Vespa LXS-50 2T Trimning
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
- Location: Sweden
Vespa LXS-50 2T Trimning
Lämnade det till handlaren att dra variatorn och byta munstycke (Den drar numera 0.7L milen och spyr ut avgaser, Vespaservice/EHR motor AB är knappast perfektionister hahaha) 58km/h på en bra dag, 68 i nerförsbacke.
Vill ha mer!!
Större förgasare, trimrör, CDI box, ökat luftinsug?
Vad är nästa steg på resan?
Vill ha mer!!
Större förgasare, trimrör, CDI box, ökat luftinsug?
Vad är nästa steg på resan?
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
- Location: Sweden
Kontentan av vad du föreslår är Byt ut rubbet?marre wrote:Satsa på cylinder allra först de brukar ge mest som ensam del, sen när du har fastnat i trimträsket är det lika bra att du köper allt trim du kan komma över
Svårt att köra en 70cc med befintliga delar. Måste byta vevstake till att börja med.
Tänkte komma undan lite mer diskret utan att bygga en ny motor som låter som en motorsåg.
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
- Location: Sweden
Jag tror många över 18 håller med om det här:SoulBoy wrote:Varför inte ta körkort istället?
/Ronny
Ring upp ett försäkringsbolag och kolla vad det kostar att ha en modern motorcykel ståendes på gatan på ett postnummer som börjar på 115.
En Volvo 740 går på runt 20.000/år.
Garageplatserna går för mellan 1500 och 3000/mån om man inte vill åka tunnelbana till hojen.
Jag har en bil och en GL-150 från 1962 (som aldrig funkar).
Så otroligt mycket lättare att ha en EU moppe när man bara ska åka och köpa cigaretter.
Väldigt ologiskt med EU moppar som gör 45 när hastighetsbegränsningen är 50 så man nästan blir påkörd bakifrån stup i kvarten där det är enkelriktat och bilar parkerade på båda sidor av gatan.
(Fler omkörningar ≈ fler olyckor?)
Tror inte nån här har någonting till övers för vägverkets sätt att bedriva sin "Nollvision".
Någon som har ett tips på hur man plockar upp en LXS (Vespa S ute i Europa) i 70 knyck utan att få den att spruta ut bensin genom avgasröret eller låta som någonting som tillhör en 15åring som gillar samma sorts uppmärksamhet man får av en motorsåg??
Trimma är ju mer olagligt än att köpa en 125:a och köra utan kort så ja förstår inte problemet, dessutom drar en lx125 tex väldigt lite.
Varför skulle du direkt behöva byta vev för du stoppar dit ett 70cc kit, sålänge du inte köper det värsta som ändå inte funkar nåt vidare med orginalröret så kommer orginalveven fungera alldeles utmärkt.
Varför skulle du direkt behöva byta vev för du stoppar dit ett 70cc kit, sålänge du inte köper det värsta som ändå inte funkar nåt vidare med orginalröret så kommer orginalveven fungera alldeles utmärkt.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Fast en LX 125 kostar en fjärdedel att försäkra jämfört med din 50 CC.Electronic wrote:Jag tror många över 18 håller med om det här:SoulBoy wrote:Varför inte ta körkort istället?
/Ronny
Ring upp ett försäkringsbolag och kolla vad det kostar att ha en modern motorcykel ståendes på gatan på ett postnummer som börjar på 115.
En Volvo 740 går på runt 20.000/år.
Garageplatserna går för mellan 1500 och 3000/mån om man inte vill åka tunnelbana till hojen.
Jag har en bil och en GL-150 från 1962 (som aldrig funkar).
Så otroligt mycket lättare att ha en EU moppe när man bara ska åka och köpa cigaretter.
Väldigt ologiskt med EU moppar som gör 45 när hastighetsbegränsningen är 50 så man nästan blir påkörd bakifrån stup i kvarten där det är enkelriktat och bilar parkerade på båda sidor av gatan.
(Fler omkörningar ≈ fler olyckor?)
Tror inte nån här har någonting till övers för vägverkets sätt att bedriva sin "Nollvision".
Någon som har ett tips på hur man plockar upp en LXS (Vespa S ute i Europa) i 70 knyck utan att få den att spruta ut bensin genom avgasröret eller låta som någonting som tillhör en 15åring som gillar samma sorts uppmärksamhet man får av en motorsåg??
Jag betalar runt 1700 kr /år i helförsäkring och jag bor också i innerstan.
Större motorcyklar är däremot dyra att försäkra.
/Johan
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Min Yamaha XTZ660 kostar mindre än 2000/år för en halvförsäkring, inte så blodigt tycker jag. Enda anledningen att köra 50cc är den tid, energi och pengar det tar att ta körkortet. När man väl har körkortet kan man köra minst lika billigt.wanten wrote: Större motorcyklar är däremot dyra att försäkra.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Absolut!anders2011 wrote:Min Yamaha XTZ660 kostar mindre än 2000/år för en halvförsäkring, inte så blodigt tycker jag. Enda anledningen att köra 50cc är den tid, energi och pengar det tar att ta körkortet. När man väl har körkortet kan man köra minst lika billigt.wanten wrote: Större motorcyklar är däremot dyra att försäkra.
//Anders
Men generellt sett så kostar det rätt mycket att försäkra en modern hoj med många kubik. Jag är själv sugen på nya Ducati Monster 696, men jag kommer att få så jäkla svårt att förklara kostnaden för min flickvän

/Johan
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
- Location: Sweden
Oj då har jag varit och kollat på fel bolag.
När fick offerter gällde det mest Ducatis och stora maskiner och summor som var femsiffriga för något jag skulle ha som en hobby/ pizzahämtningsmaskin.
Tänkte att -Fan det går ju inte fortare än 50 i stan ändå och med en sån här kan man får köra bussfil och polisen tar en på håll för att vara 16 så de bryr sig inte så mycket om man kör sick sack mellan bilar och en sväng på trottoaren när det är kö eller sneddar över ett torg".
Ironiskt nog visade det sig att det är så mycket snabbare och roligare att åka moppe att jag bara använder bilen/bilkön när jag ska hämta någonting jag inte kan stoppa i en ryggsäck.
Veteranhojar vet alla vad de kostar att försäkra.. tror jag betalar under 500 för en helförsäkring på min GL 150.
Vesta var billigast vad gällde EU moppe försäkringar. Tror de tog 7900 för en hel och jag tecknade en halv för 4000kr/år.
Alla andra bolag låg mellan 10.500 och 12.000 beroende på självrisken. När det var tal om 10.500 var självrisken så hög att det var billigare att bara köpa delen som var trasig förutsatt att det inte var en chassiskada. Då lär de vara generösa. Min kusin fick hela "utsidan" på sin Gilera utbytt efter han gjort en vurpa på den. Färgerna på kåporna stämde inte så de bytte alltihop så det var en ny cykel så när som på motorn och ramen.
På en Vespa är det lite annorlunda.
Får man en buckla som inte går att åtgärda är det enda man kan behålla motorn gissar jag.
Ska jag vara helt ärlig blev jag aldrig klar med mitt A kort för det var sån jäkla kö både på körskolan och kommer man privat till vägverket så gissar jag det ska mycket till innan de godkänner en 19åring med den där blicken som de tittar så noga efter.. och jag utstrålar nog nu 10år senare fortfarande samma signaler och även om jag tillhör en annan statistisk grupp idag lär jag tillhöra en riskgrupp som är en undergrupp i under kategorin motorcyklister.. De ser den där blicken med en gång och de har väldigt rätt. På bana med en cross så kommer jag ofta fram till att jag inte har alla hemma haha (och är en olycka på väg att hända)
En sak jag tror om 70cc är att man hamnar i en helt annan typ av juridisk situation än med en glödhet 50cc.
Jag pratade med gammal vän som är både polis och har varit i tjänst i 35år. Han sa så här:
Är du ute med en stor gammal Vespa touring så tittar nog polisen och beundrar den (på samma sätt som när vi åker förbi på Dramaten trappan på sommaren
), man säger att man håller på och renoverar den (öppnar och tittar på motorn och man pillar lite på vajrarna, ser oroad ut smetar lite olja över kinden) och bara har provkört den samt jobbar på sitt Akort just nu (jag är övertygad om att körkort för B ger körkortstillstånd för A). Det värsta som kan hända är att de drar in B kortet i tre månader. Om de sett den åka runt tidigare säger man att man lånar ut den till en kompis och de håller inte på och ska ta fingeravtryck eller ha skrivna vittnesmål att han kört hojen. Jag menar jag har lånat ut den till kompisar som kört den, men varken dem eller jag kommer ihåg vilken dag eller tid det skedde.
Torskar man på en Ducati så rycker nog B lappen direkt i tre månader men det får man leva med.. på det sättet man känner för det. Jag är osäker om de ens drar tillbaka det helt om man sticker ut och åker fast en gång till.
En annan orsak att jag inte köpte en Ducati är problemet med en grön våg sent på kvällen på Valhallavägen eller en fin landsväg ute i roslagen. Då får man verkligen bita sig i läppen för att inte göra någonting som får en stoppad.
Jag tror den matematiken olovlig körning + fortkörning = grov vårdslöshet i trafik = man blir av med alla körkort man har.
Hur som helst åker jag fast för att köra en avstrypt moppe får jag lappen indragen om de är taskiga.
Kör jag en 70cc tror jag att jag åker runt på ett obesiktigat, oskattat fordon som inte är typbestämt och godkänt för framfart på allmän väg.
Hade jag varit 15 hade jag inte brytt mig för det påverkar inte längre kktillståndet när man fyllt 18.. men idag har jag ett B kort att förlora och jag tror inte juridiken kring den typen av förfaranden är mild.
Om man simmar med strömmen så är inte straffen så hårda.
Kör man mest bara inne i stan och undviker midsommarhelgen osv så..
Jag kanske är en på miljonen men jag har bara blivit stoppad två gånger i sthlm city på 10år och en av gångerna körde jag faktiskt på oranget men piketbilen kom från andra hållet och det var ett gränsfall (= vittnesmål och alla i bilen måste åka och vittna i rätten om jag inte erkänner). Ingenting att skryta om men jag kom ungefär 2 kilometer innan jag mötte nästa rödljus och de kom i kapp mig (så snabbt körde jag inte, piketbussar är långsamma i kurvor). Mitt i natten och jag hade jättebråttom till Centralen för att hinna släppa av en kompis på sista tåget till Uppsala och hans pliktgöring på F16.. inte kul för mig om han dyker upp dagen efter och åka på straff för jag insisterade på att stanna till och käka på Burger King på vägen.
Det var batonger och upp på motorhuven och hela köret. Sen visade det sig att de inte hunnit ta mig med lasern så allt byggde på att jag skulle erkänna vilket jag givetvis inte gjorde så de bara trakasserade mig i några minuter på ren rutin medan jag höll med och sa att de hade rätt om att jag var dum i huvet och allt möjligt som inte hade med ärendet att göra.. sen fick jag åka vidare haha.
De tyckte antagligen det var kul att jaga mig även om de tog sitt jobb på på tok för stort allvar. Känner ett par stycken inom kåren och de säger själva att det finns poliser och poliser. Alla poliser ogillar piketstrykan för de citat: Jobbiga, inte bra på nånting och bara dålig PR.
(Andra gången var en alkokontroll i somras som de faktiskt använde blåljus för att stanna mig med kl 23 påväg hem från seven eleven. De körde upp på trottoaren med blåljus på för att stanna en moppe som körde i 40km/h. Sen skulle de få mig att erkänna att jag kört på trottoaren eftersom jag fysiska lagar fört mig dit för jag inte skulle köra in i dem..
Det ironiskt nog ännu mer terror då än gången tidigare och de stannade i över 10min (fick 2st sms under tiden jag stod där) och ställde gapade ut frågor om varför jag var "långhårig" och vad jag gjorde ute när det var mörkt osv osv, saker som man inte vet vad man ska svara på.
Jag visade dem körkortet och de körde regnr och persnr i datorn. Hojen var en vecka gammal och jag är ren som snö. När de fortsatte försökte jag summera och önskade dem en trevlig helg avslutade de med den klassiska tystnaden följt av den gamla vanliga "Nu hade du tur nästa gång tar vi dig blicken" haha Jag var övertygad om att det var polisskolan för de var i min egen ålder men när jag ringde och frågade var det riktiga poliser. Helt sanslöst.
(och nej jag har varken dialerade pupillrar, är somalier eller en val med ett hakkors tatuerat på halsen)
Jag lägger mina ägg i trimma lite lätt korgen och tar det lugnt.
Får jag igång min GL-150 så är det fan värt att få kortet indraget i tre mån för jag har kliat mig i huvudet över den hojen sen jag tog isär den för att konvertera till ett elektroniskt tändsystem för tre år sen nu..
Fortfarande inte kommit nån vart.
Så ingen har några knep om hur man kunde få några extra hästkrafter ur en ny 50cc Piaggiomotor?
När fick offerter gällde det mest Ducatis och stora maskiner och summor som var femsiffriga för något jag skulle ha som en hobby/ pizzahämtningsmaskin.
Tänkte att -Fan det går ju inte fortare än 50 i stan ändå och med en sån här kan man får köra bussfil och polisen tar en på håll för att vara 16 så de bryr sig inte så mycket om man kör sick sack mellan bilar och en sväng på trottoaren när det är kö eller sneddar över ett torg".
Ironiskt nog visade det sig att det är så mycket snabbare och roligare att åka moppe att jag bara använder bilen/bilkön när jag ska hämta någonting jag inte kan stoppa i en ryggsäck.
Veteranhojar vet alla vad de kostar att försäkra.. tror jag betalar under 500 för en helförsäkring på min GL 150.
Vesta var billigast vad gällde EU moppe försäkringar. Tror de tog 7900 för en hel och jag tecknade en halv för 4000kr/år.
Alla andra bolag låg mellan 10.500 och 12.000 beroende på självrisken. När det var tal om 10.500 var självrisken så hög att det var billigare att bara köpa delen som var trasig förutsatt att det inte var en chassiskada. Då lär de vara generösa. Min kusin fick hela "utsidan" på sin Gilera utbytt efter han gjort en vurpa på den. Färgerna på kåporna stämde inte så de bytte alltihop så det var en ny cykel så när som på motorn och ramen.
På en Vespa är det lite annorlunda.
Får man en buckla som inte går att åtgärda är det enda man kan behålla motorn gissar jag.
Ska jag vara helt ärlig blev jag aldrig klar med mitt A kort för det var sån jäkla kö både på körskolan och kommer man privat till vägverket så gissar jag det ska mycket till innan de godkänner en 19åring med den där blicken som de tittar så noga efter.. och jag utstrålar nog nu 10år senare fortfarande samma signaler och även om jag tillhör en annan statistisk grupp idag lär jag tillhöra en riskgrupp som är en undergrupp i under kategorin motorcyklister.. De ser den där blicken med en gång och de har väldigt rätt. På bana med en cross så kommer jag ofta fram till att jag inte har alla hemma haha (och är en olycka på väg att hända)
En sak jag tror om 70cc är att man hamnar i en helt annan typ av juridisk situation än med en glödhet 50cc.
Jag pratade med gammal vän som är både polis och har varit i tjänst i 35år. Han sa så här:
Är du ute med en stor gammal Vespa touring så tittar nog polisen och beundrar den (på samma sätt som när vi åker förbi på Dramaten trappan på sommaren

Torskar man på en Ducati så rycker nog B lappen direkt i tre månader men det får man leva med.. på det sättet man känner för det. Jag är osäker om de ens drar tillbaka det helt om man sticker ut och åker fast en gång till.
En annan orsak att jag inte köpte en Ducati är problemet med en grön våg sent på kvällen på Valhallavägen eller en fin landsväg ute i roslagen. Då får man verkligen bita sig i läppen för att inte göra någonting som får en stoppad.
Jag tror den matematiken olovlig körning + fortkörning = grov vårdslöshet i trafik = man blir av med alla körkort man har.
Hur som helst åker jag fast för att köra en avstrypt moppe får jag lappen indragen om de är taskiga.
Kör jag en 70cc tror jag att jag åker runt på ett obesiktigat, oskattat fordon som inte är typbestämt och godkänt för framfart på allmän väg.
Hade jag varit 15 hade jag inte brytt mig för det påverkar inte längre kktillståndet när man fyllt 18.. men idag har jag ett B kort att förlora och jag tror inte juridiken kring den typen av förfaranden är mild.
Om man simmar med strömmen så är inte straffen så hårda.
Kör man mest bara inne i stan och undviker midsommarhelgen osv så..
Jag kanske är en på miljonen men jag har bara blivit stoppad två gånger i sthlm city på 10år och en av gångerna körde jag faktiskt på oranget men piketbilen kom från andra hållet och det var ett gränsfall (= vittnesmål och alla i bilen måste åka och vittna i rätten om jag inte erkänner). Ingenting att skryta om men jag kom ungefär 2 kilometer innan jag mötte nästa rödljus och de kom i kapp mig (så snabbt körde jag inte, piketbussar är långsamma i kurvor). Mitt i natten och jag hade jättebråttom till Centralen för att hinna släppa av en kompis på sista tåget till Uppsala och hans pliktgöring på F16.. inte kul för mig om han dyker upp dagen efter och åka på straff för jag insisterade på att stanna till och käka på Burger King på vägen.
Det var batonger och upp på motorhuven och hela köret. Sen visade det sig att de inte hunnit ta mig med lasern så allt byggde på att jag skulle erkänna vilket jag givetvis inte gjorde så de bara trakasserade mig i några minuter på ren rutin medan jag höll med och sa att de hade rätt om att jag var dum i huvet och allt möjligt som inte hade med ärendet att göra.. sen fick jag åka vidare haha.
De tyckte antagligen det var kul att jaga mig även om de tog sitt jobb på på tok för stort allvar. Känner ett par stycken inom kåren och de säger själva att det finns poliser och poliser. Alla poliser ogillar piketstrykan för de citat: Jobbiga, inte bra på nånting och bara dålig PR.
(Andra gången var en alkokontroll i somras som de faktiskt använde blåljus för att stanna mig med kl 23 påväg hem från seven eleven. De körde upp på trottoaren med blåljus på för att stanna en moppe som körde i 40km/h. Sen skulle de få mig att erkänna att jag kört på trottoaren eftersom jag fysiska lagar fört mig dit för jag inte skulle köra in i dem..
Det ironiskt nog ännu mer terror då än gången tidigare och de stannade i över 10min (fick 2st sms under tiden jag stod där) och ställde gapade ut frågor om varför jag var "långhårig" och vad jag gjorde ute när det var mörkt osv osv, saker som man inte vet vad man ska svara på.
Jag visade dem körkortet och de körde regnr och persnr i datorn. Hojen var en vecka gammal och jag är ren som snö. När de fortsatte försökte jag summera och önskade dem en trevlig helg avslutade de med den klassiska tystnaden följt av den gamla vanliga "Nu hade du tur nästa gång tar vi dig blicken" haha Jag var övertygad om att det var polisskolan för de var i min egen ålder men när jag ringde och frågade var det riktiga poliser. Helt sanslöst.
(och nej jag har varken dialerade pupillrar, är somalier eller en val med ett hakkors tatuerat på halsen)
Jag lägger mina ägg i trimma lite lätt korgen och tar det lugnt.
Får jag igång min GL-150 så är det fan värt att få kortet indraget i tre mån för jag har kliat mig i huvudet över den hojen sen jag tog isär den för att konvertera till ett elektroniskt tändsystem för tre år sen nu..
Fortfarande inte kommit nån vart.
Så ingen har några knep om hur man kunde få några extra hästkrafter ur en ny 50cc Piaggiomotor?
Alltså lever du i någon slags fantasivärld?
1. Avstrypt är lika mycket böter som superduper 70cc 27hp trim vare sig vad du har hört eller inte, går den fortare än 52kmh är de trim vad du än gjort med den.
2. Du torskar inte b-kortet på tung motorcykel första gången du åker fast om ditt körkort inte har prövotid.
3. Du vill köra din GL150 utan körkort och hoppas du inte åker fast (för du inte ska köra under midsommarhelgen!?!?) och även en trimmad 50cc som är än mer olaglig att köra utan körkort med trim då försäkringen inte längre gäller om du krockar. Bra tänkt här verkligen.
Lycka till!
1. Avstrypt är lika mycket böter som superduper 70cc 27hp trim vare sig vad du har hört eller inte, går den fortare än 52kmh är de trim vad du än gjort med den.
2. Du torskar inte b-kortet på tung motorcykel första gången du åker fast om ditt körkort inte har prövotid.
3. Du vill köra din GL150 utan körkort och hoppas du inte åker fast (för du inte ska köra under midsommarhelgen!?!?) och även en trimmad 50cc som är än mer olaglig att köra utan körkort med trim då försäkringen inte längre gäller om du krockar. Bra tänkt här verkligen.
Lycka till!
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Nej. Det gör man inte. I bägge fallen framför du ett otypat, oskattat och obesiktigat fordon. Går det dessutom fortare än 45 km/h gör du dig skyldig till olovlig körning.Electronic wrote:
En sak jag tror om 70cc är att man hamnar i en helt annan typ av juridisk situation än med en glödhet 50cc.
Öööö. Va? Lämplighetsintyget (körkortstillståndet) avser ALLA körkort. Blir du av med lämpet, blir du av med samtliga kort, för en bestämd tid. Blir du av med lämpet mer än ett år, måste du ta om dina kort.Electronic wrote: ....(jag är övertygad om att körkort för B ger körkortstillstånd för A).....
Det är väl bara att strypa av den och se glad ut? Min Derbi gjorde uppåt 80 med strypningarna ryckta. www.google.com kan säkert bidraga med en massa sajter med detaljerad info kring hur det görs för Piaggiomoppar.Electronic wrote: Så ingen har några knep om hur man kunde få några extra hästkrafter ur en ny 50cc Piaggiomotor?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jag håller med, men det är inte lättare att bli av med körkortet under prövotiden. Skulle du dock åka fast för en trafikförseelse som genererar ett indraget körkort under din prövotid så får du börja om från början. Man bedöms alltså inte hårdare under prövotiden. Något som många har missuppfattat.marre wrote:Alltså lever du i någon slags fantasivärld?
1. Avstrypt är lika mycket böter som superduper 70cc 27hp trim vare sig vad du har hört eller inte, går den fortare än 52kmh är de trim vad du än gjort med den.
2. Du torskar inte b-kortet på tung motorcykel första gången du åker fast om ditt körkort inte har prövotid.
3. Du vill köra din GL150 utan körkort och hoppas du inte åker fast (för du inte ska köra under midsommarhelgen!?!?) och även en trimmad 50cc som är än mer olaglig att köra utan körkort med trim då försäkringen inte längre gäller om du krockar. Bra tänkt här verkligen.
Lycka till!
Olovlig körning med MC när du endast innehar B-körkort genererar antingen böter och varning eller böter och indraget B-körkort (då oftast 6 månader).
Att ta MC-kort är lätt. Jag tog mitt exakt två månader efter att jag fick körkortstillståndet.
Tips på avstrypning borde väl vara att ta en titt efter en distans i variatorn, samt att kolla över avgasröret. Det är där de oftast stryper 45-moppar i Sverige.
Kolla med EHR. De har garanterat koll.
Nej. vanligaste påföljden är varning + böter, titta in på trafikjuristen.
Fel av mig med prövotiden dock.
Länk: http://trafikjuristen.se/korkortingripa ... lelse6.htm
Fel av mig med prövotiden dock.
Länk: http://trafikjuristen.se/korkortingripa ... lelse6.htm
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Visst, men jag skrev de två alternativen som är aktuella. Den vanligaste är dock, precis som du skriver, böter + varning.marre wrote:Nej. vanligaste påföljden är varning + böter, titta in på trafikjuristen.
Fel av mig med prövotiden dock.
Länk: http://trafikjuristen.se/korkortingripa ... lelse6.htm
Trevlig kväll,
Johan
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Tue 05 Jun 2007, 13:48
- Location: Sweden
Jäklar vilken tråd det blev! haha Stora känslor.
Trafikjuristen är ett väldigt juridiskt ställe.. påminner lite om planka.nu
Finns så många jurister där ute som sitter i köket och kan allting men ofrivilligt jobbar med andra saker t ex gör hemsidor.
Läs lite fällande domar i stället.. där har du "verkligheten".
Vanligaste är att de drar in lappen på tre månader (fortkörning är nästan alltid 3, rödljuskörning är jag osäker på.. men en snäll gammal vespa med 4KW kan jag inte föreställa mig att de drar i 6mån).
En sak jag trodde alla visste: Runt midsommar, efter sportlovsveckan i Åre, julhelgen.. är polisen ofta ute och fiskar efter folk som druckit och stoppar folk sporadiskt eller stannar alla längs vägen. Drar man en U sväng i en kontroll och de ser det lär de reagera. Eftersom det ofta är två bilar lär den ena sticka efter en.
Under Prövotiden går körkortet under termen Lånehandling och man bedöms betydligt hårdare eftersom de inte kan ge böter utan bara ta tillbaka kortet och man får vänta några månader innan man kan göra en uppkörning igen. Många poliser har svårt för personer under 50 och har man en Lånehandling så behandlar dessa en som en livegen. Jag fick min släng av sleven men att jag klarade mig berodde på att de behövde 50meter och ett visst antal meter för att kunna ta mig med laser och i Vasastan är det rätt trångt och jag svängde i varje korsning. Det hade krävts ett vittnesmål från flera i bilen för att få mig fälld för vårdslöshet i trafik vilket var det enda jag var rädd för när jag stod där. Min kompis skrattade som fan under hela tiden för han hade varit med om samma situation tre veckor tidigare och hans kompis hade varit lika skraj men också klarat sig just för de inte orkar vittna och det tar lång tid att göra en rättssak av det.
En av mina bästa vänner blev med sitt för han körde 12km/h för fort över lidingöbron två dagar efter han fått lappen. De låg bakom och tog honom med laser (då körde de alltid volvo med extra spegel, nu kör de alla märken förutom volvo och saab) Såg hans papper från länsstyrelsen då det hände men det var 10 år sen. Jag tog mitt kort strax efter honom och min prövotid gick ut ett år senare (tror de ändrade till två senare eller också är jag bara glad att jag missförstod det hela men klarade mig ändå haha). Så här i efterhand tycker jag det är ett rätt bra system för att hålla 18åriga grabbar lite skraja redan innan de svänger runt i farsans bil och upplever sin första isfläck på en kurvad bro. Självklart tyckte jag det bara var skit under tiden det påverkade mig.
Lätt att ta MC kort?
Det var iof länge sen jag försökte ta mitt men då var det en babyboom samtidigt som det var IT era och två eller kanske tre skolor tog hand om hela stockholm och norrort. De hade väldigt sällan tider och det var en jäkla betingning att sluta köra som en crossåkare runt hindren och börja köra i "lätt sits". Sen var det låååång kö hos vägverket. Hade tyvärr ingen jag kunde övningsköra med och erfarenhet sa mig att det var svårt att komma dit 20 bast utan att ha blivit bokad från en trafikskola så jag släppte det. Tror de bara tar emot uppkörningar halva året eller har jag fel? Hösten kom och jag hade tagit bara fått fyra lektioner över två månader på ett flygfält ute på Bromma.
Hade redan gjort A teorin och köra cross på bana och i skogen är lite mer påfrestande än att köra motorväg eller i stadstrafik som man läser på samma sätt som när man kör bil men på en cykel kan hantera den med mycket större marginal än i en plåtlåda med fönster.
Två månader låter som en dröm för hojkort!!!
På bilskolan mjölkade de mig på pengar i fyra månader innan jag fick min första uppkörning. Sen var det Ekmans, som har en ägare som är känd för sina många stunts som t ex att ställa en kaffekopp på instrumentpanelen och be eleven köra genom lunchrusningen brahegatan - humlegårdsgatan - nybrogatan.. bara backar och folk som springer ut framför. Det gjorde han inte med mig utan det var annan terror i stället.
Klarade det på andra försöket (första försöket var ett skämt! kuggningen var en rondell som jag tittade bakåt i så mycket att jag höll på att köra upp på trottoaren när jag bröt mig ut. när vi kom tillbaka påstod tanten att jag inte tittat bakåt. Hon satt och skrev en lista över saker hon skulle handla i stället för att titta) Andra försöket var statistiskt väldigt bra för skolan menade läraren. Mina flickvänner klarade det på två resp tre veckor!! Räknat från teoriprovet till uppkörningen, och de började inte plugga förrän tre dagar innan provet. Sånt man inte berättar för dem som blivit kuggade för sjunde gången för då gråter de. Är man tjej, charmig och har en sju jävla tur så går det att ta B kort på under en månad. Inga tvivel om att de bedömer tjejer och killar olika. De bedömer nog dem som mer sannolika att backa in i något (vilket båda gjorde) medan killar med "blicken" definitivt är mer sannolika att dö i en singelolycka i 220km/h.
Att jag skrev här i stället för att googla var för att det (som jag skrev) är en ny modell som heter samma sak som en som producerats från 196x till de började med PX hojarna runt 1980.. En nål i en höstack om man ser till produktionsantalet och antalet entusiaster.
LXS är inte LX. Lyckades hitta några killar som kunde det och svaret var att det blir till att plocka fram svetsen och ge sig på avgasröret mm eftersom den är för ny, dyr, diskret, osv osv alla argument för att inte attrahera 15åriga trimmare.
Trafik försäkringen gäller inte hottade 50cc hojar men jag står på mig och säger att det är en skillnad mellan ett typbesiktigat fordon och ett som juridiskt är att betrakta som ett hembygge som man framför på allmän väg. En 50cc är fortfarande en 50cc. Enda som skiljer det är KW antalet.
Där i tror jag man hamnar i ett läge där man är i ett gäng med 20 andra jämfört med 2000 som torskat för att köra som nån skrev 52km/h eller mer. De kan inte döma 2000personer hur som helst men en minoritet som åker runt på vad som är att betrakta som hembyggda fordon är lättare att straffa efter en modell man kommit överens om. Inget snack om att domarna i resp län har en stark samsyn och inte vill skilja sig. Det är bara att jämföra sthlm med gbg. Där har de fler platser i fängelser. Har en kompis jag skjutsat till rätten ett par gånger då han varit åtalad för grov fyllekörning utan körkort. Han har blivit hotade med fängelse sju gånger och inte hamnat i fängelse.
Han säger bara kort och gott "de har inte platser".
Så juridik i all ära.. det är domarna som dömer påföljderna efter rådande klimat.
Så ett hett tips till Marre: Om du klev av bananbåten igår, läs lite domar och fråga en kompis hur polisen firar högtider i Sverige (det gör dig inte sämre på att skruva eller göra dekaler).
Ta det inte på fel sätt.
Trafikjuristen är ett väldigt juridiskt ställe.. påminner lite om planka.nu
Finns så många jurister där ute som sitter i köket och kan allting men ofrivilligt jobbar med andra saker t ex gör hemsidor.
Läs lite fällande domar i stället.. där har du "verkligheten".
Vanligaste är att de drar in lappen på tre månader (fortkörning är nästan alltid 3, rödljuskörning är jag osäker på.. men en snäll gammal vespa med 4KW kan jag inte föreställa mig att de drar i 6mån).
En sak jag trodde alla visste: Runt midsommar, efter sportlovsveckan i Åre, julhelgen.. är polisen ofta ute och fiskar efter folk som druckit och stoppar folk sporadiskt eller stannar alla längs vägen. Drar man en U sväng i en kontroll och de ser det lär de reagera. Eftersom det ofta är två bilar lär den ena sticka efter en.
Under Prövotiden går körkortet under termen Lånehandling och man bedöms betydligt hårdare eftersom de inte kan ge böter utan bara ta tillbaka kortet och man får vänta några månader innan man kan göra en uppkörning igen. Många poliser har svårt för personer under 50 och har man en Lånehandling så behandlar dessa en som en livegen. Jag fick min släng av sleven men att jag klarade mig berodde på att de behövde 50meter och ett visst antal meter för att kunna ta mig med laser och i Vasastan är det rätt trångt och jag svängde i varje korsning. Det hade krävts ett vittnesmål från flera i bilen för att få mig fälld för vårdslöshet i trafik vilket var det enda jag var rädd för när jag stod där. Min kompis skrattade som fan under hela tiden för han hade varit med om samma situation tre veckor tidigare och hans kompis hade varit lika skraj men också klarat sig just för de inte orkar vittna och det tar lång tid att göra en rättssak av det.
En av mina bästa vänner blev med sitt för han körde 12km/h för fort över lidingöbron två dagar efter han fått lappen. De låg bakom och tog honom med laser (då körde de alltid volvo med extra spegel, nu kör de alla märken förutom volvo och saab) Såg hans papper från länsstyrelsen då det hände men det var 10 år sen. Jag tog mitt kort strax efter honom och min prövotid gick ut ett år senare (tror de ändrade till två senare eller också är jag bara glad att jag missförstod det hela men klarade mig ändå haha). Så här i efterhand tycker jag det är ett rätt bra system för att hålla 18åriga grabbar lite skraja redan innan de svänger runt i farsans bil och upplever sin första isfläck på en kurvad bro. Självklart tyckte jag det bara var skit under tiden det påverkade mig.
Lätt att ta MC kort?
Det var iof länge sen jag försökte ta mitt men då var det en babyboom samtidigt som det var IT era och två eller kanske tre skolor tog hand om hela stockholm och norrort. De hade väldigt sällan tider och det var en jäkla betingning att sluta köra som en crossåkare runt hindren och börja köra i "lätt sits". Sen var det låååång kö hos vägverket. Hade tyvärr ingen jag kunde övningsköra med och erfarenhet sa mig att det var svårt att komma dit 20 bast utan att ha blivit bokad från en trafikskola så jag släppte det. Tror de bara tar emot uppkörningar halva året eller har jag fel? Hösten kom och jag hade tagit bara fått fyra lektioner över två månader på ett flygfält ute på Bromma.
Hade redan gjort A teorin och köra cross på bana och i skogen är lite mer påfrestande än att köra motorväg eller i stadstrafik som man läser på samma sätt som när man kör bil men på en cykel kan hantera den med mycket större marginal än i en plåtlåda med fönster.
Två månader låter som en dröm för hojkort!!!
På bilskolan mjölkade de mig på pengar i fyra månader innan jag fick min första uppkörning. Sen var det Ekmans, som har en ägare som är känd för sina många stunts som t ex att ställa en kaffekopp på instrumentpanelen och be eleven köra genom lunchrusningen brahegatan - humlegårdsgatan - nybrogatan.. bara backar och folk som springer ut framför. Det gjorde han inte med mig utan det var annan terror i stället.
Klarade det på andra försöket (första försöket var ett skämt! kuggningen var en rondell som jag tittade bakåt i så mycket att jag höll på att köra upp på trottoaren när jag bröt mig ut. när vi kom tillbaka påstod tanten att jag inte tittat bakåt. Hon satt och skrev en lista över saker hon skulle handla i stället för att titta) Andra försöket var statistiskt väldigt bra för skolan menade läraren. Mina flickvänner klarade det på två resp tre veckor!! Räknat från teoriprovet till uppkörningen, och de började inte plugga förrän tre dagar innan provet. Sånt man inte berättar för dem som blivit kuggade för sjunde gången för då gråter de. Är man tjej, charmig och har en sju jävla tur så går det att ta B kort på under en månad. Inga tvivel om att de bedömer tjejer och killar olika. De bedömer nog dem som mer sannolika att backa in i något (vilket båda gjorde) medan killar med "blicken" definitivt är mer sannolika att dö i en singelolycka i 220km/h.
Att jag skrev här i stället för att googla var för att det (som jag skrev) är en ny modell som heter samma sak som en som producerats från 196x till de började med PX hojarna runt 1980.. En nål i en höstack om man ser till produktionsantalet och antalet entusiaster.
LXS är inte LX. Lyckades hitta några killar som kunde det och svaret var att det blir till att plocka fram svetsen och ge sig på avgasröret mm eftersom den är för ny, dyr, diskret, osv osv alla argument för att inte attrahera 15åriga trimmare.
Trafik försäkringen gäller inte hottade 50cc hojar men jag står på mig och säger att det är en skillnad mellan ett typbesiktigat fordon och ett som juridiskt är att betrakta som ett hembygge som man framför på allmän väg. En 50cc är fortfarande en 50cc. Enda som skiljer det är KW antalet.
Där i tror jag man hamnar i ett läge där man är i ett gäng med 20 andra jämfört med 2000 som torskat för att köra som nån skrev 52km/h eller mer. De kan inte döma 2000personer hur som helst men en minoritet som åker runt på vad som är att betrakta som hembyggda fordon är lättare att straffa efter en modell man kommit överens om. Inget snack om att domarna i resp län har en stark samsyn och inte vill skilja sig. Det är bara att jämföra sthlm med gbg. Där har de fler platser i fängelser. Har en kompis jag skjutsat till rätten ett par gånger då han varit åtalad för grov fyllekörning utan körkort. Han har blivit hotade med fängelse sju gånger och inte hamnat i fängelse.
Han säger bara kort och gott "de har inte platser".
Så juridik i all ära.. det är domarna som dömer påföljderna efter rådande klimat.
Så ett hett tips till Marre: Om du klev av bananbåten igår, läs lite domar och fråga en kompis hur polisen firar högtider i Sverige (det gör dig inte sämre på att skruva eller göra dekaler).
Ta det inte på fel sätt.
Nej. Det stämmer inte.Electronic wrote: ...
Under Prövotiden går körkortet under termen Lånehandling och man bedöms betydligt hårdare eftersom de inte kan ge böter utan bara ta tillbaka kortet
De kan inte köra bakom och använda laser för att mäta fart. Blev han av med körkortet så måste det ha varit på andra grunder än hastighet. Jag har själv blivit tagen 17 km/h över skyltad hastighet under prövotid och fick bara böter. Jag har flera vänner som också har fått böter under prövotid. Du har fel här.Electronic wrote: ...
En av mina bästa vänner blev med sitt för han körde 12km/h för fort över lidingöbron två dagar efter han fått lappen. De låg bakom och tog honom med laser
LXS är en LX med ett par kosmetiska detaljskillnader. Motor och allt annat tekniskt är identiskt med en LX.Electronic wrote: ...
LXS är inte LX. Lyckades hitta några killar som kunde det och svaret var att det blir till att plocka fram svetsen och ge sig på avgasröret mm eftersom den är för ny, dyr, diskret, osv osv alla argument för att inte attrahera 15åriga trimmare.
Mycket möjligt att trafikförsäkringen inte gäller. Min lillebrorsa hade någon Gilera-moppe när han var i 15-årsåldern. Han bytte ut avgassystemet och vikter i variatorn. Den gick betydligt bättre än original. Självfallet blev han tagen av polisen i Täby och blev dömd för olovlig körning. De bryr sig nog föga om slagvolym. De märker ju att den inte är i sitt typade utförande och är således olaglig.Electronic wrote: ...
Trafik försäkringen gäller inte hottade 50cc hojar men jag står på mig och säger att det är en skillnad mellan ett typbesiktigat fordon och ett som juridiskt är att betrakta som ett hembygge som man framför på allmän väg. En 50cc är fortfarande en 50cc. Enda som skiljer det är KW antalet.
/Johan
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Känns som en helt meningslös diskussion som spårat ur...
Varken trimma moppe eller köra mc utan körkort är väl det smartaste man kan göra ur en polis/försäkringssynvinkel och det kommer få konsekvenser om man åker fast eller är med om en olycka...
Fast att trimma är ju roligt och det var väl det ursprungsfrågan gällde om jag inte minns fel.
//Anders
Varken trimma moppe eller köra mc utan körkort är väl det smartaste man kan göra ur en polis/försäkringssynvinkel och det kommer få konsekvenser om man åker fast eller är med om en olycka...
Fast att trimma är ju roligt och det var väl det ursprungsfrågan gällde om jag inte minns fel.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Huvudsaken med ett körkort är ju att lagligt vistas på ALLMÄN väg. Alltså när du ger dig ut i trafiken på ditt olagliga fordon utan körkort så utsätter du andra för fara. 1. Du har inte bevisat att du klarar av fordonet. 2. Du har inte försäkring om något händer. (Flera miljoner kronor vid allvarliga incidenter)
Har du inte körkort och kör med ett olagligt fordon har du fan i mej inget på vägarna att göra.
Det är därför så oerhört respektlöst mot andra att köra olagligt.
Läskigt att befinna sig i trafiken ibland. Det blir ännu värre med folk som inte har där att göra. Mitt förslag till dig Electronic skulle vara att köpa en mc och ta det där kortet. Det är inte jobbigare för dig än för andra. Förlåt om jag låter elak nu men det här gäller för oss alla. Blir väldigt tråkigt om du skulle råka köra ihjäl någon någongång, speciellt när det kan undvikas. /Carl Libert, 18 år och färsking på MC, men med körkort.
Har du inte körkort och kör med ett olagligt fordon har du fan i mej inget på vägarna att göra.
Det är därför så oerhört respektlöst mot andra att köra olagligt.
Läskigt att befinna sig i trafiken ibland. Det blir ännu värre med folk som inte har där att göra. Mitt förslag till dig Electronic skulle vara att köpa en mc och ta det där kortet. Det är inte jobbigare för dig än för andra. Förlåt om jag låter elak nu men det här gäller för oss alla. Blir väldigt tråkigt om du skulle råka köra ihjäl någon någongång, speciellt när det kan undvikas. /Carl Libert, 18 år och färsking på MC, men med körkort.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Med tanke på hur många moppetrimare det finns i det här Forumet verkar det lite personangrepp att hoppa på just den här grabben.Liberto wrote:Huvudsaken med ett körkort är ju att lagligt vistas på ALLMÄN väg. Alltså när du ger dig ut i trafiken på ditt olagliga fordon utan körkort så utsätter du andra för fara. 1. Du har inte bevisat att du klarar av fordonet. 2. Du har inte försäkring om något händer. (Flera miljoner kronor vid allvarliga incidenter)
Har du inte körkort och kör med ett olagligt fordon har du fan i mej inget på vägarna att göra.
Det är därför så oerhört respektlöst mot andra att köra olagligt.
Läskigt att befinna sig i trafiken ibland. Det blir ännu värre med folk som inte har där att göra. Mitt förslag till dig Electronic skulle vara att köpa en mc och ta det där kortet. Det är inte jobbigare för dig än för andra. Förlåt om jag låter elak nu men det här gäller för oss alla. Blir väldigt tråkigt om du skulle råka köra ihjäl någon någongång, speciellt när det kan undvikas. /Carl Libert, 18 år och färsking på MC, men med körkort.
Moraltanter som ovanstående vore nog lyckligare i andra forum.

