Bestyckning Vespa 50
Bestyckning Vespa 50
Hittade inte med hjälp av sökfunktionen. Jag håller på med dotterns V 50 (Hon fyller 15 på tisdag). Jag har bytt till en standardvev och undrar nu vilket huvudmunstycke som går åt? Funkar det med orginal? Hoppas på snabbt svar gör
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Hmm, jag var otydlig i min förra post. Vad jag menade var att de italienska (ostrypta) orginalen, alltså de som från början hade "italiensk" vev hade 51 i huvudmunstycke enligt rykten. Att svenska tvärstrypta hade 48 stämmer bra, något annat menade jag inte även om det såg ut såVespalun wrote:Hej!
V50 med standardvev och 16/10 förgasaren har ett 48 munstycke.

Om du har bråttom och inte kan få tag på munstycken, kan du ju borra orginalmunstycket till 55 med borrsatsen från Jula som Aryan rekommenderade i en tidigare tråd, om det är svårt att få tag på munstycken innan tisdag vill säga (och om det är lättare att komma till Jula...). Så kan du ju köpa en uppsättning och finlira sedan? Jag menar - klart dottern ska få köra moppe på sin födelsedag och då är det ju synd om den värmenyper p g a för mager blandning... Jag vet minst ett av mina barn som aldrig skulle förlåta mig ett dröjsmål på själva 15-årsdagen p g a att det saknas ett litet futtigt munstycke

(Som Aryan sa i en tidigare tråd, måste man sätta munstycket i chucken på maskinen och hålla i borret istället för tvärtom, för att inte de klena borrarna ska gå av...)
Det är alltså dessa Julas artnr 181000 (49 kr)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=181000
Om man har borrad ett munstycke för stort så kan man löda ige hålet och borra igen med mindre borr.
Alternativ till Julas sats finns hos Elfa som har bra sortiment i 0,1 mm steg http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 283321.htm och en riktig bra järnaffär kanska också kan ha dem men då måste man ha väldans tur tror jag. En urmakare eller silversmed har säkert också ha passande borr eller brotsch och fixa det åt dig.
Här http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=4 är också ett alternativ brotschset.
Ett annat tips, för att slippa borra upp är att gå in på http://www.duells.se
http://www.duells.se/katalog/dept.asp?d ... lutePage=2
Jag tror det är Dellorto 1486, 5 mm som man ska ha?
Intressant uppgift bufflig att det är 51 som var orginal till standardveven men att den helst får vara något större!
Jag har nu standardvev med 50cc Pollini kit, jag vet inte hur mkt större större munstycke polini kittet kräver, till den rekommenderas 60 till (Shb16-16), men jag har original 10/16 förgasare.
Nu har jag för att köra på etanol borrat till 65 och det är nog fortfarande en aning för stort men jag väntar tills cylindern gått 50 mil innan jag går ner lite till. 65 munstycke på etanol motsvarar ca 55 på bensin eftersom ytan vid etanoldrift ska vara 40% större. Med ett 60 munstycke på E85 skulle jag ha motsvarande 51 på bensin.
Teorin och praktik stämmer alltså riktigt bra!
För övrigt går den med den högre primär utväxlingen redan nu riktigt lagom fort. Med E85 och castrol R40 rycker den nästan inte alls, det kändes riktigt bra att köra om en kraftig ryckande Puch Maxi med 55 km/t hem från Scooterns dag på Årstabron igår .
/Aryan
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=181000
Om man har borrad ett munstycke för stort så kan man löda ige hålet och borra igen med mindre borr.
Alternativ till Julas sats finns hos Elfa som har bra sortiment i 0,1 mm steg http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 283321.htm och en riktig bra järnaffär kanska också kan ha dem men då måste man ha väldans tur tror jag. En urmakare eller silversmed har säkert också ha passande borr eller brotsch och fixa det åt dig.
Här http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=4 är också ett alternativ brotschset.
Ett annat tips, för att slippa borra upp är att gå in på http://www.duells.se
http://www.duells.se/katalog/dept.asp?d ... lutePage=2
Jag tror det är Dellorto 1486, 5 mm som man ska ha?
Intressant uppgift bufflig att det är 51 som var orginal till standardveven men att den helst får vara något större!
Jag har nu standardvev med 50cc Pollini kit, jag vet inte hur mkt större större munstycke polini kittet kräver, till den rekommenderas 60 till (Shb16-16), men jag har original 10/16 förgasare.
Nu har jag för att köra på etanol borrat till 65 och det är nog fortfarande en aning för stort men jag väntar tills cylindern gått 50 mil innan jag går ner lite till. 65 munstycke på etanol motsvarar ca 55 på bensin eftersom ytan vid etanoldrift ska vara 40% större. Med ett 60 munstycke på E85 skulle jag ha motsvarande 51 på bensin.
Teorin och praktik stämmer alltså riktigt bra!
För övrigt går den med den högre primär utväxlingen redan nu riktigt lagom fort. Med E85 och castrol R40 rycker den nästan inte alls, det kändes riktigt bra att köra om en kraftig ryckande Puch Maxi med 55 km/t hem från Scooterns dag på Årstabron igår .
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Och nu till det märkliga: i förgasaren satt ett 73 munstycke, det minsta jag hade själv var 65 så det sitter i nu, kommer nog bluddra men ändå fungera. Resten av scootern är ihop, nu ska jag bara jaga rätt på någon som kan hjälpa mig att bära upp den från källaren, se´n blir det provstart. Tack så mycket för all hjälp!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Med 65 munstycke är den färdig etanolkonverterad
Du behöver bara köpa Castrol R40 (t ex på mekonomen), Shell Advace M eller Klotz Techniplate KL200 och blanda den 1,5% med E85 så kan den köra bludder och rökfri som min sons 
/Aryan


/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hmm, såg just i mina egna anteckningar att V5A1M hade 52 i (italienskt) orginal, enligt "piaggios reservdelslista" (som jag måste hittat på nätet under en mörk natt och inte kan återfinna) medan scooterhelp anger munstycke 51 för V5A2M... Jag kan inte verifiera någon av uppgifterna dockaryan wrote:Intressant uppgift bufflig att det är 51 som var orginal till standardveven men att den helst får vara något större!

Datrman: Hur gick det, fick du fart på den i tid och hur gick den med 65-munstycke?
På http://scooterhelp.com/manuals/service. ... ervice.pdf hittade jag (på sidan 45) att 51 var original, men det kan naturligt ha varierat något mellan olika årsmodeller.bufflig wrote:Hmm, såg just i mina egna anteckningar att V5A1M hade 52 i (italienskt) orginal, enligt "piaggios reservdelslista" (som jag måste hittat på nätet under en mörk natt och inte kan återfinna) medan scooterhelp anger munstycke 51 för V5A2M... Jag kan inte verifiera någon av uppgifterna dockaryan wrote:Intressant uppgift bufflig att det är 51 som var orginal till standardveven men att den helst får vara något större!Kanske ointressant iofs eftersom de flesta verkar hamna på 53-55 iallafall...
"Min" Pollini cylinderkit kräver troligtvis också ett eller två nummer större antar jag
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Det ska provkickas i morgon. Jag är just hemkommen från 15-årsfirandet som företogs hos dotterns moder, vi är varannanveckasföräldrar sedan ca 12 år. Nåväl, till helgen blir det övningskörning. Dottern har blivit bortskämd med presenter från scooterfolket här också, bland annat en backspegel (tack Nypa) och ett flång nytt Poliniblås (tack Fam Backer). Om jag får till allt så kommer en bild småningom!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas