Vespa GS 150 1955, VS1

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

Tack för dom inläggen på tråden om baklyset.
Det ser ut som om mitt ska vara ett sådant.

mvh
Pelle
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Dags för lite uppdatering, för nu är det full fart i plåtverkstaden.
Erik svetsar, sågar, slipar, sträcker och bankar medan jag byter lite vajrar, styrlås och annat småjox på hans knarrar.
Det blir helt fantastiskt bra.

Image

Nya rör...

Image

Fixarn tillverkade ett GS-55-verktyg.

Image

Min idol.

Image

Höger sida

Image

PÅ vänster sida var det ännu tunnare...

Image

Image

/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Händiga montörer som återbördar ännu en gammal fin Vespa till livet. Respekt :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tackar! Glömde förresten meddela att golvet med största sannolikhet bara är ett lätt modifierat SIP-golv, så den där österrikaren visade sig vara mycket snack och liten verkstad. Inget jag kan rekommendera.
Konstigt nog blev det inte mycket dyrare än ett SIP-golv så jag kan faktiskt inte riktigt begripa vad hans "affärsidé" egentligen var.
Jag gissar att han lider av någon slags mytomani.
/P
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Det värmer ett gammalt smed hjärta att se såna här bilder, trivsamt /J

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Rätt usel bild, men jämför tunnelns storlek på en väldigt sen VS5 och VS1:an till höger. Den smalnar av mycket mera på VS1.
Att 55:an känns mycket lättare beror förmodligen på att rätt mycket plåt är bortrostad och -blästrad och att den är plåtren, men VS5:an har faktisk även fler förstärkningsplåtar också.

Image

/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

finns det nån hållfasthet kvar i ett så nerrostat chassi? Men du kanske inte avser att köra med den.. :smile:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nu när golvet är på plats känns den minst lika styv som den andra karossen, men vi får väl se vad som händer när jag drar på med alla åtta hästar.
Jag har planerat att köra till Italien med den nästa år.
Rätt härligt hopp i modellprogrammet 1955 förresten.
Från 4,5 hästar till 8.
Som om de hade kommit med en PX Sport med 19 hästar.
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ny kondensator, brytare, nya kablar. Bytt till rätt inre tändspole och zappat svänghjul på Batteri-Service, vilket härligt ställe.
Svänghjulet satt otroligt hårt. VS1 har gänga för avdragare, Buzettis 5288 passar, men någon hade försökt med kloavdragare och lyckats sådär...
VS1 har precis samma tändning som VL och VGL, dvs inte batteritändning, förmodligen funkade det sådär eftersom de bytte. Ska bli spännande.
Jämförde förresten med ett svänghjul från en VL och det är exakt likadant förutom den nedfasade kanten som bara GS har.

Image

Isärplockad bakdämpare. fjädern åker på fosfatering, höljet ser ut att ha varit förzinkat.

Image

Nytt växelkors, vikbricka, shims, ramlager (lätt att glömma de bägge bultarna som måste i innan trippeldrevet.) Halvorna har samma nummer (hurra!)
Glappet i växellådan var 0.6 och högsta tillåtna var 0.5. Som tur var hade ÅrstaOla shims i precis rätt tjocklek på hyllan.

Image

Image

Image

/P
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Fint!

Sa de på batterservice att du skulle låta spolen sitta i svänghjulet så att den inte tappar magnetismen?

Vem/vad är ÅrstaOla? Låter som nått ställe jag borde känna till.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, det sa han i och för sig inget om, men det visste jag redan tidigare.
Han kanske förstod det eftersom jag kom med dem "i ett paket".
Haha, nej Ola är ingen firma. Han är med på forumet och råkade ha några shims hemma.

Fick hem lite tenn i dag. Tänkte försöka lägga på så lite plastspackel som möjligt.
Kul, men giftigt. Ansiktsmask rekommenderas.

Erik hade loppat igen så gott det gick.
Image

Knackat och slipat
Image

Flussmedel

Image

Torka bort

Image

Klicka på (jag är oftast för snål) och sedan smeta ut

Image

Lite filning och slipning

Image

/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Först trodde jag det var främre stänkskärmen och tänkte flummigt att den har minsann fått sig sina törnar, sedan tändes en talgdank och jag insåg att jag kollade in Vespans bak... Hur kan man se så dumt emellanåt...

Ser mitt flummiga jag en orginal Vespalyft där i bakgrunden?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jodu, det är en originallyft. Jag har den på långlån från Vespa-Service.
/P
vespaco wrote:Först trodde jag det var främre stänkskärmen och tänkte flummigt att den har minsann fått sig sina törnar, sedan tändes en talgdank och jag insåg att jag kollade in Vespans bak... Hur kan man se så dumt emellanåt...

Ser mitt flummiga jag en orginal Vespalyft där i bakgrunden?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Aha ja då förstår ÖrbyAryan. Kul med kaross lagning med gammaldags hederliga metoder.

Jag har ett tips för att få delar rena från rost på ett skonsam sätt: elektrolyisk avrostning.

Det är busenkelt, lägg det man vill avrosta i ett bad med vatten, häll i målarsoda och en en bit (gammal) järn som offeranod.

Koppla en batteriladare men MIN på det du vill rosta av och PLUS på offeranoden. Låt det ligga nått dygn, lite beroende på mängden rost/soda/ström/yta offeranod. Nu kommer rosten att försvinna på det som sitter på minsida, även under målarförg omvands rosten (färgen losnar där). Offeranoden kommer att se hemsk ut men det du vill få rostfritt får ett svart skikt som skyddar mot att det snabbt åter bildas ny ytrost men man lätt kan putsa bort.

Jag har med en pressenning och lite plankor byggt rätt stora bad, man så kan man lätt doppa en hel kaross i badet. När det är klart kan man låt vattnet rinna ivägg i avloppet eller så, det är inte miljöfarligt.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Då kommer jag över till dig när det är dags för nästa projekt. :-)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Okej :-)
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

I dag tennade jag resten, lödde fast ett nytt rör för sladdarna till baklyset (ja, var är det?)
och körde i väg ramen till lackeraren. Skönt.
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Den är frän med enkelsadel också. Tack för bilderna, F.

Image

/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

De här gamla bilderna är helt ursköna!

När får du den tillbaka lackerad, Paka?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jodu, det vet man aldrig.
Han sätter i gång med ramen, men för att han ska kunna lacka måste jag få fram sidokåpor och baklampa, och de fattas mig. :(
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Så vi som följer med denna spännande följetång skall alltså inte vara otåliga då! För kåpor och sådant finns inte riktigt i varje knut, tyvärr.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nej, jag får nog ge upp det här projektet...
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Paka wrote:Nej, jag får nog ge upp det här projektet...
/P
Nu skämtade du väl? Prylarna dyker nog upp, men det tar nog litet tid. Kanske en tur till Vietnam där vilken kåpa som helst mitt i allt liknar någon annan kåpa? :wink:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jo, jag skämtar.
Ena kåpan finns i Stockholm och den andra faktiskt i Finland.
Det gäller bara att hitta en lösning som fungerar för alla.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

I Finland? Så synd, vi kunde ha transporterat den till Stockholm (alt. norrut) från Hfors förra veckoslutet, men det är försent nu...
Post Reply