hjälp den är dum., v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Dr-Detroit
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
Location: Stockholm västerort

hjälp den är dum., v50

Post by Dr-Detroit »

Så har jag återigen stött på ett problem,.
Har en vespa 50 som nu när jag skulle kicka igång den inte riktigt svarade på kicken., det fanns ingen riktig kompression.

Lyckades få igång den genom att ha i växel och springa med den,.
sen när jag kom fram så stannade den direkt.

Skull då testa och försöka få igång den igen, men det blev likadant. Dock startade den nu heller inte med växeln i, inte heller då fanns det något motståndnär jag släppte på kopplingen med 2ans växel i.

Hade jag i 1ans växel så gick den för tungt, så att att man inte ens kunde springa med den,.

Någon här som känner igen vad detta kan vara?
Kan det vara svänghjulet? eller kolven?
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

När du säger att det inte finns kompression/motstånd, hör du om motorn går runt? Annars låter för mig som att din koppling slirar.
Kolla på fläktvingarna nästa gång du kickar och det händer,
troligtvis står dom still eller rör sig obetydligt.

Byt koppling till en förstärkt 4 skivig av orginaltyp.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c396e7f6f7

Lite konstigt att den dör dock.... :/ Värt att fundera på.
-1967 Primavera 154cc-
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Att kopplingen slirar kan bero på fel olja i växellådan också.
Dr-Detroit
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
Location: Stockholm västerort

Post by Dr-Detroit »

mm,. skumt är det,
tetsade att kicka den imorse innan jag gick till jobbet,. först var det som om den satt fast, sen slirade den efter ett tag.,

Hade i OK/Q8´s gräsklipparolja i den,. Hade i den för 3 veckor sedan kanske, och det har fungerat hur bra som helst fram tills nu,.

Ska beställa hem en "bättre" koppling och testa.,
Det är ju trots allt några bra åkdagar kvar den här sässongen..
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Om kopplingen slirar är en förstärkt fjäder en mkt billigare lösning är en helt ny koppling. Fjädern gör en enorm skillnad.

Förstärkt 4 skivig är väll mera för hårdtrimmade motorer?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Dr-Detroit
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
Location: Stockholm västerort

Post by Dr-Detroit »

attans.,

skruvade loss svänghjulet och vad fanns där,. jo en gammalkrysskil som låg i vägen,. En satt på plats.

Hann dock beställa den nya kopplingen (lite drastiskt kanske) men den kanske kan komma väl till pass senare..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

aryan wrote:Om kopplingen slirar är en förstärkt fjäder en mkt billigare lösning är en helt ny koppling. Fjädern gör en enorm skillnad.

Förstärkt 4 skivig är väll mera för hårdtrimmade motorer?

/Aryan
man klarar sig långt med 3 skivor och hårdare fjäder, har det i min trimmade primmymotor, slirar inte. fördelen med fler skivor är att man kan ha en mjukare fjäder och ändå få grepp, min primmy är hård som f-n att koppla ur.
Federico
Post Reply