Så har jag återigen stött på ett problem,.
Har en vespa 50 som nu när jag skulle kicka igång den inte riktigt svarade på kicken., det fanns ingen riktig kompression.
Lyckades få igång den genom att ha i växel och springa med den,.
sen när jag kom fram så stannade den direkt.
Skull då testa och försöka få igång den igen, men det blev likadant. Dock startade den nu heller inte med växeln i, inte heller då fanns det något motståndnär jag släppte på kopplingen med 2ans växel i.
Hade jag i 1ans växel så gick den för tungt, så att att man inte ens kunde springa med den,.
Någon här som känner igen vad detta kan vara?
Kan det vara svänghjulet? eller kolven?
hjälp den är dum., v50
-
- Drömmare
- Posts: 8
- Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
- Location: Stockholm västerort
När du säger att det inte finns kompression/motstånd, hör du om motorn går runt? Annars låter för mig som att din koppling slirar.
Kolla på fläktvingarna nästa gång du kickar och det händer,
troligtvis står dom still eller rör sig obetydligt.
Byt koppling till en förstärkt 4 skivig av orginaltyp.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c396e7f6f7
Lite konstigt att den dör dock....
Värt att fundera på.
Kolla på fläktvingarna nästa gång du kickar och det händer,
troligtvis står dom still eller rör sig obetydligt.
Byt koppling till en förstärkt 4 skivig av orginaltyp.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c396e7f6f7
Lite konstigt att den dör dock....

-1967 Primavera 154cc-
-
- Drömmare
- Posts: 8
- Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
- Location: Stockholm västerort
mm,. skumt är det,
tetsade att kicka den imorse innan jag gick till jobbet,. först var det som om den satt fast, sen slirade den efter ett tag.,
Hade i OK/Q8´s gräsklipparolja i den,. Hade i den för 3 veckor sedan kanske, och det har fungerat hur bra som helst fram tills nu,.
Ska beställa hem en "bättre" koppling och testa.,
Det är ju trots allt några bra åkdagar kvar den här sässongen..
tetsade att kicka den imorse innan jag gick till jobbet,. först var det som om den satt fast, sen slirade den efter ett tag.,
Hade i OK/Q8´s gräsklipparolja i den,. Hade i den för 3 veckor sedan kanske, och det har fungerat hur bra som helst fram tills nu,.
Ska beställa hem en "bättre" koppling och testa.,
Det är ju trots allt några bra åkdagar kvar den här sässongen..
Om kopplingen slirar är en förstärkt fjäder en mkt billigare lösning är en helt ny koppling. Fjädern gör en enorm skillnad.
Förstärkt 4 skivig är väll mera för hårdtrimmade motorer?
/Aryan
Förstärkt 4 skivig är väll mera för hårdtrimmade motorer?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Drömmare
- Posts: 8
- Joined: Sun 07 Sep 2008, 11:52
- Location: Stockholm västerort
man klarar sig långt med 3 skivor och hårdare fjäder, har det i min trimmade primmymotor, slirar inte. fördelen med fler skivor är att man kan ha en mjukare fjäder och ändå få grepp, min primmy är hård som f-n att koppla ur.aryan wrote:Om kopplingen slirar är en förstärkt fjäder en mkt billigare lösning är en helt ny koppling. Fjädern gör en enorm skillnad.
Förstärkt 4 skivig är väll mera för hårdtrimmade motorer?
/Aryan
Federico