PV cylinder på v50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

PV cylinder på v50?

Post by Bustamente »

Hur pass lika är v50 och pv-blocken egentligen? Skulle man kunna slänga på en PV vev och cylinder på en v50? Antar att det i sådana fall inte skulle finnas massor 75-cylindrar på marknaden iåförsig...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det är i princip samma block, bara insuget som skiljer sig.
vev+utväxling+cylle och urttagning av insuget och du kan tokgasa
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha. Låter som om det kan bli ett projekt i vinter :grin:
Men utväxlingen måste altså bytas? För att den inte passar ihop eller för att den kommer varva för mycket?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Men man kan använa v50 tändplattan?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bustamente wrote:För att den inte passar ihop eller för att den kommer varva för mycket?
För att den annars kommer att varva sönder...och inte gå mkt snabbare ;)

Du kan behålla tändplattan
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha, tack för svaren. Då kan jag ge bort min pv-platta till en bättre behövandes då... Men kommer den verkligen varva sönder? Det är ingen svensk orginal utväxling utan snäppet längre italiensk eller vad man kallar den... Grejen är att det är min tjejs v50 jag tänkte göra det på och jag vill inte att den ska gå så snabbt. Max 60 får den göra, annars kör hon ihjäl sig. Den gör runt 40 nu och det är på gränsen för sakta bara + att den sackar så extremt uppför...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

aha, längre utväxling, då borde det vara körbart.

(fast tror inte original italiensk...då den är samma som svensk ;) )
Mina scootrar:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Inte helt säker men tror det är 18/67 utväxling. Köpte den på em när jag småtrimmade scootern förra vintern. Och min gamla pv-cylinder är inte nyhonad direkt, så jag tror inte den ger mer krut än en mild v50-trimcylle...
Last edited by Bustamente on Sun 21 Sep 2008, 10:28, edited 1 time in total.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Någon som har några mått eller något sådant för upptagning av insuget? Kanske har någon ett delat pv block som det kan tas ett par kort på eller så?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, får testa öppna lite, blir säkert bra... Men det är väl lika bra att beställa en ny cylinderkåpa? För v50-kåpan lär väl inte gå att klämma på?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bustamente wrote:Någon som har några mått eller något sådant för upptagning av insuget? Kanske har någon ett delat pv block som det kan tas ett par kort på eller så?
Image

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tackar fritte... Det ger en liten uppskattning, får jämföra med hur det ser ut nu... Jag breddar den till den vänstra snöflingan där då ungefär :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Om du lägger primaveraveven i blocket borde du kunna vrida och avgöra någorlunda hur mycket du ska ta upp på insidan, insuget ska öppna 89° FÖD och stänga 52° EÖD på en otrimmad primmy enligt XP-Niklas. På utsidan är det väl bara att se till att det är stort nog relativt insugsröret, eller har jag missat något?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för hjälpen. Det ordnar sig nog. Inte hela världen om jag öppnar för lite. Är ju inte ute efter maxeffekt direkt. Även om jag inte skulle öppna något över huvud taget så lär det ju ge mer än v50-orginal. Huvudsaken ja inte tar för mycket...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Skiljer sig verkligen insugen? Tycker det redan ser ut precis som bilden. Jag hoppar helt att modifiera insuget. PV-rörets öppning stämmer precis med hålet i blocket. Medans orginalrörets är smalt och runt...
Sätter ihop det sista ikväll, så blir det testkörning på söndag i masthuggets garagehus :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Shit. Trodde v50 och pv hade samma tändinställning, men nu ser jag att så inte är fallet. Tändningen måste ställas om från 19 till 24 grader va?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

ännu värre att det inte finns hålbild för 24 grader. Vred max vilket ger runt 21 grader. Bör man fila upp hålen så man får in 24 eller kan hon köra på 21?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Såvitt jag vet är det ju inte direkt skadligt för motorn med för låg förtändning, medan för hög ger hålade kolvar och allmän misär... Du får väl bara lite sämre effekt med 21°? Är inte högsta effekt målet, är det väl bara att blunda och köra :) Genom att fippla lite med brytarna brukar man ju också kunna förskjuta tändläget en smula, då kanske du kommer upp i 22-23°, då borde det verkligen inte vara något att bråka om...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Monterade och testade idag. Startade direk och gick grymt bra i 5 min, riktigt drag i den. Sen började motorn tokrusa. Höll in dödaren till den nästan dog, släppte och den rusade upp igen. öppnade sadeln och kollade att trotteln inte fastnat eller något sådant, men den stängde som den skulle... Tjuvluft? Var ska man börja kolla? Borde vara någonstand mellan förgasare och vevhus?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

verkar vara tjuvluft eller något som inte lirar så att du får rätt bränslemängd.
Det kan ju också vara extremt fel bestyckning, testa att dra ut chocken och sem om den fortfarande går bra då, isåfall vet du att det är för mycket luft eller för lite bränsle som är orsaken.
Mina scootrar:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

ok, jag får testa det. Minns att primaveran grejerna satt på hade en tendens att rusa lite också. Ibland fick jag lägga i växel och släppa lite på kopplingen för att få ner varven vid rödljusen. Hur fungerar luftskruven på shb? Fetare blandning in eller fetare vid utskruvning?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bustamente wrote:Hur fungerar luftskruven på shb? Fetare blandning in eller fetare vid utskruvning?
Fetare ut har jag för mig.
Mina scootrar:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack. Ska kolla igenom vad det kan vara när orken kommer tillbaka...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det verkar ha löst sig. Felet verkar ha varit att med för många öl i sig kan man blanda ihop vilket håll tomgångsskruven går :grin:
Post Reply