Jag sitter med en strålkastarinsats hallogen i knät som är från...england. Där kör man ju på fel sida av vägen och jag kan även konstatera att ljuset lyser på fel sida av vägen när jag kör med den lampinsatsen...
Är det så att jag bara behöver "ställa om" insatsen eller jag måste ha en "högerlyst" strålkastar insats? Så att det inte blir gnäll när jag ska besiktiga.
Micool1972 wrote:Jag sitter med en strålkastarinsats hallogen i knät som är från...england. Där kör man ju på fel sida av vägen och jag kan även konstatera att ljuset lyser på fel sida av vägen när jag kör med den lampinsatsen...
Är det så att jag bara behöver "ställa om" insatsen eller jag måste ha en "högerlyst" strålkastar insats? Så att det inte blir gnäll när jag ska besiktiga.
Kolla om lampan inte sitter helt horisontalt i reflektorn. I så fall kan du kanske ändra läget som lamphållaren sitter i reflektorn så att den sitter lika mkt sned "åt andra hållet". Framifrån sett (om man tittar genom glaset) bör vänstersidan vara lite lägre än högersidan och lampan belysa lite längre ner på vänsterdelen av reflektorn.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan wrote:Kolla om lampan inte sitter helt horisontalt i reflektorn. I så fall kan du kanske ändra läget som lamphållaren sitter i reflektorn så att den sitter lika mkt sned "åt andra hållet". Framifrån sett (om man tittar genom glaset) bör vänstersidan vara lite lägre än högersidan och lampan belysa lite längre ner på vänsterdelen av reflektorn.
/Aryan
jag tänkte på denna varianten också men det skulle bli för krångligt och så skulle säkert något annat ljus börja lysa åt något annat håll...typ...snettbakåtochuppåt...
så det blir väll, köpa ny.
Men...det borde väl gå att vrida reflektorn 30 grader för att få rätt ljusbild?
Jag antar att det finns en styrning i form av ett hack/inbuktning i reflektorn som låser den i strålkastarhuset. Går det verkligen inte att såga upp ett nytt hack med en dremelmaskin så att ljusbilden blir rätt?
mvh
/PapaD
PapaD wrote:Men...det borde väl gå att vrida reflektorn 30 grader för att få rätt ljusbild?
Jag antar att det finns en styrning i form av ett hack/inbuktning i reflektorn som låser den i strålkastarhuset. Går det verkligen inte att såga upp ett nytt hack med en dremelmaskin så att ljusbilden blir rätt?
mvh
/PapaD
om du skulle se reflektorn skulle du råda annorlunda.