LX 125 -07

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

LX 125 -07

Post by Tommy L »

Hej allihopa, är en nybliven medlem och ägare till en LX 125 -07. :grin:
Den fungera perfekt som pendlarmaskin i STHLM trafiken, då min Suzuki GS550 inte riktigt ville vara med längre.

(Suzukin är för övrigt till salu, går som en klocka förutom att motorn behöver en översyn, jag har varken plats
eller tid för detta just nu, bytes gärna mot ett Vespa projekt.)

Nu till min egentliga fråga, går det att få lite roligare ljud i LX 125:an ? (fyrtaktsljudet är inget vidare).
Jag har sett att det finns andra ljudämpare på utländska sidor, någon som har efarenhet av någon annan ljudämpare?

Om jag har förstått det hela rätt när det gäller fyrtaktare så behövs ingen avstämd dämpare som på 2-taktare,
så i princip så känns det som om man skulle kunna köpa en universal ljudämpare och prova.

Tacksam för alla tankar och kommentarer från er.
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: LX 125 -07

Post by Bergfors »

Som du säger behövs ingen avstämd pipa och med andra ord går det inte att öka effekten nämnvärt genom att byta avgassystem heller.
Jag vet inte hur det är till LX men till GT/GTS finns ett par olika att välja på. Kolla med PM Tuning, Leo Vince, Scorpion.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

På Modern Vespa Forum http://www.modernvespa.com/forum/index.html, brukar de debattera trimpipor till fyrtaktare. Om man tittar på en gammal poll http://www.modernvespa.com/forum/topic20998 de hade kan man se att hela 72% använder standardblåset... Du kan också hitta information om de olika blåsen på det forumet, som förändring av körupplevelsen, ljudnivå etc.
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Man tackar, nu har jag lite att börja med :grin:
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Apropå LX 125...

Idag skulle jag göra ett ärende efter jobbet och tog motorvägen ut från stan, vilket jag normalt brukar undvika.
Tänkte att det kunde vara kul att verkligen "dra ur" den och höll fullt.
Det brukar normalt sett bli ca 105 km/h om jag inte har motvind. Den senaste tiden har jag tyckt att den har blivit piggare och då är det ju kul att testa om den också går snabbare...

Vid 119 km/h (mätarfart) slår varvtalsstoppet i. Jag drog av på tempot ett par gånger för att testa om den klarade den farten upprepade gånger och det var inga som helst problem. Detta på plan mark.

Undra varför den helt plötsligt går bättre än vad den har gjort tidigare?
Inkörningen trodde jag var avklarad långt innan mina 530 mil...

/Johan
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Jag har aldrig kört på motorvägen med min LX 125, jag använder den till och från jobbet (Vällingby-Kungsholmen) och har som mest kommit upp i 95km/h, man hinner inte köra fortare i rusningstrafiken. Det känns som om man måste prova att gasa fullt och se vad man hamnar :grin:
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Wanten:
låter litet fort för den scootern. Jag vill inte skrämmas, men jag drar mig till minnes när jag som 16 åring var iväg på mc semester med min cb125T (4-takt) tillsammans med två kompisar som hade varsin rd125lc, dåtidens värsting. Deras tvåtaktare maxade uppemot 135-140 på mätaren medan min ibland tog sig upp över 120. Under första dagens gång gick min twin bättre och bättre och varvade till slut över 14 tusen varv och jag segade ifrån kompisarna. Jag var hänförd och de var milt sagt förvånade. Efter dag två gick min sämre och sämre och jag hörde ett oroväckande rassel från motorn. Hemma igen hittade jag en kamkedjespännare som gått av. Jag tror att den gick av mjukt och fint och för en tid sänkte kedjefriktionen så pass att jag fick mer effekt i motorn. När den var helt av oscillerade kedjan dock så mycket att jag tappade effekt.
Rasslar det mer än vanligt om motorn?
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Ja, nära 120 knyck låter otäckt snabbt. Antar att du hade nypumpade däck och en god medvind. Jag har fått upp min GTS 125 i knappa 115 Km/h när jag hukar mig (den är inte inkörd ännu), men då är det inte direkt någon fröjd att köra. Tycker att fartvinden bli väldigt påtaglig, jämfört med den behagliga färden som blir runt 90 km/h. Man kanske ska ha flyscreen om man har för vana att köra i över 100 knutar.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Motorn låter som den alltid har gjort. Jag märker ingen skillnad förutom att den går bättre i hela registret.

Jag ska serva den rätt snart och ska då passa på och kolla så att inte kamkedjespännaren eller annat har gett upp.

Körde ut till Saltsjöbaden en sväng igår och den gick lika fort då också.

Tack för alla svar,
Johan
Post Reply