Strålkastar insats till PX125 -04

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Strålkastar insats till PX125 -04

Post by Micool1972 »

Jag sitter med en strålkastarinsats hallogen i knät som är från...england. Där kör man ju på fel sida av vägen och jag kan även konstatera att ljuset lyser på fel sida av vägen när jag kör med den lampinsatsen...
Är det så att jag bara behöver "ställa om" insatsen eller jag måste ha en "högerlyst" strålkastar insats? Så att det inte blir gnäll när jag ska besiktiga.
Image

Michaele
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Strålkastar insats till PX125 -04

Post by Federico »

Micool1972 wrote:Jag sitter med en strålkastarinsats hallogen i knät som är från...england. Där kör man ju på fel sida av vägen och jag kan även konstatera att ljuset lyser på fel sida av vägen när jag kör med den lampinsatsen...
Är det så att jag bara behöver "ställa om" insatsen eller jag måste ha en "högerlyst" strålkastar insats? Så att det inte blir gnäll när jag ska besiktiga.
Image

Michaele
jag trodde att alla mc hade lyset rakt fram
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

du får nog köpa en ny avsedd för högertraffik. :sad:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kolla om lampan inte sitter helt horisontalt i reflektorn. I så fall kan du kanske ändra läget som lamphållaren sitter i reflektorn så att den sitter lika mkt sned "åt andra hållet". Framifrån sett (om man tittar genom glaset) bör vänstersidan vara lite lägre än högersidan och lampan belysa lite längre ner på vänsterdelen av reflektorn.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har den hallogenstrålkastarinsatsen som är avsedd för högertrafik, och refektorn är inte lika på vänster & höger sida.
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

aryan wrote:Kolla om lampan inte sitter helt horisontalt i reflektorn. I så fall kan du kanske ändra läget som lamphållaren sitter i reflektorn så att den sitter lika mkt sned "åt andra hållet". Framifrån sett (om man tittar genom glaset) bör vänstersidan vara lite lägre än högersidan och lampan belysa lite längre ner på vänsterdelen av reflektorn.

/Aryan
jag tänkte på denna varianten också men det skulle bli för krångligt och så skulle säkert något annat ljus börja lysa åt något annat håll...typ...snettbakåtochuppåt...
så det blir väll, köpa ny.

Ingen som vill köpa en engelsk strålkastarinsats?

Michaele
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:jag har den hallogenstrålkastarinsatsen som är avsedd för högertrafik, och refektorn är inte lika på vänster & höger sida.
är det något nytt man började med när det blev hallogen.

/f som bara kör gammalt junk från 60-talet
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

min gamla, 1981, strålkastarinsats är symetrisk med plåtreflektor & glasglas. Hallogenstrålkastarinsatsen har plastreflektor & plastglas. :smile:
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Men...det borde väl gå att vrida reflektorn 30 grader för att få rätt ljusbild?
Jag antar att det finns en styrning i form av ett hack/inbuktning i reflektorn som låser den i strålkastarhuset. Går det verkligen inte att såga upp ett nytt hack med en dremelmaskin så att ljusbilden blir rätt?
mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

PapaD wrote:Men...det borde väl gå att vrida reflektorn 30 grader för att få rätt ljusbild?
Jag antar att det finns en styrning i form av ett hack/inbuktning i reflektorn som låser den i strålkastarhuset. Går det verkligen inte att såga upp ett nytt hack med en dremelmaskin så att ljusbilden blir rätt?
mvh
/PapaD
om du skulle se reflektorn skulle du råda annorlunda. :smile: :smile:
Post Reply