12V 25W framlampa i V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

12V 25W framlampa i V50

Post by aryan »

Hej,

Jag vet att man kan byta ut svänghjulet och statorplattan så att man får en mkt kraftigare generator men det är inte gratis.

Jag undrar om någon har andrat en V50's elsystem så att man får 2ggr 12V lampor parralell isf 2 ggr 6V lampor i serie?

Det finns en 6V 15W framlampa i serie med en 6V 18W baklampa i serie, så generator borde väll klara ca 12V 30W totalt?

Då borde man kunna belasta den med en 12V 25W framlampa (67% mer än 15W) och 12V 5W baklampa i stället, eller byta ut baklampan till en LED lampa då blir det ännu mer kräm kvar till framljuset...

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

om jag räknat rätt går det... :smile:
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Hmm. Handlar det inte lite grann om i hur stort område, spänningsmässigt, som spolarna arbetar?

Kan det vara så att seriekoppling av 6V-lamporna och det mycket klokt beräknade glödtrådsmotståndet i resp lampa ger ett optimalt utnyttjande av "generatorn"=spolen? Och därmed en a) garanterad funktion vid underspänning (lågvarv) och b) en nästan undanröjd risk för brunna lampor vid överspänning (högvarv)?

En 12V lampa lyser ganska matt vid 6V (beroende på trådresistansen vid den spänningen) och lyser precis "lagom" vid 12V, men börjar det dra mot 15-16V så blir det kris.

Jag undrar jag om vi inte missar en faktor här, nämligen effektuttaget vid "fel" spänning (undervarv resp övervarv).

Nån som kan räkna på sånt?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Re: 12V 25W framlampa i V50

Post by freddarok »

aryan wrote:Hej,

Jag vet att man kan byta ut svänghjulet och statorplattan så att man får en mkt kraftigare generator men det är inte gratis.

Jag undrar om någon har andrat en V50's elsystem så att man får 2ggr 12V lampor parralell isf 2 ggr 6V lampor i serie?

Det finns en 6V 15W framlampa i serie med en 6V 18W baklampa i serie, så generator borde väll klara ca 12V 30W totalt?

Då borde man kunna belasta den med en 12V 25W framlampa (67% mer än 15W) och 12V 5W baklampa i stället, eller byta ut baklampan till en LED lampa då blir det ännu mer kräm kvar till framljuset...

/Aryan
Jodå, funkar alldeles utmärkt! Du får antagligen byta lamphållare och insats fram för att få plats med den vanligare storleken på lampa. Och har för mig att jag fick gå upp till 10 w bak när det var 25 w fram för att det inte skulle smälla.
/Fredrik
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Bluesman wrote:Hmm. Handlar det inte lite grann om i hur stort område, spänningsmässigt, som spolarna arbetar?

Kan det vara så att seriekoppling av 6V-lamporna och det mycket klokt beräknade glödtrådsmotståndet i resp lampa ger ett optimalt utnyttjande av "generatorn"=spolen? Och därmed en a) garanterad funktion vid underspänning (lågvarv) och b) en nästan undanröjd risk för brunna lampor vid överspänning (högvarv)?

En 12V lampa lyser ganska matt vid 6V (beroende på trådresistansen vid den spänningen) och lyser precis "lagom" vid 12V, men börjar det dra mot 15-16V så blir det kris.

Jag undrar jag om vi inte missar en faktor här, nämligen effektuttaget vid "fel" spänning (undervarv resp övervarv).

Nån som kan räkna på sånt?

/R
Jag tror att du har rätt i att de befintliga lösningen met 18W baklampan i serie med 15W framlampan är riktigt smart. Baklampan lyser alldrig fullt ut eftersom framlampan då skulle få för hög spänning. Baklampan,
som mera glöder än lyser för att få framlampan lysa bättre vid låga varv och inte paja vid höga varv. Baklampans glödlampans resistens ökar ju en hel del när den börjar lysa starkakare medan framlampans spänning och resistens är lite mera konstant.

Om man i stället ersätter de seriekopplade lampor med parralellkopplade lampor så lär lampornas styrka variera mera och gå sönder lättre vid höga varv. Men det borde gå att lösa med ett par zenerdioder som begränser spänningen när den blir för hög.
freddarok wrote: Jodå, funkar alldeles utmärkt! Du får antagligen byta lamphållare och insats fram för att få plats med den vanligare storleken på lampa. Och har för mig att jag fick gå upp till 10 w bak när det var 25 w fram för att det inte skulle smälla.
/Fredrik
Vad bra att höra! Jag har redan insats med BA20d lampa så det är relativt enkelt att upgradera lampan.

Om generatorn räcker till för 25 + 10 watt så borde det kanske även kunna funka med 35 watt fram och en LED lampa (mindre en 1 watt) bak

Alternativt så använder jag 25W fram och 5W eller LED bak + en spänningsregulator som tar hand m överskottet, då lyser lampan med full styrka redan vid rätt låga varvtal och kan de ändå inte paja vid höga varv.

/Aryan
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Bra idé MEN Du måste nog ha en diod för att likrikta spänningen till en ev. LED-lampa bak. Den gillar INTE växelström.

Likriktare samt en spänningregulator så borde det fungera finfint.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Led's är dioder de pajar inte med växelström men utan likriktare (och även med) lär bakljuset blinka snabbt/pulsera men jag vet inte om riktigt är ett problem, annars är en liten likriktarbrygga till LED bakljuset ingen svårighet.

Denna RL4410-RHP9 http://www.superbrightleds.com/specs/RL4410-xHP9.htm drar ca 0,5 watt och ger säkert lika mkt ljus som 5-10 watt

/Aryan
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hmmm, tar man och köper de dioder som fritte har hittat går det bra MEN en vanlig LED tål c:a 5 v backspänning (dvs spänning med "fel" polaritet) innan den går sönder. Fel polaritet får man om man kör växelström på LED:en och att den går sönder det vet jag :/ .
På en V50 med 6V system kan det gå bra men jag skulle inte chansa. Ska man köra på ett 12V system utan batteri så måste man gör nåt.

Just nu så har jag bakrundbelysningen på hastighetsmätaren mjh av 2 st vita 3mm LED, dessa skyddar jag med ett motstånd, diod samt en 220 uf kondensator (för att slippa blinket). Fungerar utmärkt.

Ska försöka att lägga upp en bild på den kopplingen i morgon.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Kul med hastighetsmätarbelysning! Det har jag också tänkt på men vår moppe har svart skala och kan nog inte belysas bakifrån.

Det finns färdiga 12V led "lampor" som har samma sockel som en vanlig rörlampa och de har inbyggd förkopplingsmotsånd, de finns även för AC och då har de troligtvis en likriktare inbyggd eller så har de hälften felvänd och lyser helften av dioderna om vartannet. Annars kan man ta en liten likriktare http://www.kjell.com/?item=90050
Image

Ska man bygga en en lampa själv av lösadioder måste man naturligtvis också sätta in en förkopplingsmotstånd, utan pajar de garanterad, även i ett 6V system. Jag skulle nog inte bygga upp lampan själv al lösa dioder, det är enklare att ta färdiga diodlister eller lampor. Man kan t ex ta en eller ett par cykelbakljus och ta ur ketskortet med de 5 röda dioderna
Image
och montera de i bakljuset med likriktare och förkopplingsmotstånd.

Blinkande av bakljuset gör nog inget tycker jag (det kanske bara gör den mera synlig) men annars kan man använda en kondensator som du har gjort efter diodbryggan för att få de att lysa konstant.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Hittade nu även dessa hos Jula

http://tinyurl.com/54h7yv

Image


De finns som röda, och de borde passa direkt baklyset, då behövs fortfarande likriktare och eventuellt condensator men det kan byggas in utan att förstöra nått.

Vet bara inte vad jag skulle göra med andra lampan...

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Har nu ovanstånde lampa bak och 25/25W fram. Baklyset kopplade jag in med två dioder en från halv och en från helljusets anslutning. Verkar funka fin-fint. Hade 35W fram först men då lös inte lampan med full intensitet, vi får se om 25W lampan, (som lyser mkt bra, mkt bättre än 15W originalet) håller, jag skulle kunna skaffa ett par zenerdioder för att ta hand om en del av effekten om det blir me än 7V men jag provar lite så först.

Bakjuset lyser också bra med ovanstående LED lampan, man ser inte at den blinkar trots att den bra lyser på ena "fasen" av växelströmmen.

Rekommenderad uppgradering!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

vad du fixar...:smile:

jag köpte dioder hos kjell & Co och kopplade in både fram och bak i våras. Jag fick dessutom koppla in ett effektmotstånd för att dioderna inte skulle gå hela tiden.
Det här verkar mycket enklare. :grin: jag ska testa det nästa gång.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja tack ;-) LED lampan passar ju direkt i bakljuset och har 9 röda LED's och förkopplingsmotstånd inbyggd.

Ytterlig förbättring skulle en 12V 25/25W hallogenlampa kunna ge http://beedspeed.info/bulb-halogen-head ... -2589.html men jag vill avvakta lite hur länge en vanlig 25W glödlampa håller nu.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Har nu ovanstånde lampa bak och 25/25W fram. Baklyset kopplade jag in med två dioder en från halv och en från helljusets anslutning. Verkar funka fin-fint. Hade 35W fram först men då lös inte lampan med full intensitet, vi får se om 25W lampan, (som lyser mkt bra, mkt bättre än 15W originalet) håller, jag skulle kunna skaffa ett par zenerdioder för att ta hand om en del av effekten om det blir me än 7V men jag provar lite så först.

/Aryan
Ett alternativ till zenerdioder är en voltregulator 6 volt, ur Duells sortiment. Köpte en på Norra stationsgatan förra året. :smile:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja fast det borde vara en 12V AC regulator i så fall.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Ja fast det borde vara en 12V AC regulator i så fall.

/Aryan
finns de me.. :grin: :evil:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja jag såg att Duels webbsida hade en 12V universal regulator.
http://tinyurl.com/duells-12V-regulator
Universal Voltregulator 12 Volt 2 kablar 11-090 295,00kr
Image

Jag har nu mellersta situationen nedan, om lampans livslängsd skulle bli ovanlig kort så provar jag nog den tredje varianten Med Elfa artnr 70-076-77 NTE5189A zenerdiod 13V DO203 87,40 kr
Image

Har inte uppmät vilken spänning lampan får nu, lite klantigt kanske kan göra det senare vid generatorn, då ser jag inte spänningsfallet i sladden och strömställare men jag är inte så sugen på att montera strålkastaren igen, det är ett mindre helvete att få tillbaka reflekorns "tänder" i styrets ovansida, finns det inget smart knep för det?

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Har inte uppmät vilken spänning lampan får nu, lite klantigt kanske kan göra det senare vid generatorn, då ser jag inte spänningsfallet i sladden och strömställare men jag är inte så sugen på att montera strålkastaren igen, det är ett mindre helvete att få tillbaka reflekorns "tänder" i styrets ovansida, finns det inget smart knep för det?

/Aryan
Mät efter strömställaren. Spänningsfallet i sladden är väl försumbart men om du är orolig för det så koppla in en sladdbit i mätkretsen. Dvs koppla in efter strömställaren---------voltmeter---------sladdbit----------jord.
:grin: :smile:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja, har inte demonerad strömställaren ännu men det är väll bara två skruv va?

Kan jag passa på att kolla vad mellanläget i lysknapen egentligen är till för, jag mistänker att det är till parkeringsljus, som nu inte finns.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej!

Aryan, du är numera min måltavla!
DVS allt Du gör ska jag göra bättre, kan bli lite tufft!!
OK, jag ger mig. Du har nämligen redan gjort det jag tänkte göra. :sad:
Det som Du redan fixat kan bara bli bättre om man byter ut framlyset mot 15-30W LED lyse.
Då ska väl en V50 lysa som en "fackla" i norrsketets skugga.

Hmmmm, Du leder med c:a en hästlängd, E85 samt 25W framlyse.
Hem till kammaren och jobba vidare.

Kanske jag ska montera en hella fotogen....

Bra jobbat aryan, jag gillar ditt engagemang.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Tack tack :-)

Om du inte hittar en passande 25W Led (kan vara knepigt) får du tipsa mig! Annars kan du montera en sån http://tinyurl.com/xenon-lampa xenon lampa 2300lm :!: i stället för att lysa som en "fackla" i norrsketets skugga :-)

Men en enklare förbättring är väll att hitta en passande 25/25W hallogenlampa. Ett tips är dock att kolla om glödtråden sitter på rätt ställe i förhållande till sockeln, speciellt om det är ett obskyr märke, den -no brand- lampan jag har nu verkar ha sina glödtråder för lågt inne, halvljuset är lite väll koncenrerad och helljuset för utsptridd.

En osram eller philips hade säkert varit bättre.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Det finns en artikel om lysdiod-baklysen i senaste (?) Classic Motor (den med en röd taunus på framsidan). Där nämner han att lampan i ett framlyse bör vara konstruerad av rundstrålande lysdioder för att ge rätt ljusbild och ger lite andra tips. Kanske läsvärt?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ja det vore intressant att läsa.

Det är några problem med led som ersättning till framlampan, de måste ju stråla åt alla håll eller i varje fall bakåt för att reflektorn ska funka, Ledlampans ljuspunkten måste sitta på rätt plats, hög effekts ljusdioder behöver kylning och ge tillräkligt med ljus.

Det sista är nog det svåraste, en 12V 25W glödlampa kan säkert ge 400 lm och det finns få (inga?) ljusdioder som kan ge så mkt ljus, d. En 25W hallogenlampa kan tom ge drygt 700 lumen det finns ännu ingen enstaka Led som ger så mycket ljus, alltså måste man bygga upp lampan av flera Leds men det gör det svårt att få de på rätt ställe för reflektorn och dessutom nästan omöjligt att kyla tillräckligt.

Den enda möjligheten jag ser är en kluster av högeffektsdioder där varje diod har sin egen lins i stället för den befintliga strålkastaren men det ser ju inte vidare snyggt ut tycker jag.

Mesta ljuset för ca 25W skulle nog vara en sån där xenon lampa som jag skrev om ge (2300 lm!) de är lika effektiva som Leds, men då tappar man hel- och halvljusmöjligheten och kräver det en hel del jobb med att passa in lampan i sockeln.

En 25/25W hallogenlampa på ca 700 lumen är då redan en väldig stor förbättring med lite jobb med 2,5 ggr så mkt ljus än originallampan.

Men för MODs scooters med många strålkastare som bara måste lysa som en julgran/varselljus utan att ladda ut batteriet bjuder ju LED's många möjligheter, se t ex här finns det många starka dioder med t ex H3 sockel som finns i många extraljus och drar nästan ingen ström

Image

http://www.superbrightleds.com/specs/H3_11-WHP.htm

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Den 12V 25/25 W lampan jag nu har lever ännu utan skydd så det verkar inte behövas någon ytterlig skydd.

Lampan har sin glödtrådar helt på fel ställe, framförallt helljustråden sitter alldeles för nära sockeln vilket man ser lätt när man jämför noname lampan från EHR med en riktig Philips 35/35 lampa. Det gör att halvljuset är för koncentrerad och helljuset är hellt spridd åt alla håll..

Jag har nu här http://www.rollerlicht.de/lampen-scoote ... logen.html hittad och beställd*) en 12v 25/25W "semihalogen" (vad det nu innebär) lampa som ser lovande ut. Någon som testat dessa?

Image

De säljer också 35W 12V H3 lampor (normalt 55W) för extraljus osv som kan vara bra att känna till.

*) Hmpff samma lampa billigagre här: http://beedspeed.com/product_info.php?c ... ts_id=2595

/Aryan
Last edited by aryan on Tue 14 Apr 2009, 10:55, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply