GTR 125 motor i Popolino -61
GTR 125 motor i Popolino -61
Hej!
Har fått tag i en 125 motor med koden VNL2M119855.
Kan den passa direkt i min Popolino -61 (inte smallframe) ?
/Danne
Har fått tag i en 125 motor med koden VNL2M119855.
Kan den passa direkt i min Popolino -61 (inte smallframe) ?
/Danne
Re: GTR 125 motor i Popolino -61
jo, den passar. bakhjulet är större.Svennas wrote:Hej!
Har fått tag i en 125 motor med koden VNL2M119855.
Kan den passa direkt i min Popolino -61 (inte smallframe) ?
/Danne
Federico
Re: GTR 125 motor i Popolino -61
Tack för info!Federico wrote:jo, den passar. bakhjulet är större.Svennas wrote:Hej!
Har fått tag i en 125 motor med koden VNL2M119855.
Kan den passa direkt i min Popolino -61 (inte smallframe) ?
/Danne
Tog tag i saken och satte i motorn ikväll.
Så nu har man en Popolino med raggarstuk, ska dock fixas så att jag får 10" fram också.
Re: GTR 125 motor i Popolino -61
varför inte 8" bak?Svennas wrote:Tack för info!Federico wrote:jo, den passar. bakhjulet är större.Svennas wrote:Hej!
Har fått tag i en 125 motor med koden VNL2M119855.
Kan den passa direkt i min Popolino -61 (inte smallframe) ?
/Danne
Tog tag i saken och satte i motorn ikväll.
Så nu har man en Popolino med raggarstuk, ska dock fixas så att jag får 10" fram också.
Federico
Re: GTR 125 motor i Popolino -61
Har fått för mig att den går bättre på vägen med 10". Tänkte testa i alla fall. Tycker jag inte om det så bygger jag tillbaka till 8".Federico wrote:varför inte 8" bak?Svennas wrote:Tack för info!Federico wrote: jo, den passar. bakhjulet är större.
Tog tag i saken och satte i motorn ikväll.
Så nu har man en Popolino med raggarstuk, ska dock fixas så att jag får 10" fram också.
Har förstått det. Ska nog satsa på att få dit en annan gaffel så jag får testa på 10" "känslan"Dartman wrote:För tiotum fram bör du byta gaffel. Annars får du tvärbroms vid frambromsning då däcket kommer att ta i framskärmen när fjädern komprimeras.
Been there, done that...

(Åkte en sväng i söndags från Linköping till Askeby sen Linghem och tillbaka till Linköping, kändes sådär med de små hjulen. Förhoppningsvis blir det lite bättre med 10")
Ingen gnista
Har ingen gnista på min nymonterade GTR motor. Får ingen spänning alls till den externa spolen. Har mätt resistansen in och brytarna verka fungera ok. Plockade bort svänghjulet och kollade lite. Inget synligt fel, men jag har en fundering på spolen på tändplattan. Spolen uppe till vänster är ansluten till brytarna, den andra änden på lindningen går till spolen nere till vänster. (På min gamla Touring -57 så är spolen jordad istället för att den går vidare till en annan spole.)
Hur funkar det hela? Utnyttjar man ström från flera spolar på tändplattan för att ge gnistan?
Har inte kopplat in några kablar från ramen än i kopplingsboxen, det är väl inte så att systemet utnyttjar någon krets i ramen för att jorda spolar eller dylikt.

Hur funkar det hela? Utnyttjar man ström från flera spolar på tändplattan för att ge gnistan?
Har inte kopplat in några kablar från ramen än i kopplingsboxen, det är väl inte så att systemet utnyttjar någon krets i ramen för att jorda spolar eller dylikt.

självklart ska du testa. personligen gillar jag utseendet på popolino med små hjul och det lilla styret.Svennas wrote:Har förstått det. Ska nog satsa på att få dit en annan gaffel så jag får testa på 10" "känslan"Dartman wrote:För tiotum fram bör du byta gaffel. Annars får du tvärbroms vid frambromsning då däcket kommer att ta i framskärmen när fjädern komprimeras.
Been there, done that...
(Åkte en sväng i söndags från Linköping till Askeby sen Linghem och tillbaka till Linköping, kändes sådär med de små hjulen. Förhoppningsvis blir det lite bättre med 10")
har kört 8" många mil i 110-120 hastighet, man stänger efter ett tag av den delen i hjärnan som säger "det här känns inte bra" och kör vidare utan problem...

Federico
Går ej utan inkopllat bromsljus?
En sak jag upptäckt när jag tittar på schemat för GTR motorn är att spolarna verkar jordas genom bromsljuskretsen. Den verkar ha brytande bromsljuskontakt som jordar bromsljusets plusmatning i "viloläge" för att vid bromsning bryta för att bromsljuset ska få ström? Verkar detta stämma?
Jag har ju inget bromsljus på min Popolino så jag får väl ansluta blåa kabeln till jord i så fall.
Jag har ju inget bromsljus på min Popolino så jag får väl ansluta blåa kabeln till jord i så fall.
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Har inte studerat kopplingsschemat för din maskin men på primaveran fungerar det som du beskriver. Tändningen jordar genom bromsljuskontakterna och när man bromsar så jordar den genom själva lampan. Med trasig lampa stannar alltså vespan då man bromsar.
Till skillnad från t.ex. touringen så kan man inte koppla loss alla motorns kablar från ramens och starta, då måste man (precis som du säger) jorda den blå kabeln.
//Anders
Till skillnad från t.ex. touringen så kan man inte koppla loss alla motorns kablar från ramens och starta, då måste man (precis som du säger) jorda den blå kabeln.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Då passerade du mitt hus! Knacka på nästa gång, jag bor längs vägen mellan Askeby och Linghem!Svennas wrote:Har förstått det. Ska nog satsa på att få dit en annan gaffel så jag får testa på 10" "känslan"Dartman wrote:För tiotum fram bör du byta gaffel. Annars får du tvärbroms vid frambromsning då däcket kommer att ta i framskärmen när fjädern komprimeras.
Been there, done that...
(Åkte en sväng i söndags från Linköping till Askeby sen Linghem och tillbaka till Linköping, kändes sådär med de små hjulen. Förhoppningsvis blir det lite bättre med 10")
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Jordade blåa kabeln men det hjälpte inte. Då tog jag fram tändplattan till min Touring -57 som jag renoverar och tog spolen från den. Då gick blev det gnista direkt. Alltså var första spolen trasig.... Fast det var naturligtvis två samverkande fel, spolen samt den blåa kablen som ej var jordad. På Touringspolen är den jordad direkt i fästskruven till spolen.anders2011 wrote:Har inte studerat kopplingsschemat för din maskin men på primaveran fungerar det som du beskriver. Tändningen jordar genom bromsljuskontakterna och när man bromsar så jordar den genom själva lampan. Med trasig lampa stannar alltså vespan då man bromsar.
Till skillnad från t.ex. touringen så kan man inte koppla loss alla motorns kablar från ramens och starta, då måste man (precis som du säger) jorda den blå kabeln.
//Anders
Maskinen är för övrigt startad nu och provkörd på gården. Ska testa den mer ikväll.
/Danne