du har troligtvis en 16/16. 19 är nog bra, DR eller Olympia om du vill öka effekten lagom och behålla pålitlighet som en originalmotor. Du kan ju passa på att kapa veven också om du ändå ska öppna motorn.kalle mankan wrote:Oj, vad många inlägg det blev. Alltså det verkar som Dr och Banan verkar var medlodin för mig. Hur är det på min 67, det sitter inte 19 på den utan 17 vad jag förstått. Måste jag uppgradera til en 19 för att det skall funka med ovanstående kombo?Federico wrote:då har du redan 19 förgasaren, det är braanders2011 wrote:Just, från 82. Går helt ok men man får kämpa för att få upp den över 70 så lite extra tryck skulle göra susen. Körde på JMs primavera med polini 130 (inget annat ändrat) på scooterpremiären i våras och det är en mycket trevligare upplevelse.
//Anders
Kalle
Vinter dags=Renoverings dags
Federico
det är väl ganska stor skillnad på en 60 och en 80-talare. kan inga siffror. första versionen med 16/16 fugge ligger väl endast på 3,5HKLiberto wrote:Vår Primmy går i 90 mätar speed helt orginal utom ett Leovince trimpipa. Då har man tur alltså.Men motorn har ju också blivit ihopsatt av scooterguden Dartman.
Federico
verkar som man kan göra fynd på ebay, kan vara värt att kolla upp. frakten är dyrare än SIP men priserna verkar vara extremt bra. har ingen erfarenhet av just den säljaren, men feedbacks verkar bra.
http://cgi.ebay.com/KIT-CILINDRO-VESPA- ... m153.l1262
http://cgi.ebay.com/KIT-CILINDRO-VESPA- ... m153.l1262
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sun 11 May 2008, 22:29
- Location: Falun
Federico wrote:du har troligtvis en 16/16. 19 är nog bra, DR eller Olympia om du vill öka effekten lagom och behålla pålitlighet som en originalmotor. Du kan ju passa på att kapa veven också om du ändå ska öppna motorn.kalle mankan wrote:Oj, vad många inlägg det blev. Alltså det verkar som Dr och Banan verkar var medlodin för mig. Hur är det på min 67, det sitter inte 19 på den utan 17 vad jag förstått. Måste jag uppgradera til en 19 för att det skall funka med ovanstående kombo?Federico wrote: då har du redan 19 förgasaren, det är bra
Kalle
Alltså om jag skall börja kapa i veven. Hur blir det då med balanseringen? Då jag är bevandrad i bilvärlden är balansen en synnerligen viktig faktor som inte ska glömmas bort. Om det blir lättare "nere" måste det också göras lättare "uppe" och viceversa. Ni som kapat, det måste ju bli skillnad på vibrationer, eller? Kolla in länken nedan för mer info om balansering. Nu är det mest kopplat till bilar, men mycket går att applicera till även denna värld.
http://www.turnitedcnc.se/
Självklart växer hornen ut när man sitter och beställer delar.
Nu blir det Malossi 136, 25 mm förgasare och Mazzucchelli-vev till våren.
Började plocka ner motorn idag och ska gå igenom allt. Till en början så kommer jag att köra med brytare och originalsvänghjul, men känner jag mig själv rätt så kommer detta säkert att ändras innan den kommande snön smälter bort.
Nu blir det Malossi 136, 25 mm förgasare och Mazzucchelli-vev till våren.
Började plocka ner motorn idag och ska gå igenom allt. Till en början så kommer jag att köra med brytare och originalsvänghjul, men känner jag mig själv rätt så kommer detta säkert att ändras innan den kommande snön smälter bort.
