V50 stannar efter 100m...Varför?
V50 stannar efter 100m...Varför?
Startar lätt men dör efter ca 100m!
Startar igen efter några minuter men dör efter ca 100m...
Har bytt bensinfilter och kollat flödet, bytt avgassystem(det gamla var riktigt risigt) och tändstift.
Nu tror jag att den tappar gnistan, vad gör jag?
Har bytt bensinfilter och kollat flödet, bytt avgassystem(det gamla var riktigt risigt) och tändstift.
Re: V50 stannar efter 100m...Varför?
jag skulle tippa på taskit soppaflöde men du säger att du har kollat det så... Kan det inte vara kondensatorn? Fick du rätt tändstift?
C
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Hej!
Kolla om Du har gnista direkt efter den stannar (ta loss tändstiftet, sätt på tändhatten och håll stiftet mot cylindern, kicka och kolla gnistan).
Saknar Du gnista så testa det enklaste, ta ett nytt stift!
Fortfarande utan gnista?
Nästa steg är nog att kolla dödarknappen, lossa den röda kabeln vid kopplingsboxen (den vid motorn) det är dödarkabeln (åtminstone på min v50 -77), tar Du loss den så eliminerar vi ev kabelproblem.
Fortfarande ingen gnista?
Då kan det vara fel på tändspolen, eftersom den startar när den blir kall igen så kan Du ha ett kabelbrott internt i tändspolen. Testa att byta tändspolen.
Brytarspetsa och kondensator kan också vara bovar i dramat MEN då borde den vara svårstartad.
Kolla om Du har gnista direkt efter den stannar (ta loss tändstiftet, sätt på tändhatten och håll stiftet mot cylindern, kicka och kolla gnistan).
Saknar Du gnista så testa det enklaste, ta ett nytt stift!
Fortfarande utan gnista?
Nästa steg är nog att kolla dödarknappen, lossa den röda kabeln vid kopplingsboxen (den vid motorn) det är dödarkabeln (åtminstone på min v50 -77), tar Du loss den så eliminerar vi ev kabelproblem.
Fortfarande ingen gnista?
Då kan det vara fel på tändspolen, eftersom den startar när den blir kall igen så kan Du ha ett kabelbrott internt i tändspolen. Testa att byta tändspolen.
Brytarspetsa och kondensator kan också vara bovar i dramat MEN då borde den vara svårstartad.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
har du testat att köra med öppet tanklock, har varit med om att lufthålet i tanklocket varit igensatt med slipdamm efter lackering, då blir det som du beskriver. det är två hål, ett på insidan och ett på utsidan under bygeln. sedan är det stålullsliknande fyllning inne i tanklocket.Tornet wrote:Startar lätt men dör efter ca 100m!
enklast är att blåsa rent med tryckluft. men som sagt testa att kör med öppet lock för att ta reda på om det löser ditt problem.
Federico
Min sons V50 kommer betydligt längre än 100 m om man glömt öppna kranen så jag tror inte på att det är flödet. Jag antar att det nya avgassystemet inte är blockerad?
Jag mistänker tändsystemet, sitter tändhatten fast ordentligt?
/Aryan
Jag mistänker tändsystemet, sitter tändhatten fast ordentligt?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hur länge går den på tomgång?Tornet wrote:Startar lätt men dör efter ca 100m!
Den går kanske drygt 1 minut, har inte mätt tiden exakt men uppskattningsvis en aning längre än när jag kör.freddarok wrote:Hur länge går den på tomgång?Tornet wrote:Startar lätt men dör efter ca 100m!
Tack för alla tips!
Jag kommer beta av dom i ordningen: Enklast först!

Tror på Crispins eller Fredricos tips.
Kolla soppaslangen så den inte är för lång.
Bäst flöde får du om den är ordentligt sträckt
hela vägen.
Du kan annars få in luft i slangen, som lägger
sig som en bubbla där slangen böjs som mest
och soppan får svårt att flöda ner i fuggen ordentligt.
Fram med morakniven och skär av och
sträck ut slangen.
// K
Kolla soppaslangen så den inte är för lång.
Bäst flöde får du om den är ordentligt sträckt
hela vägen.
Du kan annars få in luft i slangen, som lägger
sig som en bubbla där slangen böjs som mest
och soppan får svårt att flöda ner i fuggen ordentligt.
Fram med morakniven och skär av och
sträck ut slangen.
// K
Idag glömde jag öppna kranen när jag hade varit i gallerian vid skatteskraparn på Götgatan. Pga etanolkonverteringen + lätt trim drar den säkert 30% mer än original.
Trafikljuset vid korsningen med Ringvägen var röd i säkert 30s och ändå tog inte soppan i förgasaren slut förrän jag var halvvägs uppe på Skanstullsbron.
I stället för 100m är det alltså snarare en km + en halv minut tomgång man borde kunna köra på en flotttör som inte öppnar sig eller en kran som inte flödar.
/Aryan
Trafikljuset vid korsningen med Ringvägen var röd i säkert 30s och ändå tog inte soppan i förgasaren slut förrän jag var halvvägs uppe på Skanstullsbron.
I stället för 100m är det alltså snarare en km + en halv minut tomgång man borde kunna köra på en flotttör som inte öppnar sig eller en kran som inte flödar.
/Aryan
Testade med tanklocket igår utan framgång
Soppaslangen är ganska sträckt, bytte dessutom bensinfiltret och ser bensin i själva filtret, så det borde inte vara problem med bränsleflödet tycker jag.
Dessutom har den gått finfint i ca en månad utan problem.
Undantaget en kväll då den betedde sig som nu, då fyllde jag upp den med mer soppa och sen gick den så fint igen. Nu hjälpte inte det...
Skall testa om jag får gnista direkt efter stopp nu i helgen.
Har dock ingen tändhatt utan en klämma som sätts på en mässings skruv.
Man får sig väl en kyss om man råkar ta utanför isoleringen på stiftet?

Soppaslangen är ganska sträckt, bytte dessutom bensinfiltret och ser bensin i själva filtret, så det borde inte vara problem med bränsleflödet tycker jag.
Dessutom har den gått finfint i ca en månad utan problem.
Undantaget en kväll då den betedde sig som nu, då fyllde jag upp den med mer soppa och sen gick den så fint igen. Nu hjälpte inte det...

Skall testa om jag får gnista direkt efter stopp nu i helgen.
Har dock ingen tändhatt utan en klämma som sätts på en mässings skruv.
Man får sig väl en kyss om man råkar ta utanför isoleringen på stiftet?
frågan är om det är jämförbart med en tilltäppt ventilation? håller man upp en vattenslang fylld med vatten så rinner inget ut förrän den är öppen i båda ändar. vet inte hur vespakranen fungerar med lufthålet/röret.aryan wrote:Idag glömde jag öppna kranen när jag hade varit i gallerian vid skatteskraparn på Götgatan. Pga etanolkonverteringen + lätt trim drar den säkert 30% mer än original.
/Aryan
jag mekade i alla fall med en v50 som stannade efter ca 100m och det var ventilationen som spökade.
Federico
Jag resonerade så här: när ventilationen är tilltäppt uppstår ndertryck först efter ett tag, när man har förbrukad lite soppa. Det tar förstås olika länge hur snabbt det blir "för mkt" undertryck beroende på hur full tanken är, när tanken är helt fullt blir de snabbt och när den är ganska tomt kan det ta hur länge som helst.Federico wrote: frågan är om det är jämförbart med en tilltäppt ventilation? håller man upp en vattenslang fylld med vatten så rinner inget ut förrän den är öppen i båda ändar. vet inte hur vespakranen fungerar med lufthålet/röret.
jag mekade i alla fall med en v50 som stannade efter ca 100m och det var ventilationen som spökade.
Jag har svårt att tänka mig att man kan lyckas bygga upp undertryck i tanken som varar över ett dygn eller så. Men visst, om man redan har undertryck när man öppnar kranen så fylls väll inte ens flottörhuset helt och hållet och stannar den ännu snabbare. Kanske det kan bli så att en varm motor värmer tanken -> ger övertryck och sedan när tanken svalker av att det blir ännu mera undertryck, men det är bara en spekulation.
/Aryan