..blir man trött. T ex speglar från SIP som i deras webbshop påstås vara till V50, och där kittet innehåller en "mounting bracket" som helt uppenbart är till PX eller i vart fall nåt större än smallframe. Och det var just denna "bracket" vi behövde egentligen, speglar finns ju på närmsta moppebutik.
Och en halogenlampa fram som inte passar i insatsen. Och hade den passat i insatsen så hade den inte funkat ändå, för den är på 25/25W och den bef. är 15/15W... - iofs mitt eget fel, jag hade ju kunnat kolla upp vad sockeltypen heter, men ändå..
Jaja. Nån som behöver ett par PX-spegelhållare och vill byta mot en eller två som passar till V50 ?
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mina f d backspeglar till smallframe hade 2 hål på fästplattan, men bara ett hål passade till Vespa 50 (båda hålen passade till Primmyn). Det gick dock hur bra som helst att fästa plattan med endast en bult på Vespa 50:an.
Det är lite lurigt med SIP och deras definition av V50. En tysk V50 ser inte alltid ut som en Svensk. Eller om man ska vända på det, de svenska liknar inget av de som såldes utomlands.
Styret på V50 som vi har i sverige är av gamla typen, de behöll man på svenska markanden in på 80-talet. Det runda styret är ovanligt i övriga europa och det är troligt att SIP menar att deras hållare passar på Vespa 50 Special med fyrkantig framlampa.
Samma sak gäller framlyset och glödlampan som är olika på V50 och V50 Special. Svenska V50 har ett eget elsystem och ett lägre watt-tal än vad som normalt sitter i en V50.
Tråkigt när det blir fel, jag har själv råkat ut för liknande saker hos andra tyska butiker. Chansen att få rätt delar ökar betydligt om du handlar från en svensk scooterfirma, men de har inte samma utbud och priser som SIP.
Bra tips/synpunkter! Tack - just sånt här behöver man ju kunna för att navigera i reservdelskataloger. Problemet är väl inte oöverstigligt, men surt är det ändå, liksom. Och ja, klart vi kan skruva fast speglarnas hållare med EN bult, dom är ju inte så tunga - men det är fortfarande inte *rätt* och det är definitivt inte *snyggt*. Trots allt kostar ju grejorna en slant också, då vill man ju det ska vara rätt överallt, liksom.
Nåja - nog om detta.
Sen är det det där med svenska vs utrikiska leverantörer. Speglarna och halogenlampan var bara sidogrejor till en större beställning - som tyvärr hade blivit syndigt dyr om jag beställt hos en svensk firma. Och det inbegriper frakten. Ja, jag vet att man får service och kunskap av våra inhemska handlare, och att dom blir färre och färre vartefter, men jag kan inte gå till min chef och begära påökt för att få råd att fortsätta handla hos svenska firmor. Hur gärna jag än vill nåt annat så är det innehållet i börsen som styr till stor del.
Globaliseringens konsekvenser, på gott och ont.
Tack som sagt för tips och kunskaper kring V50.
Häpp/Richard
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte ryggstöd/pakethållare från SIP som enl uppgift var till bl a V50...
Skulle bli tvungen att borra hål i tanken för att fästa eländet, det är väl ändå inte meningen?
Tornet wrote:Köpte ryggstöd/pakethållare från SIP som enl uppgift var till bl a V50...
Skulle bli tvungen att borra hål i tanken för att fästa eländet, det är väl ändå inte meningen?
den borde passa, men åter igen är det väl den svenska versionen av V50 som ställer till problem. om du har en v50 med trekantsadel och en liten sarg runt tanken? ryggstödet är nog tillverkat för långsadel (limpa) och sitter då i bulten som låser sadeln i nedfällt läge.
här ser du en illustration på det två olika sadelversionerna för V50:
Jag hade enkelsadel men skruvade bort sargen och satte på en limpa.
Bakre hålet för sadellås passar för ryggstödet/pakethållaren, hur jag sedan skall få dit sadellåset över ryggstöd/pakethållare har jag ingen aning om, men de andra 2 skruvarna hamnar mitt i tanken s a s...se bild:
Även om bilden/vinkeln är dålig anar/ser du ett av två skruvhål i framkant.
De räknar ju upp typ alla modeller som finns så jag gissar att man måste vara lite påhittig. Egentligen skulle de ju kunna ta med fler. VGL är ju med och passar den till den så passar den ju "lika bra" till en 48:a...
/P