Stöldförsök på Södermalm

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Bergfors
Lärling
Lärling

Stöldförsök på Södermalm

Post by Bergfors »

Idag vid 10-tiden försökte en kille stjäla min Vespa GTS250 på MC-parkeringen på Gotlandsgatan 75.
Eftersom jag ser Vespan från min arbetsplats såg jag vad som höll på att hända och sprang ut medan killen var kvar. Han hade då lyckats rycka loss låset och få på tändningen men på grund av startspärren kunde han förstås inte starta Vespan.
När han insåg att han var upptäckt gick han bara lugnt därifrån. Jag hade förstås kunnat försöka gripa honom men sådana här killar lär ju ha stor erfarenhet av att ta sig loss och kan ju vara beväpnade med kniv. Eller ha en kumpan i närheten. Killen såg ytterst "vanlig" ut. Meddellängd, ca 25-årsåldern, kort/snaggat halvmörkt hår, grå jacka med grå pälskapuschong. Inget utländskt utseende men han kan förstås ha varit från öststaterna.
Han verkade ju veta precis hur han skulle få bort låset (och det gick snabbt) men varför visste han inte om startspärren? Eller hade han tänkt försöka rulla Vespan till en väntande lastbil något kvarter bort?
Vespan är nu hos Börje för byte av lås. Förhoppningsvis blev det inga andra skador på den.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Otrevligt! Men det var nog rätt beslut att inte försöka ta killen. Sitter inte många kvarter bort och kan tyvärr inte se min PX från fönstret, men efter en snabb koll alldeles nyss kan jag konstatera att den står kvar!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Tjena Jörgen!
Mindre trevlig start på helgen. Tur att du har koll. Kommer osökt på ett gammalt Socker Conny citat:
"Med ett juste järnrör kan man slå hela världen med häpnad!"
Jag e ju egentligen ingen våldsförespråkare, och jag tror inte heller att jag skulle springa fast och hålla någon bara sådär... men nog är det ledsamt hur man mitt på ljusa dagen sätter igång och bryter på andras egendom å sedan bara lugnt går därifrån. Ibland sku man nog villa ha ett järnrör ändå...

Hoppas det ordnar sig med Vespan!

MQ
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Otrevligt.

En fråga, använder du/ni kapell när ni parkerar på gatan?
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

kejj wrote:En fråga, använder du/ni kapell när ni parkerar på gatan?
Jag parkerar bara på gatan under kontorstid, när jag jobbar. Hemma parkerar jag i garage. Inget kapell således.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Inget "Tjuv"-ropande? Eller ringa efter polis och följa efter killen? Foto med mobilkamera eller bättre?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marqs wrote:Ibland sku man nog villa ha ett järnrör ändå...
MQ
Det vore nog inte så framgångsrikt. En 25-åring gående på trottoaren blir anfallen med ett järnrör. Troligtvis finns inga vittnet till stöldförsöket, men vittnen till överfallet radar säkert hjälpsamt upp sig.
Risken är att man hamnar i en rättslig situation som får en att önska att tjuven åkt iväg på Vespan istället, det hade varit lindrigare... :sad:
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Du hade den inte fastkedjad eller något anant lås än styrlåset?
/Ronny
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

SoulBoy wrote:Du hade den inte fastkedjad eller något anant lås än styrlåset?
/Ronny
Nej, jag har ett bromsskivelås men jag brukar inte sätta på det när jag parkerar här utanför fönstret. Jag tänkte att jag ser väl om någon mixtrar med Vespan och det gjorde jag ju också. Men hade bromsskivelåset suttit på hade han väl kanske inte ens försökt och jag hade sluppit byta lås.
I fortsättningen kommer jag alltid att använda bromsskivelåset , även om det är lite besvärligt och man rískerar att glömma det, med trasig hastighetsmätarwire som följd.

/Jörgen.

P.S. Medan jag skrev det här ringde EHR och meddelade att Vespan var fixad. Det tycker jag man kan kalla bra service.
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Jag tror, sen min vespa blev stulen, att man generellt slipper en del problem om man har hojen fastkjedjad. Hindrade iofs inte att nån från att bryta på styret på min vespa i somras igen.

Verkilgen tråkigt att man inte får ha saker ifred.

/Ronny
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

SoulBoy wrote:Jag tror, sen min vespa blev stulen, att man generellt slipper en del problem om man har hojen fastkjedjad.
Säkert. Men normalt finns inget att kedja fast vid på MC-parkeringsplatserna i stan. Vi kanske skulle kräva av de styrande att det monteras gedigna fästöglor i gatan vid alla MC-parkeringar. I så fall kunde de också passa på att måla en separat ruta för varje MC, som det är på de flesta ställen i Italien.

/Jörgen
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja, man ska väl göra allt för att försvåra processen. Har tagit för vana att alltid dra på kapell oavsett. Det hindrar puckon från att provsitta och foto sig själva på en vespa bla.a :)

Det är oftast tillfällighetstjuvar det handlar om.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

kejj wrote:Det är oftast tillfällighetstjuvar det handlar om.
Det här lär inte ha varit en tillfällighetstjuv. Han hade med sig en plåtskruv av rätt dimension för att skruva in i låset och sedan någon form av specialverktyg för att bända ut låset med hjälp av skruven. Det blev bara ett par ytterst små märken i plåten på sidan om låset.

/Jörgen
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Nästan som en avdragare alltså?

Hur som helst ett extra lås medför ju iallafall lite extra tid för tjuven. På en ny scooter så kan du väl dra kjeda genom fälg/navet? Då gör kjedjan lite nytta även om den inte är fastlåst i något.

/Ronny
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

SoulBoy wrote:Nästan som en avdragare alltså?
Ja, det kan man säga. Att försvåra åtkomst till själva nyckelhålet skulle kanske kunna vara effektivt.
SoulBoy wrote: På en ny scooter så kan du väl dra kjeda genom fälg/navet? Då gör kjedjan lite nytta även om den inte är fastlåst i något.
Ett bromsskivelås av MC-typ går faktiskt att använda. Det tar mycket mindre plats (när det inte används) än en kätting och bör göra samma nytta i det fallet. Förmodligen är det svårare att forcera än en kätting också, eftersom det inte finns så mycket att få grepp med verktyg runt.

/Jörgen
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Bergfors wrote:Säkert. Men normalt finns inget att kedja fast vid på MC-parkeringsplatserna i stan. Vi kanske skulle kräva av de styrande att det monteras gedigna fästöglor i gatan vid alla MC-parkeringar. I så fall kunde de också passa på att måla en separat ruta för varje MC, som det är på de flesta ställen i Italien.
Definitivt något som scooterklubben skulle kunna göra. Ju fler MC klubbar som hör av sig ju mer uppmärksammad blir problemen med att låsa fast en MC.

Det är ju inte i garaget det ofta stjäls ifrån. i varje fall inte scootrar, snarare monster och dylika.

Nä, denna tjuv verkade mer medveten om sitt yrke än knarkarna runt maritorget.
Last edited by kejj on Fri 03 Oct 2008, 22:42, edited 1 time in total.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Om någon rör någon av mina vespor så får han stå sitt kast.
Om lagen/staten inte kan skydda sina medborgare samt dess egendom så får dessa skydda sig själva och sin egendom.
Rätt eller fel? Min ståndpunkt är enkel och tydlig!

Kanske det är dags att polisen lyckas med konststycket att lyfta fetarslet från stolen på pizzerian och faktiskt göra sitt jobb.

Runtom i Skaraborg sker detta tyvärr med utebliven framgång.
Alla som jag vet har gjort en polisanmälan de senaste 3 åren har hamnat hos samma handläggare i Lidköping och fått meddelandet att "brottet kan ej styrkas".
Om lagen tog tag i problem i tid skulle vi medborgare slippa hålla på att betala dyra självrisker och annat skit.
Men det gäller ju att skydda brottslingen mot brottsoffret som uppenbarligen är ond.
Min åsikt om polis och lag är vad den är, och det står jag för! De är och förblir fetarslen tills motsatsen är bevisad!
Jag blir så trött!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

http://www.almax-security-chains.co.uk/

Sånt lås + ett larm så är de ingen som ens kommer försöka sno nåt :)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Annars kan man kanske följa var den tar vägen om man har satt in en sån här

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=37113749
GPS Tracker/Logger.

Image
Med en GPS tracker kan du följa var ditt fordon/egendom befinner sig i realtid. Med hjälp av medföljande programvara kan du spåra en eller två enheter via dator (Google Earth™) eller SMS. GPS-enheten kommunicerar via GPRS och/eller SMS och kräver ett SIM-kort som har GPRS aktiverat (kontantkort fungerar). Enheten kan fjärrstyras och programmeras via SMS eller dator. Kan med fördel användas som tjuvlarm till din bil, båt, MC, snöskoter etc. Enheten larmar (via SMS) för bl.a svagt batteri eller om den flyttas/överskrider angivet område/hastighet. Inbyggd logger som sparar upp till 54000 positioner. Med loggerfunktionen kan du i efterhand ladda över spårhistoriken till din dator för att se enhetens färd. Utrustad med Sirf Star III chipset för bästa mottagning. Levereras med 230 V laddare, 12 V laddare, bälteshållare, USB-kabel, programvara och batteri. Storlek 75x48x25 mm.
Artikelnummer 36-3255
1 995:-
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

kejj wrote:
Definitivt något som scooterklubben skulle kunna göra. Ju fler MC klubbar som hör av sig ju mer uppmärksammad blir problemen med att låsa fast en MC.

Det är ju inte i garaget det ofta stjäls ifrån. i varje fall inte scootrar, snarare monster och dylika.

Nä, denna tjuv verkade mer medveten om sitt yrke än knarkarna runt maritorget.
Kontakta Vägverket på följande länk. Det gjorde jag nyss.

http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArend ... 5yoVOgQgAA

Vh,
Johan
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Den där mackapären behöver 12V och batteri, det är inte riktigt vad gamla Vespor har. Någon som hittat på någon GPS-lösning för gamlingar?

Edit: Eller har den hela paketet alltså och kan fästas på en gamling??? Någon?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Den där mackapären behöver 12V och batteri, det är inte riktigt vad gamla Vespor har. Någon som hittat på någon GPS-lösning för gamlingar?

batteriet ingår nog i produkten (och laddare) alltså bara att ladda lite då och då om man har tillgång till el där man parkerar
Federico
Jobo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Jobo »

Tjena killar...

Tråkigt med GTS'en... :sad:
Bra att EHR finns... :grin:

EHR kan även montera i Vespa orginallarm på din GTS
så den börjar tjuta satan om någon klåfingrig skulle börja
röra den.
"Race on a scooter is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

vespaco wrote:Den där mackapären behöver 12V och batteri, det är inte riktigt vad gamla Vespor har. Någon som hittat på någon GPS-lösning för gamlingar?

Den här då?

http://www.blocket.se/vi/18329843.htm?ca=9_s

Ska enligt uppgift fungera bra på "människans bäste vän och trogne följeslagare" ...låter ju precis som min vespa...
men skämt åsido, varför inte?

Finns nog en hel del varianter där ute... har funderat på stöldskydd med gps redan innan jag läste denna tråd.... finns det verkligen inte någon som har testat någon variant? Vad är problemet... batteritider i den del man placerar i fordonet?
Vespa Rally 180 1971
bell
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bell »

Vikt: endast 50 g
Storlek: 58 x 40 x 17 mm
GSM: TeliaSoneras mobila nät.
Batterityp: 3,7 volts Lithium-ion batteri med kapacitet 700 mAh (en livslängd upp till 4 år).
Borde ju räcka tycker man
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Post Reply