Bromsar som låser
Bromsar som låser
Min P200 låser bakbromsen om jag nyper åt lite för hårt.
Jag har ju insett att bromsarna på Vespan och min gixxer inte är riktigt jämförbara.
Men ska de verkligen låsa hjulet vid hyfsat kraftigt pedaltryck?
Jag fick med nya bromsar så det är väl kanske läge att byta iofs...
Jag har ju insett att bromsarna på Vespan och min gixxer inte är riktigt jämförbara.
Men ska de verkligen låsa hjulet vid hyfsat kraftigt pedaltryck?
Jag fick med nya bromsar så det är väl kanske läge att byta iofs...
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
kan vara en sliten/rostig/fransig wire som fransat upp sig i höljets slut och som fastnar när du drar riktigt hårt. Hade en frambromswire som gjorde det (på blöt kullersten
)
Om du med låser menar att du kan låsa hjulet men att det släpper direkt när du lossar bromsen är det helt normalt för bakhjulet. Fram brukar man inte kunna låsa hjulet om man inte har skivbroms
mvh/HB

Om du med låser menar att du kan låsa hjulet men att det släpper direkt när du lossar bromsen är det helt normalt för bakhjulet. Fram brukar man inte kunna låsa hjulet om man inte har skivbroms
mvh/HB
det kan vara så att den flata delen på bromsarmen bak ställer sig 45grader och fastnar där, det kan bli så om någon av metalldelarna inte fettas in och slits ner. troligtvis är det gropar i stålplattorna på bromsbackarna i kombination med slitna belägg. normalt ska man inte kunna vrida armen 45grader. skruva av baktrumman och kolla.moorflax wrote:Jo det släpper direkt.
Då är det normalt alltså.
Ska nog justera lite iaf, då fotbromsen tar väldigt långt ner.
Tack för snabbt svar
Federico
Bakbromsen på båda mina Vespor låser ganska lätt, i synnerhet om det är fuktigt ute, så det är nog normalt. Så länge du menar att den låser bakhjulet när du bromsar (så att man får en liten sladd, så att säga) vill säga, inte att bromsen fastnar. Om den gör det är det så klart inte normalt...
På min P200a fick jag till och med justera ned bromsen en del efter att jag bytt bromsbackar för att inte låsa bakhjulet vid varenda rödlyse! Fint med bromsar som biter bra i och för sig, men det känns som lite onödigt däcklistage...
På min P200a fick jag till och med justera ned bromsen en del efter att jag bytt bromsbackar för att inte låsa bakhjulet vid varenda rödlyse! Fint med bromsar som biter bra i och för sig, men det känns som lite onödigt däcklistage...

Bromsarna släpper så snart jag släpper pedalen, så det är nog ingen större fara.
Jag vet inte varför, men på Vespan använder jag nästan bara bakbromsen.
På Gixxern är det ju nästan bara frambromsen som gäller.
Är detta ett vanligt fenomen eller är det jag som är konstig?
Frambromsen på vespan känns inte riktigt förtroendeingivande då den är är hård och okänslig.
Jag vet inte varför, men på Vespan använder jag nästan bara bakbromsen.
På Gixxern är det ju nästan bara frambromsen som gäller.
Är detta ett vanligt fenomen eller är det jag som är konstig?
Frambromsen på vespan känns inte riktigt förtroendeingivande då den är är hård och okänslig.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Jag hade en nära-bilist-upplevelse för någon vecka sedan.
På väg ut ur Lund södra, i höjd med (den tillfälliga?) polisstationen så låg jag lite för nära bilisten framför. Hon fick plötsligt för sig att stanna för en fotgängare som jag inte noterat på övergångsstället framför oss. Jag låste bakhjulet och gled (torr asfalt), men kunde som tur var fortfarande styra, väjde till höger och kom precis emellan bilen och trottoarkanten. Gled ända fram tills Vespan stannade i jämnhöjd med bilens framhjul...
Behöver jag nämna att jag körde aningen försiktigare resten av vägen till jobbet den morgonen?
På väg ut ur Lund södra, i höjd med (den tillfälliga?) polisstationen så låg jag lite för nära bilisten framför. Hon fick plötsligt för sig att stanna för en fotgängare som jag inte noterat på övergångsstället framför oss. Jag låste bakhjulet och gled (torr asfalt), men kunde som tur var fortfarande styra, väjde till höger och kom precis emellan bilen och trottoarkanten. Gled ända fram tills Vespan stannade i jämnhöjd med bilens framhjul...
Behöver jag nämna att jag körde aningen försiktigare resten av vägen till jobbet den morgonen?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
regelboken ser annorlunda ut för vespa. det har jag försökt förklara för svensk bilprovning många gånger då de klagat på att min 160cc niger för mycket vid inbromsning med frambroms.Ronnie wrote:Som sagt, då är det nog normalt!
Jag kör faktiskt också nästan bara med bakbromsen såvida jag inte behöver tvärbromsa. Vet flera andra som gör det också...
Helt vidrigt enligt regelboken, dock.
Det är ju inget miss av piaggio att bromsljuskontakten sitter på bakhjulsbromsen......
Federico
På min Touring 1960 hugger frambromsen direkt och låser hjulet abrupt även då jag nyper så försiktigt jag kan (och släpper när jag släpper handtaget). Det finns inte en chans att kunna stanna mjukt. I högre hastighet måste det vara direkt livsfarligt att använda frambromsen. Redan vid 10 km/h är det illa. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag detta?
Vad jag luskat ut på forumet verkar det snarare vara vanligare att frambromsen tar för dåligt och inte för "bra". Bakbromsen å andra sidan är väl mjuk men det är jag fullt på det klara med varför.
Vad jag luskat ut på forumet verkar det snarare vara vanligare att frambromsen tar för dåligt och inte för "bra". Bakbromsen å andra sidan är väl mjuk men det är jag fullt på det klara med varför.
Re: Bromsar som låser
Som jag beskrivit ovan hugger frambromsen och låser hjulen abrupt (Touring 1960). Såpass att det är totalt omöjligt att använda frambromsen på ett säkert sätt. Efter tips from gusten fasade jag ändarna på bromsbanden och det blev något bättre, men långt ifrån bra.
Jag nöjde mig med detta (och hat enbart använt bakbromsen), men idag blev jag underkänd på besiktningen p.g.a. just min huggande frambroms. Vad kan jag göra för att åtgärda huggandet? Och hur tar egentligen veteranvespornas frambromsar när de tar som de ska (inte perfekt vad jag läst i andra trådar)?
Jag nöjde mig med detta (och hat enbart använt bakbromsen), men idag blev jag underkänd på besiktningen p.g.a. just min huggande frambroms. Vad kan jag göra för att åtgärda huggandet? Och hur tar egentligen veteranvespornas frambromsar när de tar som de ska (inte perfekt vad jag läst i andra trådar)?
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Re: Bromsar som låser
Det låter som nåt är ovalt, har du kollat trumman?
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Re: Bromsar som låser
Ska ju inte hugga! Jag har haft så emellanåt, främst förr i tiden, och när det varit fuktigt. Brukar "motionera" bort detta genom att bromsa mycket med frambromsen, speciellt från höga hastigheter när dett sker. Nu, sedan jag använder vespan mycket (till/från jobbet), har jag inte haft några problem med hugg.franke wrote:Som jag beskrivit ovan hugger frambromsen och låser hjulen abrupt (Touring 1960). Såpass att det är totalt omöjligt att använda frambromsen på ett säkert sätt. Efter tips from gusten fasade jag ändarna på bromsbanden och det blev något bättre, men långt ifrån bra.
Jag nöjde mig med detta (och hat enbart använt bakbromsen), men idag blev jag underkänd på besiktningen p.g.a. just min huggande frambroms. Vad kan jag göra för att åtgärda huggandet? Och hur tar egentligen veteranvespornas frambromsar när de tar som de ska (inte perfekt vad jag läst i andra trådar)?
Nog läskigt att använda framfromsen på vespor när det är blött ute, utan att det dessutom hugger!

Skulle vilja ha ABS på min touring...

Re: Bromsar som låser
Efter att jag bytt bromsbackar är problemet med huggande frambroms avhjälpt. Bromsen tar faktiskt rätt hyggligt nu. Men de nya backarna passade dåligt och jag fick fila lite för att få dem på plats. Jag hade samma problem när jag bytte backar bak tidigare. Är detta ett vanligt problem med eftermarknadsbackar? Finns det några som passar bättre än andra? Eller är det mer troligt att något är ovalt eller skrevt på min Vespa (både fram och bak)?