Vinter dags=Renoverings dags

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kalle mankan wrote:
Federico wrote:
anders2011 wrote:Just, från 82. Går helt ok men man får kämpa för att få upp den över 70 så lite extra tryck skulle göra susen. Körde på JMs primavera med polini 130 (inget annat ändrat) på scooterpremiären i våras och det är en mycket trevligare upplevelse.

//Anders
då har du redan 19 förgasaren, det är bra
Oj, vad många inlägg det blev. Alltså det verkar som Dr och Banan verkar var medlodin för mig. Hur är det på min 67, det sitter inte 19 på den utan 17 vad jag förstått. Måste jag uppgradera til en 19 för att det skall funka med ovanstående kombo?

Kalle
du har troligtvis en 16/16. 19 är nog bra, DR eller Olympia om du vill öka effekten lagom och behålla pålitlighet som en originalmotor. Du kan ju passa på att kapa veven också om du ändå ska öppna motorn.
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Vår Primmy går i 90 mätar speed helt orginal utom ett Leovince trimpipa. Då har man tur alltså. :D Men motorn har ju också blivit ihopsatt av scooterguden Dartman. :P
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Liberto wrote:Vår Primmy går i 90 mätar speed helt orginal utom ett Leovince trimpipa. Då har man tur alltså. :D Men motorn har ju också blivit ihopsatt av scooterguden Dartman. :P
det är väl ganska stor skillnad på en 60 och en 80-talare. kan inga siffror. första versionen med 16/16 fugge ligger väl endast på 3,5HK
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

verkar som man kan göra fynd på ebay, kan vara värt att kolla upp. frakten är dyrare än SIP men priserna verkar vara extremt bra. har ingen erfarenhet av just den säljaren, men feedbacks verkar bra.

http://cgi.ebay.com/KIT-CILINDRO-VESPA- ... m153.l1262
Federico
kalle mankan
Nybörjare
Nybörjare

Post by kalle mankan »

Federico wrote:
kalle mankan wrote:
Federico wrote: då har du redan 19 förgasaren, det är bra
Oj, vad många inlägg det blev. Alltså det verkar som Dr och Banan verkar var medlodin för mig. Hur är det på min 67, det sitter inte 19 på den utan 17 vad jag förstått. Måste jag uppgradera til en 19 för att det skall funka med ovanstående kombo?

Kalle
du har troligtvis en 16/16. 19 är nog bra, DR eller Olympia om du vill öka effekten lagom och behålla pålitlighet som en originalmotor. Du kan ju passa på att kapa veven också om du ändå ska öppna motorn.

Alltså om jag skall börja kapa i veven. Hur blir det då med balanseringen? Då jag är bevandrad i bilvärlden är balansen en synnerligen viktig faktor som inte ska glömmas bort. Om det blir lättare "nere" måste det också göras lättare "uppe" och viceversa. Ni som kapat, det måste ju bli skillnad på vibrationer, eller? Kolla in länken nedan för mer info om balansering. Nu är det mest kopplat till bilar, men mycket går att applicera till även denna värld.

http://www.turnitedcnc.se/
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Självklart växer hornen ut när man sitter och beställer delar.

Nu blir det Malossi 136, 25 mm förgasare och Mazzucchelli-vev till våren.

Började plocka ner motorn idag och ska gå igenom allt. Till en början så kommer jag att köra med brytare och originalsvänghjul, men känner jag mig själv rätt så kommer detta säkert att ändras innan den kommande snön smälter bort. ;)
Post Reply