Lambretta stulen och återfunnen inom en halvimma

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Locked
kola
Nybörjare
Nybörjare

Lambretta stulen och återfunnen inom en halvimma

Post by kola »

Måste bara berätta denna historia från Scootrarnas Bermudatriangel, (Södertälje): Har tagit Lambretta Li:n till jobbet varje dag de senaste veckorna eftersom bilen inte fungerat.

Idag när jag avslutade jobbet 17:30 fanns den inte kvar vid "motorcykelstället" vid arbetsplatsen. Springer ner till vakten som meddelar att någon på min arbetsplats observerat två ynglingar i 15 års åldern i svarta "hoods" som "hållit på med någe fuffens" vid 17:00 tiden. Jag lyckas få tag på personen som gjort observationen per telefon och frågar om de var syrianer alt. assyrier. Efter en tids diskussion avgjorde jag att så var fallet. -OK, meddelar jag, då vet jag vart jag skall leta.

Jag lyckas få tag på en kollega som precis är på väg hem till Stockholm, jag hade f ö lyckats övertala att denne att inte flytta till området där jag hade på känn att scootern fanns. Vi åkte dit. Jag visste att de inte kan ha fått igång scootern och att jag hade tid på mig innan den försvann in i någon källare, en halvtimma ungefär. Mycket riktigt, i centrum står ett gäng i gymnasieåldern runt min scooter!

Som tur är hänger min kollega på tutan i sin bil, och här bör det poängteras att området ifråga heter Ronna och att ungdomar på EU moppar från samma stadsdel bl a varit med om att beskjuta polishuset, så man vet inte riktigt vad man ger sin in i. I vart fall, mitt adrenalin är skyhögt då jag hoppar ur bilen och fåfängt söker springa efter grabben som jag, av signalementet och det faktum att han håller i min scooter, förstår har snott scootern. Jag ser hans vettskrämda blick innan han vänder sig om och springer iväg. Inga skjutvapen således... (Phiuu...)

Jag tror inte att det blivit några större skador på scootern, måste kolla imorgon.

Skrivet "i affekt".
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Hmm... Det är väl egentligen inte så bra att rusa fram till ett ungdomsgäng på det viset. men men...
Jag skulle nog gjort likadant tyvärr.
Riktigt skönt att du fick tillbaka den iaf :grin:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Administrator

Post by primavera133 »

Skrivet "i affekt".
Jag förstår det! Hade nog varit upphetsad till bristningsgränsen om jag blivit av med någon av mina och fått till baka den på det sättet. Förhoppningsvis har de inte hunnit köra sönder något på den.

Flyttade dock ditt inlägg till Övrigt istället.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
kola
Nybörjare
Nybörjare

Post by kola »

Tack JM för flytten,

Det kanske finn nån som kanske tyckte att de var lite dumma kommentarer från min sida. Men, efter signalementet jag fick visste jag var jag skulle leta efter scootern. Och fann den!

Polisanmälan är gjord och jag tror att vi har ungarna på bild.

(Det skall sägas att jag nu mest tycker synd om ungarna som snodde scootern.)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

kola wrote:(Det skall sägas att jag nu mest tycker synd om ungarna som snodde scootern.)
Synd och synd. Det hade varit väldigt synd om dig om din fina Lambretta försvunnit och du inte hittat den så snabbt. Oavsett bakgrund måste nog ungarna lära sig att man inte stjäl ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Sanslös tur - både att du fick tillbaka scootern oskadd (förhoppningsvis) och att de valde att lägga benen på ryggen...

Synd om dem tycker jag absolut inte att det är, dock. Är man så fräck att man snor en fin, gammal scooter mitt i dagsljus förtjänar man att bli både rejält uppskrämd (vilket jag antar de blev när du kom rusande) och en polisanmälan!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jag tycker inte ett jävla dugg synd om alla små-kriminella invandrarkids som tror de kan göra precis hur de vill då ingen tycks åta sig att uppfostra dem på ett sånt sätt som går hem i Sverige. Skönt att den återfanns nästan direkt dock utan skador.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Småkrimminella oavsett ursprung skulle jag vilja säga.
Vare sig det är Haparanda eller Syrien.

Kan vi skippa nationalitetspåhoppen här?
Bara det är gjord av plåt så....
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Det var inte en fråga om nationalitetspåhopp egentligen, men det finns stora kulturella skillnader i uppfostran som skiljer sig väldigt mycket från land till land vare sig du vill det eller inte.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

marre wrote:det finns stora kulturella skillnader i uppfostran som skiljer sig väldigt mycket från land till land vare sig du vill det eller inte.
Jag tror vi ska avsluta den här diskussionen här och nu. På 60-talet stals mina scootrar flera gånger av busar med gediget helsvensk bakgrund. Skurkar är skurkar oavsett namn och bakgrund. Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Locked