Primär och sekundär tändspole Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
mans
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sat 18 Aug 2007, 19:39
Location: Sweden, Falun

Primär och sekundär tändspole Vespa 50

Post by mans »

Min Vespa 50 –74 har varit otroligt svårstartad och opålitlig. För ett par veckor sedan köpte jag en yttre sekundär tändspole (Tändspole 6 volt Ersättningsmodell hos EM) och plötsligt börjar det likna någonting. Vespan startar ganska lätt men kräver oftast att man springer igång den men väl igång går riktigt bra men plötsligt stannar den och kräver en springstart igen för att gå igång igen. Min fråga är hur den inre och yttre tändspolen påverkar varandra då jag misstänker att den inre originalspolen inte är helt frisk. Bör jag byta även den för att vara helt säker på att få ett fungerande tändsystem.
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Hej!
Hur är det med brytare och kondensator? Kanske skulle börja där? Har själv aldrig varit med om att den inre tändspolen har lagt av (aldrig hört heller bortsett från elektroniska) men man vet ju i och för sig aldrig.

Fredrik
mans
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sat 18 Aug 2007, 19:39
Location: Sweden, Falun

Post by mans »

Brytare och kondensator är bytta. Avståndet är kontrollerat likaså tändinställningen.
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Re: Primär och sekundär tändspole Vespa 50

Post by freddarok »

Ok då borde ju det vara ur världen.
mans wrote: men plötsligt stannar den och kräver en springstart igen för att gå igång igen.
Har du kollar efter gnista när det där händer så att du är säker att det är tändningsrelaterat?
mans
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sat 18 Aug 2007, 19:39
Location: Sweden, Falun

Post by mans »

Även förgaseren är bytt då jag trodde felet låg där först. Men som sagt var, med den nya tändspolen blev det otroligt mycket bättre men man önskar ju att det bara var att kicka och dra iväg på skönheten.
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

mans wrote:Även förgaseren är bytt då jag trodde felet låg där först.
Ok då borde ju det också kunna gå att utesluta. Frågan är dock fortfarande om det är tändningsrelaterat när den läger av, kolla!
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej Jag har haft liknande problem och jag trode att
det var tändspolen..
Jag zappade upp/laddade mitt svänghjul inget hände.
Gick igenom brytarna och bytte kondensator inget hände.
Bytte alla elkablar och gjorde rent från olja fett och annat stuff
och då funkade det.
Jag såg inget fel på kablarna men det kan vara glapp/av under i höljet
eller att dina kontakt ytor är skitiga.. :smile:
Post Reply