Fotbromsen på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Bustamente
Lärling
Lärling

Fotbromsen på V50

Post by Bustamente »

Skulle ge mej på att fixa fotbromsen som har trögat till sej så att den inte går upp igen när man släpper den. Satt 2 skruvar på ena sidan och 1 på den andra. De första 2 var inga problem, de gick igenom hela fotplattan. Men den tredje på andra sidan kom bara ut en bit sen går den bara runt. Har kikat på sprängskiss och vad jag kan se så ser det ut som att den skruven har en fyrkantsmutter inne i själva shassit eller vad man kallar det. Alltså inne i förhöjningen man har mellan fötterna. Hur ska man komma åt den i så fall? Någon som har någon erfarenhet av det? Tänkte testa om det är vajern som går trögt eller om det är själva fotbromsen, men vajern kommer jag inte åt utan att plocka ur fotbromsen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

börja med att slipa av skruven, det måste du göra hursomhelst.
Sen har jag en ide.
den 4-kantmutter du nämnde är antagligen punksvetsad i chassit och svetsen har släppt. Man kan ersätta den med en bit plattjärn med 3 gängade hål, 2 M5 och 1 M6. Ring mig så förklarar jag. Står i matrikeln.
leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det är säkert axeln i bromsmekanismen som går trögt (stål och aluminium som oxiderar), så brukar det vara. kanske går det att smörja upp den med 5-56 och sedan fetta in.

det kan vara lite tight att plocka ur bromsmekanismen ur ramen, den måste vinklas lite och trixas ut... konstigt byggt av Piaggio

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Får gå ner och slipa av skruven. Är ganska säker att det är axeln. Har sprutat 5-56 förut och "juckat" den ett par minuter med resultat att den funkar ok i några minuter innan den trögar till sej igen. Måste nog plocka ur den för det är ett hel*ete å se vad man håller på med under benskölden.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

slipade av skruven, men det verkar vara omöjligt att lirka ut bromsen. Lossade vajern där bak. Men jag får inte ur pedalen ur hålet i fotplattan utan att först få ut resten ur underdelen, och jag får inte ut underdelen utan att först lirka ur pedalen. Drog och slet och lirkade i en halvtimme, sen fick jag ge upp... Är det möjligt att få ut den? Någon som lyckats?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det går inte att peta upp resten av skuven i chassit?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det testade jag inte. Har filat av den så det borde gå. Men det saknar ju betydelse om jag inte får ut bromsen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

har du tagit av pedalgummit?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja, gummit är av. men metallen är för bred, man måste vinkla det bra mycket mer än vad som är möjligt för att få igenom det.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det går, nån har ju fått dit den.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

He he, ja logiken säger mej detsamma. Får testa igen med lite milt våld...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />He he, ja logiken säger mej detsamma. Får testa igen med lite milt våld...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

går det lättare om man lossar bromsvajern bak på motorn?

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej, det blir ingen skildnad. Grejen är att man måste vinkla hela grejen för att få ut den och det går inte när själva pedalen sitter genom hålet upp ur fotplattan, och vise versa. Men jag ska gå ner och försöka lite till en senare dag när jag fått tillbaka entusiasmen...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

P200 har liknande konstruktion, om jag minns rätt, är knepet att vinkla pedalen i sidledd.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />P200 har liknande konstruktion, om jag minns rätt, är knepet att vinkla pedalen i sidledd.

har svaga minnen att jag läst om Engelsmän som borrade ett hål och gängade i en smörjnippel mitt på aluminiumdelen där axeln går. på så sätt kunde man undvika problem med tröga bromspedaler. men det är väl tyärr så att pedalen måste demonteras innan man sätter dit en smörjnippel.

lycka till

Federico
Thomas Staubo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Thomas Staubo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">har svaga minnen att jag läst om Engelsmän som borrade ett hål och gängade i en smörjnippel mitt på aluminiumdelen där axeln går. på så sätt kunde man undvika problem med tröga bromspedaler. men det är väl tyärr så att pedalen måste demonteras innan man sätter dit en smörjnippel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Just det hadde jeg i mine planer når jeg renoverte min V50, et smart trick!

Det skull vel være mulig å montere en smørenippel, selv med bremsepedalen på plass, men det er nok lettere med pedalen ute og plukket i småbiter.

«And on the eighth day, God created Vespa»
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det där med smörjnippel låter ju väldigt intressant, någonstans man kan få lite mer info/instruktioner, om man mot all förmodan skulle lyckas få loss eländet någon gång?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nu har jag äntligen lyckats krångla ur pedalen. Tänkte på det där med smörjnippel. I så fall måste man väll sätta dit 2 nipplar? Finns ju 2 axlar. Har ingen digitalkamera så jag ritade av lite snabbt, ursäkta min ritkonst :-) Där jag satt pilarna borde väl nipplarna sättas? Tänkte också om man kunde byta fjädern till någon hårdare kanske?
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

hej,
Visst skall det vara 2 nipplar som du ritat om axeln är lagrad där, annars endast en i pedaldelen.
om du kan sätta dom framåt eller bakåt så dom inte utgör lägsta punkten, kan det spara problem.
Leif
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det ska nog inte vara några problem att sätta dom framåt eller bakåt. Det var däremot svårare att hitta nipplar än jag trodde. Biltema hade bara ett gigantiskt sett med 120 nipplar i, kollade ett par andra ställen också helt utan resultat. Ett ställe hade nipplar men med hålet för utgången mitt på nippeln åt sidan typ. Någon som har nått tips om vart de kan hitta lämpliga nipplar?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Det ska nog inte vara några problem att sätta dom framåt eller bakåt. Det var däremot svårare att hitta nipplar än jag trodde. Biltema hade bara ett gigantiskt sett med 120 nipplar i, kollade ett par andra ställen också helt utan resultat. Ett ställe hade nipplar men med hålet för utgången mitt på nippeln åt sidan typ. Någon som har nått tips om vart de kan hitta lämpliga nipplar?

prova Lelles eller någon annan MC firma, bildelsförsäljning eller Mekonomen. Se till att du får en med standard metrisk gänga, M6 eller M8.

Du bör öppna upp lagerspelet i pedalen, innan du återmonterar axeln, med vattenslippapper #600 lindat runt en borr. Använd inte slippasta eller smärgelduk, det stannar i alu.
L
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Öppna upp lagerspelet? Då får jag ju fila av och sedan svetsa ihop fästet?
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

Jag har i somras köpt sådana nipplar hos skruvfirman Sifvert, Lindhagensplan (Sto)
www.sifvert-skruv.se

Sel

Sel
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Öppna upp lagerspelet? Då får jag ju fila av och sedan svetsa ihop fästet?
Axeln har ju fastnat i lagerytan. Med "lagerspelet" syftade jag på avstånd mellan hålet och axeln.
ALTSÅ INGET "fila av och sedan svetsa ihop fästet"
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Jo men pedalen har ju 2 "pinnar" som sticker ut och igenom där jag satt pilarna på bilden, och den delen är helgjuten, vilket borde innebära att jag inte kan öppna lagerspelet. Eller är "pinnarna" EN lång som går genom pedalen också, så att man kan knacka ut den? Ursäkta mina flummiga formuleringar, är lite trött i huvet :-) Tack sel för tipset om Sifvert, men jag bor i GBG och det blir lite långt att åka för ett par nipplar.
Post Reply