Skillnad dämpare Carbone/Sebac?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Skillnad dämpare Carbone/Sebac?

Post by Vomitsquad »

Har en V50 med justerbar Carbone-dämpare fram och skall nu även ersätta den bakre. Carbonen ser ut att ha så mycket mindre fjäder än Sebac:en så man undrar ju hur hård den är?
Kan man blanda Sebac bak och Carbone fram?
Synpunkter?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Har en V50 med justerbar Carbone-dämpare fram och skall nu även ersätta den bakre. Carbonen ser ut att ha så mycket mindre fjäder än Sebac:en så man undrar ju hur hård den är?
Kan man blanda Sebac bak och Carbone fram?
Synpunkter?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

blanda ska man göra.

jag har dålig erfarenhet av sebacs bakdämpare, har förbrukat två ställbara på kort tid. det som händer är att oljan försvinner och dämpningen likaså.

Carbone har jag kört i två-tre år utan problem och fortfarande fullt fungerande.

Scootercenter Köln sålde eller säljer en förstärkt dämpare som de kallar SCK-special. Det är en ombyggd Carbone med förstärkt fjäder som fungerar toppen, men det blir naturligtvis lite stötigare.

Jag frågade en gång Scootercenter varför de använde Carbone som bas för sina SCK-special. -de var kraftigare och bättre än andra eftermarknadsdämpare, blev svaret, t.om bättre än original. diametern på sämparbenet är tydligen grövre.

Federico
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Är vanlig Carbone bakdämpare mycket hård då? Jag har förstått att den har styvare dämpning, men är det mycket?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Är vanlig Carbone bakdämpare mycket hård då? Jag har förstått att den har styvare dämpning, men är det mycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

läste en gång ett test av olika dämpare (alltså fjäderns hårdhet)

SEBAC, Carbone och original är ungefär lika hårda. Sedan blir väl SEBAC:en lite hårdare när den förspänns med ställskruven (men det är inte att jämföra med en hård fjäder)

Bitubofjädern är lika hård (mjuk) som original men mer följsam tack vare dämparens konstruktion.

men för att få en märkbart hårdare bakfjädring så måste man köpa en separat fjäder eller SCK-special dämp. SIP, SCK, Worb5, Taffspeed, Stoffis mfl. säljer lösa bakfjädrar. enligt testet så var Taffspeed hårdast och SIP mjukast (tror jag). Själv kör jag med Worb5 (mellanhård)

Federico
Post Reply