Touringmotor
Touringmotor
Tja!
Började meka med Annas Touring i Sundsvall i somras och ska
upp dit snart igen.
Ska byta kickaxeln på den och hade problem med att
få isär motorblocken. Precis som Fredrico sa så är det en
av bultarna som håller ihop blocken, den långa bulten, som
kärvat fast.
Och fan vad vi höll på för att få bort den, och
fortfarande sitter den där.
Någon som varit med om samma grejj, och har något bra knep
att få ur den? Äre borr som gäller?
// K
Började meka med Annas Touring i Sundsvall i somras och ska
upp dit snart igen.
Ska byta kickaxeln på den och hade problem med att
få isär motorblocken. Precis som Fredrico sa så är det en
av bultarna som håller ihop blocken, den långa bulten, som
kärvat fast.
Och fan vad vi höll på för att få bort den, och
fortfarande sitter den där.
Någon som varit med om samma grejj, och har något bra knep
att få ur den? Äre borr som gäller?
// K
Re: Touringmotor
Klingen wrote:Tja!
Började meka med Annas Touring i Sundsvall i somras och ska
upp dit snart igen.
Ska byta kickaxeln på den och hade problem med att
få isär motorblocken. Precis som Fredrico sa så är det en
av bultarna som håller ihop blocken, den långa bulten, som
kärvat fast.
Och fan vad vi höll på för att få bort den, och
fortfarande sitter den där.
Någon som varit med om samma grejj, och har något bra knep
att få ur den? Äre borr som gäller?
// K
det brukar sluta med borr, och det är säkrast, man riskerar annars att slå sönder något annat än bulten
Federico
Den där bulten är ett rikigt as. Allt vatten och annat klägg kommer in via motorsvingen och formligen svetsar fast den i blocket. Ställ motorn med svingen uppåt och dränk bulten med rostlösare genom hålet i svingen. Låt stå LÄNGE (typ en vecka). Värm sedan blocket -ordentligt- (typ gasol) och försök att slå ur den med en dorn. Går inte det, prova att sätta upp blocket i en hydraulpress.
Vet att Erik som huserar bredvid mitt garage kan berätta ett antal historier kring just den där bulten...
/Guran
Vet att Erik som huserar bredvid mitt garage kan berätta ett antal historier kring just den där bulten...
/Guran
Klingen wrote:Det är den här rackarn jag menar:
(Muttern är bortplockad med placerad tillbaka för att jag ska
kunna banka på bulten)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
1: slå ett körnslag i mitten på det ovala huvudet på andra sidan blocket.
2: Borra med 5-6 mm borr såpass centrerat du kan. Borra inte i blocket. Då blir du ledsen.
3: bryt bort hela skallen med en dorn
4: drag fram din favoritmig och Svetsa fast muttern på gängan som sticker ut där på bilden. Använd kraftigaste strömmen, då blir den som varmast.
5: slå utav bara h-ete med en kraftfull slägga på lämpligt mellanstycke ett par väl riktade smällar på svetsademutterskallen. Den nu uppvärmda skruven rör sig då i nya spår då den är lite större.
6: dra på en rejäl muttersmack och provlossa, kör lite åt olika håll och vips så släpper den, oftast ska tilläggas.
Lycka till!
2: Borra med 5-6 mm borr såpass centrerat du kan. Borra inte i blocket. Då blir du ledsen.
3: bryt bort hela skallen med en dorn
4: drag fram din favoritmig och Svetsa fast muttern på gängan som sticker ut där på bilden. Använd kraftigaste strömmen, då blir den som varmast.
5: slå utav bara h-ete med en kraftfull slägga på lämpligt mellanstycke ett par väl riktade smällar på svetsademutterskallen. Den nu uppvärmda skruven rör sig då i nya spår då den är lite större.
6: dra på en rejäl muttersmack och provlossa, kör lite åt olika håll och vips så släpper den, oftast ska tilläggas.
Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Eller låt bulten sitta och kratsa ur så den inte sitter fast i övre delen av blocket. Eventuellt kan man borra några 1mm hål mellan bult och block för att skapa mer plats runt bulten. Sen kan du dela motorn fast bulten sitter kvar i andra blockhalvan. När högra blocket är borta kan du värma kanalen där bulten går så att säga inifrån motorn. På med lite "Freeze-release" runt bulten uppe vid gängorna och fotsätt att värma. Aluminium rör sig mer än stål och till slut så kan du knacka ut bulten.
Vet inte hur många gånger jag svurit över denna, avgasbulten och svingbulten. Den som satt en galvad bult i ett aluminiumblock som körs på svenska saltvägar hade nog hoppat lektionen i elektrokemi
mvh/HB (Been there done that)
Vet inte hur många gånger jag svurit över denna, avgasbulten och svingbulten. Den som satt en galvad bult i ett aluminiumblock som körs på svenska saltvägar hade nog hoppat lektionen i elektrokemi

mvh/HB (Been there done that)
Ja sicken klassiker, nästan regel på gamla motorer som körts en del.
brukar också göra liknande Henrik B, alltså att låta bulten sitta kvar i vänstra blockhalvan tills motorn är öppnad.
Använder kraftig rostlösare, kyla+värme och sedan vibrerar loss den från den högra blockhalvan med tryckluftshammare med svagt slag.
Man måste vara försiktig med att hamra på bulten för att inte trycka ihop/expandera densamma och således få ännu svårare att få ut den.
brukar också göra liknande Henrik B, alltså att låta bulten sitta kvar i vänstra blockhalvan tills motorn är öppnad.
Använder kraftig rostlösare, kyla+värme och sedan vibrerar loss den från den högra blockhalvan med tryckluftshammare med svagt slag.
Man måste vara försiktig med att hamra på bulten för att inte trycka ihop/expandera densamma och således få ännu svårare att få ut den.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Tack för alla tips vänner!
Skönt att veta att man inte varit ensam om att
svära om denna bult.
Till saken hör också att svingbulten i motorn
också sitter som aset, och jag får inte ur motorn
ur ramen.
Ska jag behöva ta med mig släggan till Norrland,
eller har ni någon bra medicin som råder bot
på svingbulten?
Ni vet ju hur mycket jag älskar sånt här krångel.
För mig stavas ju fortarande mek "Autosol" och
känner mig helnöjd när jag fått 7 lampor på
pakethållaren att lysa.

Skönt att veta att man inte varit ensam om att
svära om denna bult.
Till saken hör också att svingbulten i motorn
också sitter som aset, och jag får inte ur motorn
ur ramen.

Ska jag behöva ta med mig släggan till Norrland,
eller har ni någon bra medicin som råder bot
på svingbulten?
Ni vet ju hur mycket jag älskar sånt här krångel.
För mig stavas ju fortarande mek "Autosol" och
känner mig helnöjd när jag fått 7 lampor på
pakethållaren att lysa.

Svingbulten är lite bekymmersam den med. Här ligger problemet att stålbulten faktiskt
är lagrad i stålhylsan som i sin tur sitter vulkad i gummit..
Massor med 5-56/wd40 i god tid innan är ju alltid bra.
Att försöka losas med muttersmack löser inga
problem här då hylsan släpper i vulken då och man får ännu mera problem..
Jag använder mig av en tryckluftshammare för att
driva ut bulten. Med en punch gjord av aluminium
som slår på själva bulten så att gängor eller ramen inte skadas.
Ps Snygg kickbultssvets!
är lagrad i stålhylsan som i sin tur sitter vulkad i gummit..
Massor med 5-56/wd40 i god tid innan är ju alltid bra.
Att försöka losas med muttersmack löser inga
problem här då hylsan släpper i vulken då och man får ännu mera problem..
Jag använder mig av en tryckluftshammare för att
driva ut bulten. Med en punch gjord av aluminium
som slår på själva bulten så att gängor eller ramen inte skadas.
Ps Snygg kickbultssvets!
Last edited by Ola Lång on Fri 26 Sep 2008, 10:58, edited 2 times in total.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
En metod som jag tyvärr bara läst om är att man kapar av skallen på bulten med en såg eller vinkelslip. Sedan spänner man muttern i andra ändan och drar ut bulten ur röret. Fördelen med denna metoden är att bulten sträcks och blir tunnare samtidigt som röret komprimeras och blir tjockare. Får man bara bulten att rotera eller vandra så kan man sedan lägga distanser under muttern och spänna vidare.
men som sagt, teori och praktik är olika saker....
mvh/HB
men som sagt, teori och praktik är olika saker....
mvh/HB