått punka =)
Det bästa om man ska byta bakhjul själv är att lägga den ner i en gräsbacke, typ dikeskant. Har funkat bra för mig.
/Jonas Myrenås
-----------------------------
På två små hjul genom livet...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Host host.. nej just.. Bara skojjade.
<br />Ta det lugnt Stålis, du behöver inte lossa hela bromstrumman bara för att du fått punka =)
Det bästa om man ska byta bakhjul själv är att lägga den ner i en gräsbacke, typ dikeskant. Har funkat bra för mig.
/Jonas Myrenås
-----------------------------
På två små hjul genom livet...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Host host.. nej just.. Bara skojjade.

Fortsättning på detta...
Om man inte har möjlighet att lägga ner vespan i en dikeskant och det enda man har att tillgå är ett hårt garagegolv... hur gör man då?
Jag har tänkt mig att antingen lyfta upp bakänden på vespan (PX200 -84) på ngt.. och sedan raskt byta bakhjulet och hoppas på att allt inte rasar under tiden. Andra lösningen är ungefär samma fast med en domkraft istället.
Är det någon som har gjort något liknande?
Var på ramen kan man belasta vespan utan risk för skador?
Om man inte har möjlighet att lägga ner vespan i en dikeskant och det enda man har att tillgå är ett hårt garagegolv... hur gör man då?
Jag har tänkt mig att antingen lyfta upp bakänden på vespan (PX200 -84) på ngt.. och sedan raskt byta bakhjulet och hoppas på att allt inte rasar under tiden. Andra lösningen är ungefär samma fast med en domkraft istället.
Är det någon som har gjort något liknande?
Var på ramen kan man belasta vespan utan risk för skador?
Jag använder mig av mc-lyft (typ biltema). Själv tar jag bort fjädern från stödet innan jag lyfter upp den, stödet hänger då fritt. Men om du bara ska byta hjul/däck så kan du ju lyfta upp hojjen medelst mankraft och sparka in en klassisk drickaback där stödet är (stödet uppfällt). Sen är det bara att demontera. Som sagt demontera inte hela trumman utan skruva borft fälgen endast.
Lycka till!
Lycka till!
Vespa GTS 300
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
I garaget brukar jag lägga en tretums planka under stödet. Därefter lyfta bakdelen och stoppa in en lagom hög låda (Den som Malossicyllen kommer i funkar bra) under bakkanten.
Sen borde hjulet snurra tilräckligt fritt för att man ska kunna ta ut det. Eventuellt måste man ta ut all luft först, men det beor nog mest på vilket blås som sitter på.
/JM
Sen borde hjulet snurra tilräckligt fritt för att man ska kunna ta ut det. Eventuellt måste man ta ut all luft först, men det beor nog mest på vilket blås som sitter på.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05