Flakesadel till snyggåket

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn

Flakesadel till snyggåket

Post by Ola Lång »

Om man inte heter Jonas M, inte har passpartåfot på symaskinen och inte heller gick ut syslöjden med lika glimrande betyg som honom så kan man ta (Köpa) sig en genväg till snyggsadeln:

Efter att röven sa ifrån på den framhjulsdrivne ville jag har en mera komfortabel sadel. En 3 mm aluplåt valsades till och klipptes till rätt form. För att inte vinylen ska ätas igenom som på många orginalsadlar värmde jag på en kantlist runt om på plåten, denna sitter rejält då limmet härdar med värmepistolens hjälp. Tjock isolermatta från Biltema inhandlades och
lite flerfärgad blandskumgummi som är stötupptagningsmaterial i diverse leveranslådor snoddes från sopsorteringen. Glad i hågen begav jag mig ut på Östgötaslätten till en nystartad liten firma som drivs av ett Hot-rod par utanför byn. Där fanns Flakevinyl i drivor och i de allra mest avundsjuka kulörer! Efter att ha svårligen bestämt mig fick det bli Röd flaketopp, tunnelsydd så man inte halkar av, med ljusgrå flakesida och vit kederlist. Efter några dagar så hade man en fresch sadel i sin hand inte så oblodigt dyrt som jag väntat mig.
Kan varmt rekomenderas. Hälsa ifrån Ola B så blir dom glada!

Kolla in min å Levanders sitsar under SPECIAL
http://www.elpresidente.se/
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Flakesadel till snyggåket

Post by Federico »

Ola Lång wrote:Om man inte heter Jonas M, inte har passpartåfot på symaskinen och inte heller gick ut syslöjden med lika glimrande betyg som honom så kan man ta (Köpa) sig en genväg till snyggsadeln:

Efter att röven sa ifrån på den framhjulsdrivne ville jag har en mera komfortabel sadel. En 3 mm aluplåt valsades till och klipptes till rätt form. För att inte vinylen ska ätas igenom som på många orginalsadlar värmde jag på en kantlist runt om på plåten, denna sitter rejält då limmet härdar med värmepistolens hjälp. Tjock isolermatta från Biltema inhandlades och
lite flerfärgad blandskumgummi som är stötupptagningsmaterial i diverse leveranslådor snoddes från sopsorteringen. Glad i hågen begav jag mig ut på Östgötaslätten till en nystartad liten firma som drivs av ett Hot-rod par utanför byn. Där fanns Flakevinyl i drivor och i de allra mest avundsjuka kulörer! Efter att ha svårligen bestämt mig fick det bli Röd flaketopp, tunnelsydd så man inte halkar av, med ljusgrå flakesida och vit kederlist. Efter några dagar så hade man en fresch sadel i sin hand inte så oblodigt dyrt som jag väntat mig.
Kan varmt rekomenderas. Hälsa ifrån Ola B så blir dom glada!

Kolla in min å Levanders sitsar under SPECIAL
mycket snyggt

får man fråga vad det kostar?
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Jag har för mig att det lågt runt 800:- med material och allt, men jag kan har fel. Grymmesnyggt blev det ivarjefall och gör sig bra mot den nya svarta lacken.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ola Lång wrote:den nya svarta lacken.
Jaha, den är inte längre primergrå. Fint ska det va. Har den gått igenom besiktningen också tro :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lambert »

Följde Olas råd och fick en guldflakad sadel till Lambrettan. Mycket stilfullt :grin:
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Bild? Hittade ingen vettig på länken. /Libertodos
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

kolla i menyn till vänster under special, det funkade nyss för 1,3 sek sedan. Här kommer smakprov, fler bilder på hemsidan.

Image

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Snyggefint!
Men...skall de verkligen stå som "vespasadel" på hemsidan? :wink:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

OM du visste vad jag har hackat på dom om detta skrivfel!
Men att lära Världen förstå skillnad på Vespa och andra scooters är bekant som att vända en oljetanker i stångån. Men man ska aldrig ge upp! Jag var mycket noga med detta när Antikrundan var på besök och Ann Lundberg citerade mig helt korrekt i TV-rutan, så jag har nu lärt 53% av Sveriges befolkning att förstå och säga rätt. Tar du Ronnie de andra 47% ?
:lol: :lol: :lol:
Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Absolut! Just let me at ém! :lol:
Post Reply