SI 20/17

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bengan
Lärling
Lärling

SI 20/17

Post by Bengan »

Har en förgasare SI-20-17-D som jag håller på att rengöra. Förgasaren sitter på en Sprint 150 cc.

1. Luftskruven, är det den som röda pilen pekar på? Är det den som ska skruvas ner ca 1,5 varv från botten?

2. Jag har skrivit in vad som står på respektive munstycke. Verkar det bra om jag ska köra otrimmat? Helst vill jag veta om det är bra eller vad jag bör byta till. Jag förstår inte innebörden av magrare och fetare blandningar så svara inte för invecklat.

3. Nertill på baksidan av förgasaren sitter ytterligare en skruv med fjäder på. Den har jag inte vågat röra. Vad har den för funktion? Kan jag ta bort den för rengöring eller ska jag låta den vara? Vad justerar man med den och hur justerar jag den om jag tar bort den?

4. Vilka delar bör jag byta ut förutom packningar när jag renoverar?

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

3. Nertill på baksidan av förgasaren sitter ytterligare en skruv med fjäder på. Den har jag inte vågat röra. Vad har den för funktion? Kan jag ta bort den för rengöring eller ska jag låta den vara? Vad justerar man med den och hur justerar jag den om jag tar bort den?

det är luftskruven. Dra den i botten & notera hur många varv och delar av varv du skruvar in den, innan du demonterar den.

Pilen pekar på tomgångsskruven.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

fritte wrote:Pilen pekar på tomgångsskruven.

Var det dumt att skruva bort den? Jag vet inte hur den var inställd innan. Hur justerar jag den?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ingen fara, tomgången är lätt att ställa, du märker när den är för hög eller låg, luftskruven är lite värre.
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Hej Bengan!

Om du funderar på trimma din Sprint!

Jag har satt på polini 177 och trimpipa.
Den gjorde ca 80 innan trimmet och kanske 105 med trimmet.
Jag är supernöjd med tanke på prisbilden, en helt annan motor.

Du behöver förutom trimmet ställa in tändningen på tändplattan.
Det står beskrivet hur många grader i förpackningen till cyllen.

Huvudmunstycket, som enligt din bild är 110 låter ganska bra.
Jag tror att orginalsprintens huvudmusntycke är under hundra,
så någon kanske har lagt i ett större redan. Kanske det redan
sitter ett trimblås på den? Köp med 117-munstycke när du best.
cyllen. Bluddrar motorn med 117 så kan du återgå till 110.
Munstycket kostar inte många kronor.

Det är den bakre skruven som ska vridas ut 1 1/5 varv, den syns inte
på din bild. (Punkt 3)
Om du tittar på förgashuset som sitter fast på motorn, så ser du ett
litet hål där man kan justera skruven med mejsel igenom.

Den långa skruven (röda pilen just. du tomgång med när motorn
är igång. Ha luftfiltret på när du justerar tomgången)

// Hälsn Klingen, winner of Mods & Rockers med hjälp av norrländskt chrome. Tack Bengan!
Last edited by Klingen on Mon 19 Nov 2007, 19:18, edited 2 times in total.
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Klingen wrote:Om du funderar på trimma din Sprint!
Nä, inte nu i alla fall. En fundering kring trim. Låter en trimmad Vespa som en hårt trimmad moppe? Rätt ocoolt ljud, så vill jag inte ha det...

Klingen wrote: // Hälsn Klingen, winner of Mods & Rockers med hjälp av norrländskt chrome. Tack Bengan!
Man får gratulera! Kräver nästan en bild!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

jag brukar sätta i en ny flottörnål när jag renoverar
+ nya packningar. Kan rekommendera DellOrtos originalpackningar med en gummipackning till flottörlocket, läcker aldrig
mvh/HB
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

fritte wrote:Ingen fara, tomgången är lätt att ställa, du märker när den är för hög eller låg, luftskruven är lite värre.
Men hur ska man då ställa luftskruven, finns det verkligen ingen officiell anvisning från Dellorto eller Piaggio annat än det hjärndöda; "antal varv från botten"? Det beror ju på vilket tomgångsmunstycke som sitter där och vilken gängstigning skruven har (vilket kan skilja) vilket trim osv, osv.
Skall den ställas för högsta tomgångsvarvtal, eller ska den skruvas ut lite grann extra från läget där den ger högsta varvtalet?
På motorsågar t.ex ska man ju skruva ut lågfartsskruven 1/4 varv ifrån det läge där den ger högst tomgång.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Vet inte om det finns något smidigare sätt, men jag har kommit fram till att det här funkar fint (någon får väl rätta mig om det är helt åt fanders):
Börja med luftskruven utskruvad enligt rekommendation (oftast 1 1/2 varv) och tomgångsskruven ganska långt inskruvad. Dock inte så långt att du låser gasspjället helt - då riskerar du att skada det (känn på gasen så att den inte kärvar när du skruvat in den).

Kicka igång scootern och varmkör den. Därefter justerar du luftskruven. Den skall inte bluddra, hacka eller dö - men inte heller gå alltför hårt (dock kommer den säkert att varva en del, eftersom du skruvat in tomgångsskruven). När du hittat ett läge där den går jämt kontrollerar du så att den svarar direkt på gaspådrag samt går ned till tomgång omedelbart när du släpper gasen. Segar den upp skruvar du ut skruven, går den inte ned i varv skruvar du in den.

När den går som den skall skruvar du sakta ut tomgångsskruven tills du fått ned den till så jämn, fin och lugn tomgång du kan få utan att den börjar hacka och dö (väldigt olika från hoj till hoj - min Touring småputtrar till exempel fint, medan Lambrettan måste ställas så att den går rätt hårt för att inte lägga av).

Klart!
Last edited by Ronnie on Tue 23 Sep 2008, 19:16, edited 3 times in total.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Är det nån mer än jag som tyckt att 42 verkar vara ett alltför litet tomgångsmunstycke i en SI20-17? Vad har ni bytt till för storlek?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Piaggio säger följande för 20/17D
42 på lågfart
102 på huvudmunstycke
E1 på mixern
160 på Luftmunstycket
60 på ckokemunstycket

Tydligen är det någon som tyckt att det gått lite magert och ökat huvudmunstycket och så länge den inte taktar och stiftet inte sotar är det väl OK

För inställning av skruven på baksidan:
Börja med att ställa tomgångsvarvet och justera sedan skruven så man får högsta möjliga varv utan att motorn hackar. Justera ner tomgångsvarvet ytterligare och upprepa proceduren tills man hittat ett läge där motorn går sämre om man vrider till höger eller vänster.
1,5 varv ut brukar vara en bra utgångspunkt.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Problemet med min nya förgasare är att den verkar gå magert på låga varv. Tomgångsvarvet ökar ju längre man skruvar ut blandningsskruven, ända tills fjädern släpper taget, det går alltså inte att få för fet blandning med skruven i något läge.
När man gasar från tomgång så tvekar motorn på låga varv, men på höga varv verkar den gå bra.
Jag börjar undra, lågfartsmunstyckets storlek, påverkar det hur mycket som man max kan få genom blandningsskruven, eller inte?
Eller kommer det bara in vid lite högre varv?
Post Reply