Variotronic - VARNING!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Variotronic - VARNING!

Post by Hedge »

Hej.

Till alla er som köpt ett Variotronic och tänker använda det på hårt trimmade Lambrettor. Följande står på Cambridge Lambretta's produktsida:

"N.B. on high power kits you should choose the modified Varitronic. Kits such as RB, or tuned TS1, Imola, Rapido, any race tuned scooter, if the scooters output is more then 20bhp you will need this option, we will not garuntee the Varitronic unless the strengthened option is chosen."

Och detta är vad som kan hända om man inte följer det rådet:

http://www.forums.ilambretta.com/phpBB2 ... c&start=15

Kolla bilderna lite längre ner på sidan. Centrumnitarna klipps rakt av. Inte så skoj.

Ville bara meddela så att dom som behöver kan förstärka centrum innan det är försent.

*** EDIT: Mer info i denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3057

*** EDIT 2: En välkänd profil i Lambrettascenen blev väldigt förvånad här i våras när han monterade av sitt oförstärkta Variotronic och fann att några nitskallar klippts av och fastnat på magneterna. Ren tillfällighet att han såg det i tid.


Mvh

Guran
Last edited by Hedge on Tue 12 May 2009, 16:13, edited 2 times in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Variotronic - VARNING!

Post by Federico »

hur ser modifieringen/förstärkningen ut?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Variotronic - VARNING!

Post by Hedge »

Federico wrote:hur ser modifieringen/förstärkningen ut?
Det talar dom såklart inte om. Vem vill inte tjäna 45£ extra...

Jag gissar på fetare, svetsade nitar.

NB: Det står inte en RAD om detta på Tinos egen sida.

Mvh

guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Den infon var bra. Måste säkra upp tillvaron innnan det rasar alltså. Kan meddela att även ett svarvat orginalsvänghjul till PX också knäcker nitarna( vid 28,5 bakhjulshästar).
Har knäckt 2 st innan jag köpte Hp4. Med Hp4 knäcker man kopplingar istället.
Typiskt smidige Tino att inte skicka upp info. Han borde fasen skicka ett förstärkt kit till oss stackare som lagt en miljon på ett redan halvkass kit från början grrrrrrrrrr.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ola Lång wrote:Typiskt smidige Tino att inte skicka upp info. Han borde fasen skicka ett förstärkt kit till oss stackare som lagt en miljon på ett redan halvkass kit från början grrrrrrrrrr.
Eller en ny kolv till oss som fått en halvkass med ett väldigt tidigt Mugello? Jag säger bara "Vikingstad, Cannonball, fredag 2/5, regn" :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Eller ett nytt Imola till alla vars låsring poppat ur kolven, eller ett nytt Mugello till alla vars pinnbultar varit felmonterade, eller...och så vidare.

Kvalitetssäkring är uppenbarligen inte något som hyllas av denne illustra Lambrettaprofil.

Mvh

Guran
jencla wrote:
Ola Lång wrote:Typiskt smidige Tino att inte skicka upp info. Han borde fasen skicka ett förstärkt kit till oss stackare som lagt en miljon på ett redan halvkass kit från början grrrrrrrrrr.
Eller en ny kolv till oss som fått en halvkass med ett väldigt tidigt Mugello? Jag säger bara "Vikingstad, Cannonball, fredag 2/5, regn" :evil:
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jobo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Wed 01 Oct 2008, 11:18
Location: Söder om Söder....
Contact:

Post by Jobo »

ingen som provat lite sportigare tändsystem på scootrarna?
Finns ju massa coola ju =)
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

jodå, i racingcirkusen har vi provat mycket konstiga prylar. Jag körde med en röjsågständning från en hva på min primavera. Svänghjulet med fläkt och allt vägde 90gr. PÅ Vitbens zündapp bella sitter fortfarande den motorsågständnin vi monterade på 90 talet. varvar till månen och pajar aldrig.
Svantes bella däremot är bestyckad med variabel tändning från min gamla suzuki rm125. Funkar gudomligt.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply