Hej någon jag behöver hjälp min kompis har köpt en vespa
som har motor nummer 098951 var kan jag hitta mer info...
Det känns som en 50 talare det går att plocka bort över delen
på styret ocg vips har man en total insikt i vire spelet samt
hastighetsmätaren....
Nu har jag hittat vad det var... 125cc 1958 Vna2m *098951*
Finns det delar till en sån gammal rackare tro...
Kan någon rätta mej om jag bör göra saker i rätt ordning.
Kicken tar inte och det går inte att rulla i gång den men växlarna går
att få i.
Att klyva motorn kolla kopplingen ev byta lameller,fjäder samt olja.
Finns det någon som vet var man kan få tag på en koplings korg till popolini
58...(eller om någon har nitat om plattan själv nån gång som sitter under själva korgen.)
Låsringen till lamellerna hade släpt och traslat in sej under koplingskorgen/kuggarna och förstört under sidan..så hela motorn var full med kådaliknande metall olja.Allt annat verkar ha klarat sej bra.
Kan man sätta in en(ny) typ PV i den ramen från 58.
Nej primaveraprylar passar inte i VNA-motorn. Däremot kan touring/super/gl grejor passa. Behåll bara utväxlingsdrevet då det kan vara lite anorlunda mellan modellerna.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hej det är just utväxlings drevet som kopplingen/korgen sitter på...?
Eller är det den lilla rackarn...
Skulle en 59 125cc kunna funka om man lånade/byte kopplingskorg..
Jag tänkte att byta till en tillfällig motor och undrade om det skulle kunna passsa..
För det är väl en smallframe fast från 58 med en VNA motor bara..
Man tackar ibland vet man inte om det är en ny gammal motor
eller förkortningar iaf...
Dom ser som sagt väldigt nya och dyra ut men tack för hjälpen..
Får se om jag kan svetsa ihop koplings korgs delarna eller leta
efter beg på nätet.