Koppling PX
Koppling PX
Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?
Re: Koppling PX
antalet kuggarNocke wrote:Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?

ändrar utväxlingen på hela lådan, fler kuggar ger högre växlad låda (högre toppfart på alla växlar)
Federico
Re: Koppling PX
bör tilläggas att vissa kopplingar passar direkt på originalprimärdrevet, d.v.s att avståndet mellan kuggar är lika men diametern på drevet ökas eller minskas (därav fler eller färre kugg).
andra passar inte ihop, t.e.x malossi som har rakskurna drev.
Federico
Varför jag undrar är att jag tycker att min PX är lite svag i motvind när jag marschar i 90-100. Skulle vilja ha den lite starkare där utan att behöva modifiera allt för mycket, toppfarten är inte så viktig. Skulle det vara ett bra alternativ att gå ner till 20 kuggar istället? Har för mig att 21 är standard (PX -92).
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
Det kan låta som en liten skillnad att ha T5-fjärdeväxel, men för mig gjorde det att hajtouringen (sidvagnsekipage med PX 200-motor) orkade uppför de långa backarna på E4:an (runt Norrköping) på fyran med passagerare i sidvagnen. Något som den inte gjorde med orginallådan...
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
23 kugg är standard på PX 200.
Du hittar bra växeltabell (som den som Fritte visat) där du kan jämföra olika lådor och drevningar på http://www.scooterhelp.com
Du hittar bra växeltabell (som den som Fritte visat) där du kan jämföra olika lådor och drevningar på http://www.scooterhelp.com
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Att Piaggio har tillverkat lådorna med den här skillnaden betyder ju att det verkligen är en skillnad som märks. Annars hade man ju nöjt sig med en stegning på samtliga växellådor och bara labbat med primären.Dartman wrote:Det kan låta som en liten skillnad att ha T5-fjärdeväxel, men för mig gjorde det att hajtouringen (sidvagnsekipage med PX 200-motor) orkade uppför de långa backarna på E4:an (runt Norrköping) på fyran med passagerare i sidvagnen. Något som den inte gjorde med orginallådan...
Federico