Sist jag körde V50:an för nån vecka sedan hade jag glömt kranen upptäckte jag när jag snabbt skulle köra sonen till bussen. Då ska jag nog inte jag choka och springa igång den tänkte jag.
När jag försökte tog det tyvärr tvärstopp, stackerns motorn blockerades helt. Troligtvis blev toppen alltå helt fylld med bränsle som inte gick att komprimera. Genom att backa kunde jag få motorn att gå rund igen men det blev stopp några ggr till.
Sedan kunde jag till slut springa igång den med fullgas och köra. Det som hände sen var att det kändes som att motorn aldrig blev varm, ingen som helst ork på låga varv bara på riktig höga varv kändes den normalt. Att choka gjorde saken inte bättre, tvärtom.

Gick knappt att köra iväg och varje gång man växlar upp så finns ingen kraft. Tomgången verkar ok, kanske lite hög och jag kände inte direkt att kompressionen skulle vara borta fast det är svårt att känna på kicken.
Jag undrar nu vad som kan ha händ, har tre teorier:
- kolvringen har gått av pga enorma trycket på kolven när det blev tvärstop och jag har ingen komp kvar som gör att orken försvunnit.
- det har även blivit övertryck i vevhuset och det har pressat ut packboxen som gör att det inte finns vevhuskompression kvar
- krysskylen pajade när motorn tvärrstannade och svänghjulen vred sig framåt flera grader som gör att tändningen nu står helt fel.
Vad tror ni?
Glad blir man i varje fall inte av detta, läxan är glöm inte kranen och om du har gjort det en längre tid ha då inte bråttom och starta då försiktigt, ta helst ut stiftet och vrid rund motorn så att man kan få ut evt överskottet den vägen.
/Aryan