Jag har i den här tråden http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3685
beskrivit morgonens äventyr i Stockholmstafiken.
Kejj delade med sig av ett vurpminne han också.
Nu skulle det vara roligt att höra vad ni andra råkat ut för så att jag inte behöver känna mig så ensam här i hörnet med dumstruten på.
Mina mest minnesvärda vurpor
- klinkhammer
- Lärling
Jag har kört faktiskt aldrig vurpat. Peppar, peppar. Men det har varit nära flera gånger. Framför allt på Cannonballtävlingarna.
Däremot har hojar vält ett flertal gånger på grund av att jag har haft lite för bråttom och inte kollat att de stod tillräckligt stadigt.
Blev förresten påkörd i sidan av en bil som kom från vänster en gång, men lyckades hålla balansen. Tanten som körde var jag nära att strypa.
Blev även påkörd när jag körde Ape och då stod den och vägde på två hjul i vad som kändes som en evighet, innan den bestämde sig för att tippa tillbaka på rätt köl.
/P
Däremot har hojar vält ett flertal gånger på grund av att jag har haft lite för bråttom och inte kollat att de stod tillräckligt stadigt.
Blev förresten påkörd i sidan av en bil som kom från vänster en gång, men lyckades hålla balansen. Tanten som körde var jag nära att strypa.
Blev även påkörd när jag körde Ape och då stod den och vägde på två hjul i vad som kändes som en evighet, innan den bestämde sig för att tippa tillbaka på rätt köl.
/P
- Micool1972
- Entusiast
Min första vurpa var när jag skulle svänga av cykelvägen en vinter på väg till skolan i högstadiet...jag och V50n låg som ett streck även om jag körde väldigt sakta, allt kändes som slow motion. Det kändes lite som curling när man inte vill släppa "stenen" och hasar efter liksom.
Andra var för två år sen i en rondell utanför polisen när en tanta promt skulle in i karusellen fast jag redan var där och tutade på ná...det gick inte heller så snabbt så jag var beredd, så beredd man nu kan vara på en krock...
/Michaele
Andra var för två år sen i en rondell utanför polisen när en tanta promt skulle in i karusellen fast jag redan var där och tutade på ná...det gick inte heller så snabbt så jag var beredd, så beredd man nu kan vara på en krock...
/Michaele
Min finaste vurpa har jag skrivit om förut på forumet, nämligen den klassiska styrlåsvurpan i Slow Motion på en parkeringsplats. Jag såg säkert väldigt pålitlig ut när jag först välte över lååååångsamt på sidan, hoppade upp med blixtens hastighet och sedan ägnade mig åt ett skrattanfall i min ensamhet någon minut innan jag låste upp styrlåset och puttrade iväg... "Skämmigt" är väl ett lämpligt ord 

Vurpade på Rally Scandinavia på väg till pizza lunchen. Nerförsbacke, 70 km/h, blött som ***, övningskörningsskylt och läskig frambroms underlättar ej inbromsning. Pga denna läskiga frambroms så använde jag endast bakbromsen
.
Först slängde Primaverans bakdel åt höger, sen vänster och sen jätte mycket åt höger. Inte en skråma på mig men med en ny blinkers på styränden och ny framskärm så var Vespan back in buisness. Styrstoppet vet jag inte vart det flög. Borta är det iaf.

Först slängde Primaverans bakdel åt höger, sen vänster och sen jätte mycket åt höger. Inte en skråma på mig men med en ny blinkers på styränden och ny framskärm så var Vespan back in buisness. Styrstoppet vet jag inte vart det flög. Borta är det iaf.

//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
klinkhammer in da house:
Nu skulle det vara roligt att höra vad ni andra råkat ut för så att jag inte behöver känna mig så ensam här i hörnet med dumstruten på.
Ja efter över 30år på 2 & 4 hjul har man ju gjort ett par minnesvärda...
Med Bil: 3 timmar efter lyckad uppkörning och med ett färskt körort i fickan var man ju bara tvungen att utmana Frestavägen (då ökänd "rallyväg", på senare år välkänd hojväg) och det tog väl en 6 -7 böjar innan min 66'a Bubbla satt fast förankrad ganska långt ut på en åker, fick gå upp till bonden och få bilen lossdragen. Dyraste var nog när jag voltade en Nissan Q45 experimentbil ner genom "korkskruven" på Laguna Seca och kom glidande ut på taket, inte många glada Japanska miner den dagen....
Med hoj: Köpte en av dom tidiga Kawasaki Mach 1 500cc 3-pip 2-takt och skrotade den på Bogesundleden, körde av vägen så hårt att den såg ut som en fällkniv, själv bröt jag i princip alla fingrarna (utom vänster tumme) och alla tår & några småben i höger mellanfot annars klarade jag mig OK. På scooter har jag bara klotat en gång (so far) och det var när en fet bankir från Äppelviken tyckte att hans Range Rover ägde den filen vid Alviksrondellen där jag just åkte med en Aprilia SR 50, hojen fick en duktig smäll och jag gick i backen ganska hårt, men han hävdade att jag inte borde ha varit där och att han inte kunde se mig, BS!!!!
DP says: Sen har man ju "dummat" sig ganska många gånger, på lösgrus, med skivbromslåset låst, etc.....
Ja efter över 30år på 2 & 4 hjul har man ju gjort ett par minnesvärda...
Med Bil: 3 timmar efter lyckad uppkörning och med ett färskt körort i fickan var man ju bara tvungen att utmana Frestavägen (då ökänd "rallyväg", på senare år välkänd hojväg) och det tog väl en 6 -7 böjar innan min 66'a Bubbla satt fast förankrad ganska långt ut på en åker, fick gå upp till bonden och få bilen lossdragen. Dyraste var nog när jag voltade en Nissan Q45 experimentbil ner genom "korkskruven" på Laguna Seca och kom glidande ut på taket, inte många glada Japanska miner den dagen....
Med hoj: Köpte en av dom tidiga Kawasaki Mach 1 500cc 3-pip 2-takt och skrotade den på Bogesundleden, körde av vägen så hårt att den såg ut som en fällkniv, själv bröt jag i princip alla fingrarna (utom vänster tumme) och alla tår & några småben i höger mellanfot annars klarade jag mig OK. På scooter har jag bara klotat en gång (so far) och det var när en fet bankir från Äppelviken tyckte att hans Range Rover ägde den filen vid Alviksrondellen där jag just åkte med en Aprilia SR 50, hojen fick en duktig smäll och jag gick i backen ganska hårt, men han hävdade att jag inte borde ha varit där och att han inte kunde se mig, BS!!!!
DP says: Sen har man ju "dummat" sig ganska många gånger, på lösgrus, med skivbromslåset låst, etc.....
På gamla goda tiden när det var vänstertrafik. Vägen från Lidingö gick över gamla bron, så även södra o norra Lidingöbanans räls. Halkade på rälsen vid brogrenen o hojen la sig ner på sidan. Kollade bakåt att ingen var på väg in i oss, kollade damen att hon var OK, sedan skrattade vi, lyfte upp hojen o åkte vidare på våra äventyr.

Då det begav sig. Notera hjälmen på styret den användes till stöd.

Då det begav sig. Notera hjälmen på styret den användes till stöd.

-
- Administrator
Gjorde en snygg entre på SSKs 10-årsjubileum på Visingsö. Kom inrullande med min nylackade, nytrimmade Rally och varvade väl motorn lite extra när man efter 15 mil äntligen fick lite insatt publik. SEn när jag skulle få stopp på ekipaget så var det ju gräsmatta, varav framhjulet släppte och jag låg som en pankaka o kände mig otroligt fånig.
Det var bara att bryta tillbaka framskärmen lite så var allt ok igen.
Värre var det den gången jag skulle köra gokartbana med Primmyn i regn... Slutade med brutna revben och en vänsterhand som funkade sådär i ett par veckor...
/JM
Det var bara att bryta tillbaka framskärmen lite så var allt ok igen.
Värre var det den gången jag skulle köra gokartbana med Primmyn i regn... Slutade med brutna revben och en vänsterhand som funkade sådär i ett par veckor...
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Min första vurpa...
Slingor i håret, vita byxor med hemainsydda rosa ilägg (80-talet vettja).
Första riktiga vespaturen.
14 år
Pantelleria utanför Sicilien mot Tunis till.
Polarens syrras trimmade Vespa Special.
Åkte till marknaden för att skaffa en vattenmelon, det gick bra att ta sig dit.
Placerade den rackarns stora vattenmelonen på fotbrädan och höll fast den med benen.
Genade hem på en otroligt kass stenväg, precis innan framkomst finns där en extremt kraftigt lutande backe.
Körde naturligtvis för fort redan då.
Bakbromsen var oåtkomlig på grund av melonens placering.
Frambrosen saktade inte bara färden utan resulterade i att man fick pröjsa både ny framskärm, lackering och en halv flaska mercurochrome.
Har väl blivit ett tiotal gånger fler vurpor efter det...
Slingor i håret, vita byxor med hemainsydda rosa ilägg (80-talet vettja).
Första riktiga vespaturen.
14 år
Pantelleria utanför Sicilien mot Tunis till.
Polarens syrras trimmade Vespa Special.
Åkte till marknaden för att skaffa en vattenmelon, det gick bra att ta sig dit.
Placerade den rackarns stora vattenmelonen på fotbrädan och höll fast den med benen.
Genade hem på en otroligt kass stenväg, precis innan framkomst finns där en extremt kraftigt lutande backe.
Körde naturligtvis för fort redan då.
Bakbromsen var oåtkomlig på grund av melonens placering.
Frambrosen saktade inte bara färden utan resulterade i att man fick pröjsa både ny framskärm, lackering och en halv flaska mercurochrome.
Har väl blivit ett tiotal gånger fler vurpor efter det...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra