"Nu går det inte fortare trots trim"
"Nu går det inte fortare trots trim"
Har hängt på nya komponenter på min V50 men det känns som att jag har kommit till en nivå där det liksom är stop. Den vill liksom inte bli snabbare. Den är ju iofs betydligt mycket piggare än när den var otrimmad, men jag tycker att det borde gå att få ut mer av det som är monterat;
* 75cc cylinderkit från polini
* "race"-dämpare från polini
* 16.16 förgasare + insug
* nytt förstärkt kopplingskit
* luftfilter från ramair
* 10" fälgar med tillhörande 3" däck
Jag är medveten om att jag har börjat i fel ände. Jag borde naturligtvis ha börjat med att byta/öppna veven. Men jag tyckte det kändes drygt att klyva motorn med allt vad det innebär. Så jag tänkte att jag gör de enkla förvisso ganska dyra ändringarna först.
Jag inser också att det är så olika från fordon till fordon men är det någon som har en bild av vad V50 borde göra med ovan nämnd bestyckning, och vad den borde göra om jag dessutom bytte vev?
Sedan undrar jag om den blir svårinställd om man byter vev? Jag har hört att hojen kan bli svårstartad osv?
* 75cc cylinderkit från polini
* "race"-dämpare från polini
* 16.16 förgasare + insug
* nytt förstärkt kopplingskit
* luftfilter från ramair
* 10" fälgar med tillhörande 3" däck
Jag är medveten om att jag har börjat i fel ände. Jag borde naturligtvis ha börjat med att byta/öppna veven. Men jag tyckte det kändes drygt att klyva motorn med allt vad det innebär. Så jag tänkte att jag gör de enkla förvisso ganska dyra ändringarna först.
Jag inser också att det är så olika från fordon till fordon men är det någon som har en bild av vad V50 borde göra med ovan nämnd bestyckning, och vad den borde göra om jag dessutom bytte vev?
Sedan undrar jag om den blir svårinställd om man byter vev? Jag har hört att hojen kan bli svårstartad osv?
Det var inte så imponerande, så fort gick min sons vespa redan i original med ET3 juddämpare och förhöjd kompression efter etanolkonvertering.
Känns det som att den inte orkar fortare för att motorn är för svag eller är motorn stark nog men kan inte varva mera?
"Vår" V50 hade packboxar som inte var täta samt glapp på vevaxellager och när vi tog isär den upptäckte vi att vevstaken hade tagit mkt stryck och att kolv och cylindern var slut så vi bytte ut dem med.
Den har nu standard vev (dvs inte med svensk original strypning utan lite snabbare), pollini 50 cc cylinder, gamla ET3 ljuddämparen, längre primärutväxling (18/67) men 9" original hjul och 10/16 original förgasare.
Den gör nu 55 på hastighetsmätare på plan mark, vänter man länge nog så blir det tom mer än 60, GPS-en visar då ca 50 (53) som mest.
Att den trots lilla förgasaren går så pass fort tror jag främst beror på etanolkonvertering som gör att insuget inte behöver vara så stort. Det kanske vore nått för dig att testa? Då behöver du bara 40% större munstycken och 2T olja som funkar med E85 som Castrol R40. Ljuvlig racing doft och ett renare miljösamvete får du på köpet.
/Aryan
Känns det som att den inte orkar fortare för att motorn är för svag eller är motorn stark nog men kan inte varva mera?
"Vår" V50 hade packboxar som inte var täta samt glapp på vevaxellager och när vi tog isär den upptäckte vi att vevstaken hade tagit mkt stryck och att kolv och cylindern var slut så vi bytte ut dem med.
Den har nu standard vev (dvs inte med svensk original strypning utan lite snabbare), pollini 50 cc cylinder, gamla ET3 ljuddämparen, längre primärutväxling (18/67) men 9" original hjul och 10/16 original förgasare.
Den gör nu 55 på hastighetsmätare på plan mark, vänter man länge nog så blir det tom mer än 60, GPS-en visar då ca 50 (53) som mest.
Att den trots lilla förgasaren går så pass fort tror jag främst beror på etanolkonvertering som gör att insuget inte behöver vara så stort. Det kanske vore nått för dig att testa? Då behöver du bara 40% större munstycken och 2T olja som funkar med E85 som Castrol R40. Ljuvlig racing doft och ett renare miljösamvete får du på köpet.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Håller med att strypningen sitter i veven, men 45-50 km/t gjorde trots allt vår V50 med samma original strypta veven och allt övrigt original utom ET3 ljuddämpare och planat topp efter etanolkonvertering. På bensin gjorde den 35-40 i samma utförande.
Tack vara att etanolen kyler 4 ggr mera än bensin får man in mera luft i vevhuset (kall luft ger bättre cylinderfyllning) vevhusstrypningen blir därför mindre effektiv och man får mera effekt trots strypningen. På E85 borde han därför kunna få en topp på 50-55 utan att behöva klyva motor mistänker jag.
/Aryan
Tack vara att etanolen kyler 4 ggr mera än bensin får man in mera luft i vevhuset (kall luft ger bättre cylinderfyllning) vevhusstrypningen blir därför mindre effektiv och man får mera effekt trots strypningen. På E85 borde han därför kunna få en topp på 50-55 utan att behöva klyva motor mistänker jag.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Det finns två eller tre olika versioner av svensk "originalvev", så det är skillnad, vissa toppar 25 när andra går 45 utan problem.
Har man en 25 version så är blir det troligtvis som berskrivs överst.
Det finns också olika versioner på V50 avgassystem, ett extremt tunnt rör och så ett lite tjockare, båda är tunnare än primaverans och div trimsystem.
glädjande för dig "Moped" är att du har ju allt som behövs förutom vev. köp en trimvev eller italiensk-v50-vev med riktigt kolvbultslager så ska du se att det börjar varva.
Har man en 25 version så är blir det troligtvis som berskrivs överst.
Det finns också olika versioner på V50 avgassystem, ett extremt tunnt rör och så ett lite tjockare, båda är tunnare än primaverans och div trimsystem.
glädjande för dig "Moped" är att du har ju allt som behövs förutom vev. köp en trimvev eller italiensk-v50-vev med riktigt kolvbultslager så ska du se att det börjar varva.
Federico
Avvaktar lite med etanolkonverteringen ett tag även om det onekligen låter intressant.
Jag får ge mig på ett vevbyte som vinterprojektet. Jag hittade bara tre stycken vevpartier på SIP när jag sökte på "crankshaft V50", någon som kan rekomendera en vev som funkar bra?
Italiensk standardvev låter intressant, var hittar jag en sådan?
Jag får ge mig på ett vevbyte som vinterprojektet. Jag hittade bara tre stycken vevpartier på SIP när jag sökte på "crankshaft V50", någon som kan rekomendera en vev som funkar bra?
Italiensk standardvev låter intressant, var hittar jag en sådan?
Denna tråden var till stor hjälp för mig när jag fixade till vår V50:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
Där finns allt du behöver veta.
/Hans
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841
Där finns allt du behöver veta.
/Hans
Jag köpte denna vevaxel
http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=2550 (just nu 10% rabatt om jag fattar det hela rätt!)
Detta verkar vara samma/mostvarande på SIP
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=22826
Skaffa även lager, packboxar och packningsset men det står nog i andra tråden.
/Aryan
http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=2550 (just nu 10% rabatt om jag fattar det hela rätt!)
Detta verkar vara samma/mostvarande på SIP
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=22826
Skaffa även lager, packboxar och packningsset men det står nog i andra tråden.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ja att byta vev är mycket dyrare och framförallt mycket mera jobb än att byta/borra upp tre munstycken och byta bränsle. Men du kanske vill att den ska gå fortare än 50-55?
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag gissar att det blir nästan ofarbart i hastigheter uppåt 70. Och jag håller med om att det låter enklare att etanolkonvertera. Men har nu retat upp mig på den där strypta veven så pass mycket att jag vill byta ut den.aryan wrote:Ja att byta vev är mycket dyrare och framförallt mycket mera jobb än att byta/borra upp tre munstycken och byta bränsle. Men du kanske vill att den ska gå fortare än 50-55?
/Aryan
Att ta isär och sätta ihop motorn är väl en sak men den största farhågan jag har är att vespan ska bli tjurig/svårstartad dvs att det ska bli krångel med att ställa in tändningen efter vebytet. För där lär det ju behöva justeras misstänker jag.
Tändningen måste väll justeras ibland i varje fall, om det inte är gjort på ett tag kan det vara en bidragande orsak att den går så extremt långsamt?Moped wrote:Att ta isär och sätta ihop motorn är väl en sak men den största farhågan jag har är att vespan ska bli tjurig/svårstartad dvs att det ska bli krångel med att ställa in tändningen efter vebytet. För där lär det ju behöva justeras misstänker jag.
Själv var jag nog nära att paja veven när jag skulle sätta ihopp halverna igen, den gick lite trög rund tills jag kom på att man skulle dra vevaxeln i lagret på svänghjulssidan och att det inte bara var att pressa ihopp halvorna.
Det stod inte på den guiden jag följde http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html eftesom de hade ett delat lager. Annars tyckte jag att den beskrivningen som börjar med http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html var bra och nästan helt komplett, utan denna hade det varit ganska besvärligt och lätt att göra fel, vem hade t ex trott att hela växellådan och bakaxel skulle bort för att få ut kopplingskorgen...
/Aryan
PS vår har bara 9" hjul men den känns stadigare när man kommer upp i fart än när man kör 35...
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Har en V50 med zirricylle på. 9" fram och 10" bak, den går "stabilt" även en bra bit över 100Federico wrote:70 är inga problems, speciellt om du har bra 10" hjul. en smallframe går stadigt i 100 blåsMoped wrote:Jag gissar att det blir nästan ofarbart i hastigheter uppåt 70.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Mmm det är nog ingen garanti att tändningen står rätt.Moped wrote:Jag har funderat på om det är det som är problemet, men jag den går väldigt "bra" jämn och fin gång, startar lätt, misständer inte osv.aryan wrote:
Tändningen måste väll justeras ibland i varje fall, om det inte är gjort på ett tag kan det vara en bidragande orsak att den går så extremt långsamt?
Eftersom du ändå måste kunna det om du ska byta veven kan du träna lite genom att börja kolla den nu.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
aryan wrote: Eftersom du ändå måste kunna det om du ska byta veven kan du träna lite genom att börja kolla den nu.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
/Aryan
Uff! Massivt att sätta sig in i, kan behövas lite etanol till vespaägaren som motivation.
Det var PK'n som gick i 83km/h på ettan...fast den är såldprimavera133 wrote:På ettans växel? Eller har du fixat de andra?calle wrote:Har en V50 med zirricylle på. 9" fram och 10" bak, den går "stabilt" även en bra bit över 100
/JM

Detta är en snällare Zirricylle...som oftast/ibland funkar på alla växlar! Sitter på den gamla V50-cutdownen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra