Sätta ihop en nylackad touring -60, men stött på patrull

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Sätta ihop en nylackad touring -60, men stött på patrull

Post by fat_mac »

Hallå,
Ska just till att sätta ihop min touring 60 som fått tillbaka sin orginallack. Upptäckte då att jag saknar rullar i de två nållagerrullar som sitter i centrum på framgaffeln, där svingen fästs. På ena sidan saknas väl kanske bara en rulle, men på andra sidan saknas kanske 5 st.

Går det att köra med detta eller måste jag byta? Egentligen så gör de väl bara att svingen rör sig fint mellan fjäder och stötdämpare... eller?

Nån som vet om det går att köpa nytt? EM, SIP?

Som vanligt mycket tacksam för tips!
//Mackan
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Om bara en saknas är väl ingen fara köra, men fem st låter lite väl mycket tycker jag.

EM borde ha, men jag köpte nya hos en välsorterad industriförsäljare i staden där jag bor. Har för mig att de inte fanns i lager (haha, vitsigt värre) och att de fick beställa dem, men det tog bara en dag eller två...
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lambert »

Rullex Ab i Nyköping säljer lösa nålar, lager, packboxar fiberbrickor mm
0155-215071
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Jag hittade en lös nål hos en mopedhandlare som passade, och när jag sen testade så verkar det bara som 1-2 per sida saknas. Så nu, väl monterat, verkar det bra. Roterar fint och är inte överdrivet glappt.

Men nu till nästa lagerfråga; jag har 24 st lösa kulor till övre styrlagret. O vad jag kan läsa mig till här på forumet så ska det vara 28st. Vet att jag inte tappat nån kula vid demontering, och innan så tyckte jag styrningen gick fint. Så, är det superviktigt att det ligger 28 kulor?

(har beställt och fått ett nytt lager från EM men kransen på lagret tar i en av lagerbanorna... tyvärr.)

Annars får jag försöka hitta nån lokal butik som kanske har nåt här i norrköping. Är ju så satans sugen på att få ihop skiten snart!!!

// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

hmm, lagret jag köpte från EM funkar nog iaf... Under lite tryck så verkar det rulla fint!

Nån som vet vilket rör som används till vad från styret, genom ramen och ut till baksvingen?

Ett är för fotbroms, det andra lite större skulle kunna vara växel, kan det tredje vara för kopplingen?

// Mackan
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Limma gummimatta?

Post by fat_mac »

Hallå,
Det där med lagren gick bra. Allt frid o fröjd! Har kommit en bit till och håller nu på med detaljer,och just nu gummimatttan på tunneln.

Har köpt ny på EM, men närjag skruvar fast den såspänner den upp sig och ligger inte an på tunneln (längst bak). Funderar på om jag ska limma + skruva, så inte vatten o annat skit kommer in?

// Mackan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Limma gummimatta?

Post by fritte »

fat_mac wrote:Hallå,
Det där med lagren gick bra. Allt frid o fröjd! Har kommit en bit till och håller nu på med detaljer,och just nu gummimatttan på tunneln.

Har köpt ny på EM, men närjag skruvar fast den såspänner den upp sig och ligger inte an på tunneln (längst bak). Funderar på om jag ska limma + skruva, så inte vatten o annat skit kommer in?

// Mackan
Ja, varför inte?? :smile:
Post Reply