Lambretta modifiering.

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Spojlern
Drömmare
Drömmare

Lambretta modifiering.

Post by Spojlern »

Hej.
Mathias heter jag och är rätt ny här.Har tidigare hållt på med bilar och sportmotorcyklar och tänkte testa åka lite scooter. Tog bilen från Götet och tuffade upp till Skellefteå och köpte min första scooter, en Lambretta LD150 55.
Riktigt fint skick, dock oreggad med paj kickaxel.

Första veckan fixade jag igång den och fick det till att funka helt okej, men visst hade den tappat kraft med åren, man kände att den var sliten i motorn och att den var allmänt slö.
Åkte ett par turer till stranden med flickan var allt jag han med innan det sa stopp. Har rivit isär det och inser att det är en hel del som behöver bytas.

Mål: Få motorn att fungera och allt annat till att lira fint, sedan regga.
efter reggningen vill jag ha i en annan motor, en driftsäker motor med vattenkylning och elstart, har kollat på en Honda Motor 150cc från Zoomer. Säkert inte en del som passar, men har byggerfarenhet sen tidigare så det skall nog gå. Sen vill jag försöka regga den med denna motor som ombyggt fordeon eller liknande.
Detta är ju mitt önske mål, men vi får se var vi hamnar, beror på tid och pengar.

Bilder kommer, kamera på semester :)
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Kul projekt!
Men varför inte köpa en ny PX-motor?
Minns inte riktigt var jag såg det, men det är jag övertygad om att det finns andra här som gör.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling

Post by Svint1 »

moorflax wrote:Kul projekt!
Minns inte riktigt var jag såg det, men det är jag övertygad om att det finns andra här som gör.
Må nok ganske omfattende arbeid til for å få klemt i en PX-motor i en Lammy...
:lol:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Spojlern
Drömmare
Drömmare

Post by Spojlern »

moorflax wrote:Kul projekt!
har inte jobbat något med scootrar innan, vet inte hur PX motorn ser ut, vet knappt hur den andra motorn ser ut heller. Tanken med att köpa en Honda motor, var att då kunde man för ett rimligt pris kunna köpa en komplett beg scooter med alla anslutningar , kablar,tändlås osv.

Kul att du gillar projektet!

/ mathias
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

På en Lambretta sitter väl motorn framför bakhjulet, men på en Vespa PX sitter motorn på sidan av bakhjulet, och hela motorn och växellådan är integrerad i baksvingen! Vattenkylning har den inte heller!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

moorflax wrote:Kul projekt! Men varför inte köpa en ny PX-motor?
Motorn från Vespa PX passar absolut inte i en Lambretta LD, inte ens med mycket mekande. Ingen annan motor heller, om vi talar om att byta motor relativt enkelt, som att hänga i en PX-motor i t ex en Touring.

Däremot finns det folk i UK som är rätt duktiga att hänga i moderna automatmotorer i lite nyare Lambrettor. Läs och lär http://www.lambrettainnovation.co.uk/
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

hände det nåt mera med den 2cylindriga Lammy-motorn? :sad:
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

jencla wrote:
Motorn från Vespa PX passar absolut inte i en Lambretta LD, inte ens med mycket mekande.
Stämmer inte riktigt Jens. Såg i scootering för inte så länge sen, en Lambretta med PX motor. Hittar tyvärr ingen bild men det GÅR med mycket (se extremt) mekande. :wink:
PX motorn är dock kanske inte det bästa för en Lambretta.
Som du säger Jens så är det ju relativt vanligt i england att lägga i auto motorer i Lammys. Men som sagt, det är mycket jobb. Bygga om sving och flytta stötdämparfästet samt vissa plats problem. Se bara svenska Lunatic av Olof och Calle. Visseligen en Luna men det har ju gjorts! :grin:
Lycka till med bygget. /Liberto
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vår egen västgötasmed Svante tog en rejäl utmaning och stoppade i en Heinkel 4-takt med manuell låda i sin LD. Funkar kanon.
Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

En välrenoverad Lambretta-LDmotor är fin att köra och relativt driftssäker. (om den nu är just välrenoverad).
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

jencla wrote:
Motorn från Vespa PX passar absolut inte i en Lambretta LD, inte ens med mycket mekande. Ingen annan motor heller, om vi talar om att byta motor relativt enkelt, som att hänga i en PX-motor i t ex en Touring.

Däremot finns det folk i UK som är rätt duktiga att hänga i moderna automatmotorer i lite nyare Lambrettor. Läs och lär http://www.lambrettainnovation.co.uk/
/jens
Jag tror ja vet en här i stan (Sthlm) som hänger in automatmotorer i lammy :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

marre wrote:Jag tror ja vet en här i stan (Sthlm) som hänger in automatmotorer i lammy :wink:
Det vet jag också, men det var väl en serie 1 eller 2 han byggde om, inte en LD. Men han kanske är villig att ställa upp med råd. Poängen med Lambrettainnovations är att de säljer färdiga ombyggnadskit för att "automatisera" senare Lambrettor.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Spojlern
Drömmare
Drömmare

Post by Spojlern »

Jag tror ja vet en här i stan (Sthlm) som hänger in automatmotorer i lammy :wink:[/quote]

för en relativt oínsatt, vem är det som pysslar med sånt? Hade kanske vart bra å kolla lite, få lite tips mm.
Danielsan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Danielsan »

Får man verkligen bygga om en Lambretta från 50-talet så mycket utan att det räknas som helgerån? Det kanske är jag som är för mossig och nostalgisk, men finns det inte någon gammal Vespa du kan ta i stället?...
Spojlern
Drömmare
Drömmare

Post by Spojlern »

Danielsan wrote:Får man verkligen bygga om en Lambretta från 50-talet så mycket utan att det räknas som helgerån? Det kanske är jag som är för mossig och nostalgisk, men finns det inte någon gammal Vespa du kan ta i stället?...
Får och får, jag vet vad du menar och visst känns det lite dumt att ta bort något som är orginal. Om det nu blir så att det åker i en ny motor så skall jag försöka dölja allting nytt så gott jag kan.

/ Mathias
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Spojlern wrote:
Danielsan wrote:Får man verkligen bygga om en Lambretta från 50-talet så mycket utan att det räknas som helgerån? Det kanske är jag som är för mossig och nostalgisk, men finns det inte någon gammal Vespa du kan ta i stället?...
Får och får, jag vet vad du menar och visst känns det lite dumt att ta bort något som är orginal. Om det nu blir så att det åker i en ny motor så skall jag försöka dölja allting nytt så gott jag kan.

/ Mathias
bygga om en gammal LD är inget helgerån, men att ge sig på en gammal vespa.....
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Det kallas för Hotrod, fast på 2 hjul.
Drg 200
Tph 173

Danielsan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Danielsan »

Lycka till med att skapa en lite udda "Hot Rod" av den gamla Lambrettan. Skulle rekommendera dig att försöka vara lite förutseende och inte göra dig av med (sälja/skänka/kasta) för många originaldelar (till exempel motorn). Om du skulle ångra dig om några år så kan du då utan alltför mycket letande kanske återställa till hyfsat originalskick.

Vi är nog ett par stycken som börjar bli nyfikna och ser fram emot lite bilder snart Mathias...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Varför inte installera en 350 Yamaha banshee-motor?
En polare håller på med dylikt försök
Image
Image

Han planerar att vara färdig till Jul
Mina scootrar:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

calle wrote:Image
130 x 10 tum, släng er i väggen! :grin: :grin:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Den behöver inget stöd ju.

Blir väldigt orättvis att tävla i långsamkörningstävlingar med den.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

aryan wrote:Blir väldigt orättvis att tävla i långsamkörningstävlingar med den.
...och i quartermile...
Motorn är rejält toktrimmad innan urtagen ur fyrhjulingen där den bodde tidigare.
Mina scootrar:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kedjedriven?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Nej, det är inte original med kedjedrift ;-)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Måste säga att trimningsgraden ser väldigt sund ut, den där kommer ju vara helt sjuuk!
Drg 200
Tph 173

Post Reply