Cylinder foder

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Cylinder foder

Post by Sten Åqvist »

Hej

Jag slitit ut sista överdimensionen i min Vespa SS180 cylinder.

Är det någon som vet nån som kan sätta i ett nytt foder.
Har hört med ett företag som renoverar motorer men de var inte så intresserade.
Tacksam för tips.

Sten

Stenscoot@hotmail.com
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
http://www.twt.nu/
kanske kan hjälpa dig. Ring & hör!

Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sten Åqvist</i>
<br />Hej

Jag slitit ut sista överdimensionen i min Vespa SS180 cylinder.

Är det någon som vet nån som kan sätta i ett nytt foder.
Har hört med ett företag som renoverar motorer men de var inte så intresserade.
Tacksam för tips.

Sten

Stenscoot@hotmail.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

våra grannar i väst har tidigare tipsat om att man kan borra en SS cylle till PX200 dimension och köra med PX kolv.
Kolven måste modifieras (svetsas) så att 3:e porten blir helt stängd, sedan kör man med en vanlig PX200 topp.

SS 200cc f*nns det redan på den tiden när Vespamodellen var ny. Eddie Grimsead i London m.fl gjorde såda konverteringar.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Som Federico säger är PX200-kolv ett alternativ!

Annars kan nog http://www.ebos.se/ eller http://www.mmr.se hjälpa dig med att sätta in foder i cyllen, men PX200-kolv och det arbete som krävs i och med den modifieringen är helt klart billigast.
Tidigare hade http://www.ricambi.dk begagnade SS-cylindrar

VH/Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En god vän till Niklas Enander (Magnus någonting) körde tidigare med en SS som han modifierat med PX200-kolv, effektblås och troligen även större förgasare. Den gick alldeles väldigt bra! Dessutom gör det längre slaget i SS att PX200-kolven ger din SS någonstans mellan 210 och 220 cc.

Och givetvis körde jag redan 1967 med en SS upptagen till 200 kubik, med specialkolv från England.
/scooterpappa

scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

dia 66,5 x 60 ger 208,393 cc

farbror ska inte lära gossarna fel....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Sorry, matte var aldrig min starka sida.

Men fabbron är en dj-l på att köra Lambretta med S1-däck på skogsstigar, senast bevisat i årets Cannonball :D
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Sorry, matte var aldrig min starka sida.

Men fabbron är en dj-l på att köra Lambretta med S1-däck på skogsstigar, senast bevisat i årets Cannonball :D
/jens

ojdå, har aldrig behövt köra på skogstigar, huvudstaden är till större delen asfalterad... fast det är väl annorlunda i fiskebyar och småorter..
Leif
(född 44, men det är väl inget att skryta med?)
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

Tack för tipsen.

God Juj

Sten
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

God Jul ska det ju vara. Glöggen är visst starkare än vanligt.

Sten
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag gjorde det numret med min gamla SS-cylinder, men frågan är om det inte är en bättre idé med nytt foder.

Först och främst kostar det en del flis att borra upp den gamla cylindern, och sedan finns det inte någon som vill svetsa i en aluminiumcylinder, eftersom den med all säkerhet blir deformerad. Ska den svetsas krävs det, påpekade de jag hörde efter om svetsning med, att kolven efter svetsning svarvas till så att den återfår sin diameter och form.

Jag sket helt enkelt i att svetsa igen den extra porten, vilket fick till följd att motorn gick apbra efter att alla munstycken i förgasaren var inställda, men det var inte möjligt att hålla någon längre tid eftersom minsta lilla förändring av t ex luftnålen gjorde motorn omöjlig att starta. Samma sak med väderomslag...

Så jag hade satt i nytt foder, men det kräver ju också att man kan hitta en original/replika-kolv, vilket kanske inte är det lättaste heller...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Brukar inte kolvar vara ovalslipade?
leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Brukar inte kolvar vara ovalslipade?
leif

de är helt säkert osymetriska, ovala eller koniska eller någon annan spännande form från fabrik. men med ett kolvspel som är större än en riktigt sliten "normal" tvåtaktare så spelar det ingen större roll hur exakt formen är. genom att sätta svetsen i kolven så har man redan sabbat allt som heter former och hållbarhet m.m. det är inget hi-tech tips att konvertera SS till 200cc, troligtvis varvar den inte mer än 6000rpm. sedan har väl SS bara en mässingsbussning i lilländan på slängen?

God Jul scootervänner!

Federico
Post Reply