Frigång på fast flow-bränslekran
Frigång på fast flow-bränslekran
Som vissa av er vet lyckades jag knäcka min soppakran under ModsVsRockers. Hade bytt till fast flow, och eftersom de är lite längre tog den i bussningen (eller vad man nu kallar det på svenska - "silent block") till motorbulten och gick av.
Nu har jag monterat en ny, men med tanke på den förra är jag såklart lite nojjig. Har vinklat bensintanken så mycket det bara går, och dessutom pallat upp med extramaterial (utöver tankgummina) på samma sidan som kranen för att få upp den ytterligare- men det är fortfarande bara typ en tredjedels/en halv centimeter mellan soppakranen och bulten.
Hur mycket frigång bör det vara för att man skall känna sig safe? Vill ogärna att samma sak skall hända igen nästa gång jag kör över ett fartgupp...
Nu har jag monterat en ny, men med tanke på den förra är jag såklart lite nojjig. Har vinklat bensintanken så mycket det bara går, och dessutom pallat upp med extramaterial (utöver tankgummina) på samma sidan som kranen för att få upp den ytterligare- men det är fortfarande bara typ en tredjedels/en halv centimeter mellan soppakranen och bulten.
Hur mycket frigång bör det vara för att man skall känna sig safe? Vill ogärna att samma sak skall hända igen nästa gång jag kör över ett fartgupp...
Min satt också tajtare med originaltanken men det funkade bra i flera år, bl a i det beryktade Cannonball 2005 med offroad-körning i Sörmlandsskogarna
I princip sitter ju både tanken och motorfästena fixerade i ramen så det borde inte kunna röra sig, ens vid den värsta vägbula. Eller tänker jag fel??
/jens

I princip sitter ju både tanken och motorfästena fixerade i ramen så det borde inte kunna röra sig, ens vid den värsta vägbula. Eller tänker jag fel??
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nu när du säger det tycker jag också det borde vara så, men tydligen inte. Det är iaf den enda vettiga förklaring jag kommit på till att kranen knäcktes...märkena på motorfästet där de tagit i tyder också på det.
Nämnas bör att det fungerade fint tills jag fick en passagerare bakpå och körde en sträcka med ganska rejäla gupp.
Blev förvarnad för risken när jag köpte kranen och rekomenderad att vinkla tanken uppåt/bakåt (som Paka föreslog) så mycket det går, vilket uppenbarligen inte räckte. Men med lite skumgummi mellan tanken och antivibrationsgummina ser det bättre ut...
Nämnas bör att det fungerade fint tills jag fick en passagerare bakpå och körde en sträcka med ganska rejäla gupp.
Blev förvarnad för risken när jag köpte kranen och rekomenderad att vinkla tanken uppåt/bakåt (som Paka föreslog) så mycket det går, vilket uppenbarligen inte räckte. Men med lite skumgummi mellan tanken och antivibrationsgummina ser det bättre ut...
På bilden så ser det ut som att kranen sitter ung på 1/4 dels avstånd mellan motorfäste och gummikudden för max fjäderväg. Om det stämmer ska alltså kranens avtånd till motorkåpan vara 1/4 del av avståndet mellan motorkudden och ramen. Man får väll räkna med att själva gummikudden också kan tryckas ihopp någon centimeter.
13L tank låter intressant, utnyttjar den utrymmet mera optimalt eller tar den luftfilter och batteriutrymmet?
Är dessa fastflow kranar förresten längre än original? Jag har också köpt en, tänkte det kunde vara bra inför lite trimning + etanolkovertering (= 40% mera maxflow bara pga etanolen) men jag fattar nu alltså att man ska se upp. Med lite kuddar under tanken kan jag ifs höja tanken en aning om det är trångt.
/Aryan
13L tank låter intressant, utnyttjar den utrymmet mera optimalt eller tar den luftfilter och batteriutrymmet?
Är dessa fastflow kranar förresten längre än original? Jag har också köpt en, tänkte det kunde vara bra inför lite trimning + etanolkovertering (= 40% mera maxflow bara pga etanolen) men jag fattar nu alltså att man ska se upp. Med lite kuddar under tanken kan jag ifs höja tanken en aning om det är trångt.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jepp, de är lite längre.aryan wrote: Är dessa fastflow kranar förresten längre än original? Jag har också köpt en, tänkte det kunde vara bra inför lite trimning + etanolkovertering (= 40% mera maxflow bara pga etanolen) men jag fattar nu alltså att man ska se upp. Med lite kuddar under tanken kan jag ifs höja tanken en aning om det är trångt.
/Aryan
Det finns olika varianter. De riktigt stora (17 liter) utnyttjar hela utrymmet, för att få rum med en sådan måste du ta bort både luftfilterburken och verktygsfacket. För min något mindre räcker det att ta bort luftburken medan jag kan ha kvar verktygsfacket, praktiskt. Du ser den bättre här (scrolla ner en bit)http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1399aryan wrote:13L tank låter intressant, utnyttjar den utrymmet mera optimalt eller tar den luftfilter och batteriutrymmet?
/jens
Jämförde original med fastflow nu

Som man ser är packningen tjockare än originalet (den är bara 0,5 mm) och vänstergängan till tanken på ff kranen mkt längre, helt onödigt vad jag kan se. Alltså kan man tjäna ca 4 mm där genom att kapa en bit på vänstergängan av kranen. Men då måste man vara nogrann att ytan förbli helt lant annars kommer det att läcka..
På slangsidan är ff kranen också 3 mm längre, om det behövs kan man lätt kapa nedersta rillen och använda en liten slangklämma för säkerhets skull.
Då blir hela FF kranen ca 5mm längre i total mot 15 mm nu.
/Aryan
PS Såg nu också att "reservslangen" är dubbel så lång än originalet, det kan vara bra att känna till.

Som man ser är packningen tjockare än originalet (den är bara 0,5 mm) och vänstergängan till tanken på ff kranen mkt längre, helt onödigt vad jag kan se. Alltså kan man tjäna ca 4 mm där genom att kapa en bit på vänstergängan av kranen. Men då måste man vara nogrann att ytan förbli helt lant annars kommer det att läcka..
På slangsidan är ff kranen också 3 mm längre, om det behövs kan man lätt kapa nedersta rillen och använda en liten slangklämma för säkerhets skull.
Då blir hela FF kranen ca 5mm längre i total mot 15 mm nu.
/Aryan
PS Såg nu också att "reservslangen" är dubbel så lång än originalet, det kan vara bra att känna till.
Njae, den är snygg och bra och ställbar men jag tror inte den medverkar här.aryan wrote:Kan den där snygga Yamaha R1 bakdämpare/fjäder göra att du inte har fått problem för att den inte bottnar så lätt?/Aryan
Tänk efter nu:
* tanken och bensinkranen sitter fixerade i ramen
* motorfästena sitter också fixerade i ramen
Alltså borde de inte kunna röra sig gentemot varandra. Den enda möjlighet jag ser att de ska kunna mötas är, som kola säger, när gummit i motorfästena komprimeras.
Däremot rör sig fläktkåpan något lite upp mot kranen när man fjädrar och skulle, teoretiskt, kunna trycka till utflödesröret på kranen. Men det var väl inte det som hänt för dig Ronnie?
Det har f ö Cambridge Lambretta insett, se lanserade nyligen en fast flow-kran med utflöde åt sidan isället för neråt. Smart! Såhär ser den ut

/jens
Jag trodde att det var fläktkåpan som tog is som var problemet. Motorfästet kan bara röra sig så mkt som gummibussningarna tillåter. Tog motorfästet alltså i "pinnen" för att öppna o stänga?
Den sitter dryggt en cm lägre med ff-kranen om man använder den tjocka pakningen och inte kortar av vänstergängan på ff kranen.
Kran med utgång åt sidan/bakåt är mkt bättre! Men det hjälper inget mot att "pinnen" hamnar lägre.
/Aryan
Den sitter dryggt en cm lägre med ff-kranen om man använder den tjocka pakningen och inte kortar av vänstergängan på ff kranen.
Kran med utgång åt sidan/bakåt är mkt bättre! Men det hjälper inget mot att "pinnen" hamnar lägre.
/Aryan
Jag blev lite orolig efter Ronnies missöde och kollade på min lambretta. Jag har kört med sådana här:
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... retta.html
Det har väl gjort att det ha blivit lite mer plats för kranen.
/Ronny
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... retta.html
Det har väl gjort att det ha blivit lite mer plats för kranen.
/Ronny
Re: Frigång på fast flow-bränslekran
Ronnies beskrivning av problemet.Ronnie wrote:Som vissa av er vet lyckades jag knäcka min soppakran under ModsVsRockers. Hade bytt till fast flow, och eftersom de är lite längre tog den i bussningen (eller vad man nu kallar det på svenska - "silent block") till motorbulten och gick av.
/jens
Ja, de där Cambridge Lambretta-kranarna har jag sett! Smart konstruktion...
Det var mycket riktigt motorfästet som tog i pinnen. Det var alltså inte själva kranen som gick, utan infästningen kran/pinne (haha - bra beskrivning) vilket gjorde att all soppa rann ut där och aldrig ens nådde bränsleslangen.
Gummibussningarna på min är relativt fräscha och ser ut att sitta rätt.
Jens tanke om att varken tanken eller motorfästena borde kunna röra sig har fått mig att fundera lite och jag har kommit fram till att följande nog är det mest tänkbara scenariot:
Jag hade ganska dåligt med utrymme mellan fläktkåpan och utflödet på kranen också - dessutom låg pinnen mer eller mindre emot motorfästet. Antagligen har fläktkåpan tryckts upp när jag kört över ett gupp och pressat hela kranen uppåt/framåt en smula. Följdaktligen har pinnen tryckts nedåt emot motorfästet - och då själva mekanismen är gjord i plast gav den vika först. Denna teori stöds av ett märke på den del av soppaslangen som suttit på kranen.
En annan möjlighet är att det kan vara långvariga vibrationer från motorblocken som skapat spänningar i plasten (om den låg emot motorfästet) och slutligen fått den att krackelera.
Oavsett vilket bör jag vara safe nu - pinnen ligger definitivt inte emot fästet längre och det finns ganska gott om utrymme mellan fläktkåpan och tappen!
Det var mycket riktigt motorfästet som tog i pinnen. Det var alltså inte själva kranen som gick, utan infästningen kran/pinne (haha - bra beskrivning) vilket gjorde att all soppa rann ut där och aldrig ens nådde bränsleslangen.
Gummibussningarna på min är relativt fräscha och ser ut att sitta rätt.
Jens tanke om att varken tanken eller motorfästena borde kunna röra sig har fått mig att fundera lite och jag har kommit fram till att följande nog är det mest tänkbara scenariot:
Jag hade ganska dåligt med utrymme mellan fläktkåpan och utflödet på kranen också - dessutom låg pinnen mer eller mindre emot motorfästet. Antagligen har fläktkåpan tryckts upp när jag kört över ett gupp och pressat hela kranen uppåt/framåt en smula. Följdaktligen har pinnen tryckts nedåt emot motorfästet - och då själva mekanismen är gjord i plast gav den vika först. Denna teori stöds av ett märke på den del av soppaslangen som suttit på kranen.
En annan möjlighet är att det kan vara långvariga vibrationer från motorblocken som skapat spänningar i plasten (om den låg emot motorfästet) och slutligen fått den att krackelera.
Oavsett vilket bör jag vara safe nu - pinnen ligger definitivt inte emot fästet längre och det finns ganska gott om utrymme mellan fläktkåpan och tappen!