Efarenhet Haynes repbok??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hels4622
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 17 May 2004, 22:48
Location: Sweden

Efarenhet Haynes repbok??

Post by hels4622 »

Hej där jag har fått förslag att vxkorset kan vara slitet på min 180SS av 1968 års modell. Jag undrar om någon har erfarenhet av Haynes workshop manual Vespa 1959-78 eller om någon har ett bättre förslag
MVH Lars
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej!
Jag har den manualen hemma, ska titta i den under kvällen och kolla upp vad som finns angående växelkors. Köpte boken för en massa år sedan men har aldrig använt den, har för det mesta hittat mer/bättre info på nätet.

Jag återkommer.

//Leif


//Leif
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Den vanliga Vespa-boken täcker bara Rally-vespan på 180cc. Det står om växelkors men som sagt, det finns bättre med info på nätet enligt min erfarenhet. Framförallt mer gratis iaf. ;)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hels4622</i>
<br />Hej där jag har fått förslag att vxkorset kan vara slitet på min 180SS av 1968 års modell. Jag undrar om någon har erfarenhet av Haynes workshop manual Vespa 1959-78 eller om någon har ett bättre förslag
MVH Lars
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Godmorgon!

Tycker att Haynesmanualen till de gamla vesporna egentligen är ganska kass, man får använda den mest som en källa för tips och fakta.
Dom blandar vilt ihop olika motormodeller och gaffellösningar utan att berätta det för läsaren.

Håller med Stålis att det finns bättre tips på nätet.

Annars en snabb instruktion (om du nu bara skall byta korset)
1. Töm ut oljan
2. Demontera ljuddämparen
3. Ta av fläkt och cylinderskydd/kåpa.
4. Demontera cylindertoppen.
5. Skruva ur det yttersta pinnbultarna.
6. Demontera svänghjulet (Om låsringen sitter kvar är det bara att skruva ur centrummuttern)
7. Demontera tändplattan (kablarna kan sitta kvar)
8. Demontera alla muttrar som håller ihop blockhalvorna och växelväljaren, alltså alla M7 muttrar (11mm fattning)
Kolla så att du verkligen har fått loss alla.
9. Demontera växelväljaren samt dra isär blockhalvorna, ibland behöver man använda milt våld och en träkloss för att dela halvorna.
10. Plocka loss växeldreven, OBS! lägg dom så att dom kommer på samma sida när du monterar igen).
11. Skruva ur växelföraren, OBS! vänstergängad.
12. Byt växelkors...
Montera... använd flytande packning om du vill ha det tätt.

Kontrollera spelet i växellådan efter att du har monterat drev och schims, om det är över 0,40mm så får du sätta i ett tjockare schim, dock skall det inte vara tajtare än 0,20.

Att konstruktionen är enkel viste dom redan då tiden begav sig:
http://ss180archive.netfirms.com/tech.html (klicka på page 30...)

VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Post Reply