Koppling PX

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Nocke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Tue 07 Sep 2004, 23:00
Location: Sweden

Koppling PX

Post by Nocke »

Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Koppling PX

Post by Federico »

Nocke wrote:Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?
antalet kuggar ;)

ändrar utväxlingen på hela lådan, fler kuggar ger högre växlad låda (högre toppfart på alla växlar)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Koppling PX

Post by fritte »

Nocke wrote:Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?

Primärdrevet i primärtransmissionen.

Image

:grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Koppling PX

Post by Federico »

fritte wrote:
Nocke wrote:Undrar vad skillnaden är mellan 21 (är väl orginal) och 20, 23 kuggar?

Primärdrevet i primärtransmissionen.

Image

:grin:
bör tilläggas att vissa kopplingar passar direkt på originalprimärdrevet, d.v.s att avståndet mellan kuggar är lika men diametern på drevet ökas eller minskas (därav fler eller färre kugg).

andra passar inte ihop, t.e.x malossi som har rakskurna drev.
Federico
Nocke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Tue 07 Sep 2004, 23:00
Location: Sweden

Post by Nocke »

Varför jag undrar är att jag tycker att min PX är lite svag i motvind när jag marschar i 90-100. Skulle vilja ha den lite starkare där utan att behöva modifiera allt för mycket, toppfarten är inte så viktig. Skulle det vara ett bra alternativ att gå ner till 20 kuggar istället? Har för mig att 21 är standard (PX -92).
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Du kan osckså byta till T5 fjärde växel, på så sätt får du ner varvet på bara fyran vilket kanske passar bättre.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har du en PX125 eller PX200?
Nocke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Tue 07 Sep 2004, 23:00
Location: Sweden

Post by Nocke »

PX200
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Det kan låta som en liten skillnad att ha T5-fjärdeväxel, men för mig gjorde det att hajtouringen (sidvagnsekipage med PX 200-motor) orkade uppför de långa backarna på E4:an (runt Norrköping) på fyran med passagerare i sidvagnen. Något som den inte gjorde med orginallådan...
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

23 kugg är standard på PX 200.

Du hittar bra växeltabell (som den som Fritte visat) där du kan jämföra olika lådor och drevningar på http://www.scooterhelp.com
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Dartman wrote:Det kan låta som en liten skillnad att ha T5-fjärdeväxel, men för mig gjorde det att hajtouringen (sidvagnsekipage med PX 200-motor) orkade uppför de långa backarna på E4:an (runt Norrköping) på fyran med passagerare i sidvagnen. Något som den inte gjorde med orginallådan...
Att Piaggio har tillverkat lådorna med den här skillnaden betyder ju att det verkligen är en skillnad som märks. Annars hade man ju nöjt sig med en stegning på samtliga växellådor och bara labbat med primären.
Federico
Nocke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Tue 07 Sep 2004, 23:00
Location: Sweden

Post by Nocke »

Tack så mycket för "inputen"!
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Är lite trög men om jag fattar detta rätt så kan jag montera en 22 kuggars koppling på min PX125E ( har 20 nu)utan att byta primärderevet, 68 kuggar?
Tack på förhand
Janne
Post Reply