Verkar ha någon slags glapp i framvagnen på V50n.
När jag kör över vissa större ojämn så kluckar det i styret någonstans.
Några förslag?
Kluckande från de fram regionerna...(V50)
Hej
Det kan vara glapp i styrlagret,
ställ scootern på stödet så framhjulet hänger i luften, ta tag i styret och dra rakt upp och ner, om det glappar så är det oftast bara att lossa på styret så man kommer åt övre styrlagret och de två muttrar som sitter där med en bricka imellan. dra åt den undre muttern precis så glappet försvinner och lås med den övre muttern.
Det kan också vara hjullager eller lagret längst ner på gaffelröret, känn vrid och lyssna så hittar du nog rätt.
mvh/
martin
Det kan vara glapp i styrlagret,
ställ scootern på stödet så framhjulet hänger i luften, ta tag i styret och dra rakt upp och ner, om det glappar så är det oftast bara att lossa på styret så man kommer åt övre styrlagret och de två muttrar som sitter där med en bricka imellan. dra åt den undre muttern precis så glappet försvinner och lås med den övre muttern.
Det kan också vara hjullager eller lagret längst ner på gaffelröret, känn vrid och lyssna så hittar du nog rätt.
mvh/
martin
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Krångligt att byta de sista typerna av lager du nämnde?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Andréas!
Min åsikt: styrlager inga problem (även om det innebär en del jobb för att kunna separera gaffeln från karossen). Hjullager borde väl egentligen vara lättare, men åtminstone <i>jag</i> bytar hellre styrlager tio gånger av tio...
Tips när du bytar styrlager: lossa wirarna på motorn samt framroms och h-mätarewire vid bromstrumman, så kan du kränga styrhuset fram över gaffelröret så att du kommer åt lagermuttrar och annat.
Jag har nyss mailat dig om hänvisning till expert på detta område...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Krångligt att byta de sista typerna av lager du nämnde?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Andréas!
Min åsikt: styrlager inga problem (även om det innebär en del jobb för att kunna separera gaffeln från karossen). Hjullager borde väl egentligen vara lättare, men åtminstone <i>jag</i> bytar hellre styrlager tio gånger av tio...
Tips när du bytar styrlager: lossa wirarna på motorn samt framroms och h-mätarewire vid bromstrumman, så kan du kränga styrhuset fram över gaffelröret så att du kommer åt lagermuttrar och annat.
Jag har nyss mailat dig om hänvisning till expert på detta område...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Tar upp en gammal tråd, har samma kluck ljud ibland och idag renoverad stödet så att framhjulet hänger i ludten igen och konstaterad att det är lite glapp i styrlagret. Jag mistänker att konstruktionen är ung som på en cykel met en kon och en låsmutter uptilll men man kommer inte åt pga styret sitter i vägen.
Såg att styret verkar sitta fast med en mutter, kan man lossa den och sedan lyfta styret lite för att komma åt mutern och konen? Jag hoppas man kan göra det utan att behöva lossna växelvajrana osv, de är ju precis rätt inställda...
/Aryan
Såg att styret verkar sitta fast med en mutter, kan man lossa den och sedan lyfta styret lite för att komma åt mutern och konen? Jag hoppas man kan göra det utan att behöva lossna växelvajrana osv, de är ju precis rätt inställda...
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Det är en skruv.

När du spänner åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan belasta lagret.

När du spänner åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan belasta lagret.

Ok tack, men när jag skruvit loss bulten
som håller fast styret är de då bara att lyfta styret lite för att komma åt kontramuttern och lagerskålen?
/Aryan

/Aryan
Last edited by aryan on Sun 28 Sep 2008, 23:48, edited 1 time in total.
Fixat idag, det räckte inte med översta låsmuttern utn konen behövdes dras år 1/8 varv för att bli kvitt glappet, nu är den härligt tyst över små gupp och vid inbromsning.
Styret hölls på plats av kablarna, ingen assistans nödvändig.
/Aryan
Styret hölls på plats av kablarna, ingen assistans nödvändig.
/Aryan