joakimz wrote:Vespan startar fortfarande inte trots startgas i förgasarn.
En förbättring har skett sen senast (dock innan startgasen). Nu när jag kickar och gasar så känner jag att det tänder, och den fortsätter själv nån sekund att gå runt efter kicken. Sedan slocknar allt igen.
Borde man kunna se att bensinen går runt i slangen under sadeln när man kickar? Det kan iallafall inte jag, kanske är problemet att motorn inte får någon soppa från förgasaren?
/
Näe, någon sådan fart är det inte på bensinen i slangen på en snål Vespa
Vad du kan göra är att ta loss och tömma förgasaren, för att sedan koppla dit bensinslangen när du fortfarande har förgasaren lös. Då kan du se om den åter fylls med bensin i flottörhuset.
Det låter som att det är något förgasarrelaterat om den går någon sekund innan den stannar. En ordentlige genomgång och rengöring av förgasaren låter som en bra plan.
Vänligen,
Johan
Ska se äver det i helgen!
Antar att det lättaste sättet är att lyfta ur tanken när man ska fiffla med förgasaren? Nånting speciellt att tänka på eller något knep?
Ja, det är lättare att komma åt förgasaren om du tar bort tanken först.
Tänka på... Ja, stäng av bensinkranen innan du rycker bensinslangen
Har du tillgång till tryckluft så är det bra. Många gånger kan det vara svårt att se igentäppta ställen, då det är väldigt små passager i munstycken och andra ställen i förgasare. Jag har själv erfarenhet av ett igensatt lågfartsmunstycke på en modernare Vespa. Jag trodde verkligen att jag hade fått rent det, men det var först när jag tog det till en kompis som har tillgång till tryckluft, som jag fick det att fungera bra.
wanten wrote:Ja, det är lättare att komma åt förgasaren om du tar bort tanken först.
Tänka på... Ja, stäng av bensinkranen innan du rycker bensinslangen
Har du tillgång till tryckluft så är det bra. Många gånger kan det vara svårt att se igentäppta ställen, då det är väldigt små passager i munstycken och andra ställen i förgasare. Jag har själv erfarenhet av ett igensatt lågfartsmunstycke på en modernare Vespa. Jag trodde verkligen att jag hade fått rent det, men det var först när jag tog det till en kompis som har tillgång till tryckluft, som jag fick det att fungera bra.
Må bra,
Johan
Japp, jag plockar ur tanken ikväll, så kan jag ju även passa på att kolla satt det rinner igenom bensin Fick även ett tips om att bensinfiltret kan sitta åt fel håll, men vilket stolpskott skulle kunna göra så?
Sedan har jag tillgång till en ultraljudstvätt, bara doppa ner förgasarn i den så är den garanterat ren och fin efter ett tag!
du kan testa att skruva loss tändstiftet och droppa ner lite soppa direkt in i cylindern, startar den då så pekar det ännu mer åt att soppan inte rinner till som den ska.
Förresten tycker jag det är lättast att låta tanken sitta kvar. Jag gör så här:
1 haka av chokabeln (dra ut choke och sedan in igen medans du drar lite i ytterkabeln så går den att haka av lätt).
2 dra loss sprinten till bensinkranstången och sedan drar jag fram stången
3 dra loss bensinslangen
4 skruva loss klammern som håller förgasaren med 8 mm nyckel
5 dra loss förgasaren
6 skruva loss de två skruv som håller locket med gas grejen och tar ut den ut förgasaren sedan är det bara att plocka upp förgasare
tillbaka är det omvänt, punk 6 tycker jag är jobiigast och jag funderar på att slitsa godset som justerhylsan till ytterkabeln siter inskruvad i. Då skulle man kunna skruva u justerskruven och lätt haka bort gaskabeln utan och så kunde locket sitta kvar, är det nån som gjort detta?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
punk 6 tycker jag är jobiigast och jag funderar på att slitsa godset som justerhylsan till ytterkabeln siter inskruvad i. Då skulle man kunna skruva u justerskruven och lätt haka bort gaskabeln utan och så kunde locket sitta kvar, är det nån som gjort detta?
Nipplarna där på mina smallframes är så små att de går att föra igenom justerskruven, alltså tar man bara tag i tomgångsskruven och lyfter "gasarmen", lyfter sedan själva vajern lite så nippeln hoppar ur hållaren, släpper gasarmen och drar hela vajer-klabbet ut genom justerskruven. Jag tror vajern är "orginal" från EHR, liten fast nippel i förgasaränden och lödnippel i styränden.
Jag brukar för övrigt inte heller ta bort tanken för att få loss förgasaren längre, men det kan vara lite pilligt att dra åt ordentligt och att få tillbaka sprinten till bensinkranen ibland, det är dock ännu jobbigare att få bort tanken när muttern till bakersta skruven måste hållas still med hjälp av akrobatik
Idag har förgasaren och luftfiltret varit på ultraljudstvätt, och samtliga packningar till förgasaren är nu bytta. har även köpt kåpa till växelarmen och ska nu börja med att spänna vajrarna och sätta fast förgasaren.
Vidare hittade jag en bra handbok till v50 r samt primavera
Fast jag spänner vajerna riktigt ordentligt hårt nere vid växelkorset så är det inget motstånd alls i handtaget och det känns som om man skulle kunna vrida det flera varv.
Vajrarna borde väl ändå röra på sig när man vrider på handtaget, det gör dem iaf inte nu Kan kanske cäxelvajrarna tappat fästet i handtaget?
joakimz wrote:Har precis köpt en röd vespa 50R 1973, Det var kärlek vid första ögonkastet
Men moppen behöver lite meck, enligt säljaren så rullade den senast för nån vecka sen men nu startar den inte. Sen är det även problem med baklyktan.
Han som sålde den trodde att det hade med tändspolen att göra, och tipsade om att byta ut den ena spolen, alltså den lite grövre som är tejpad. En sådan hittade jag här: http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 275e73bbc0
Här är en bild på hela plattan, vet inte vad den kallas dock. Kan man på något sätt testa ifall tändspolen fungerar innan jag köper en ny?
Jag har även läst runt lite på internet och läst att man ska fixera plattan vid ett speciellt ställe, någon som vet hur?
En bild på Baklyktan, uppenbarligen så fattas det nånting där inne som ska hålla fast en till lampa, som jag gissar är bromsljus? Någon som vet var jag kan köpa delar till baklyktan och hur jag ska koppla här?
joakimz wrote:Angående växlarna;
Kan kanske cäxelvajrarna tappat fästet i handtaget?
Med största sannolikhet har de antingen lossnat inuti lyktan, eller så har en av vajernipplarna i styrändan stuckit, det är verkligen inget ovanligt. Det sitter även en sprint som håller samman växelhandtaget med mojen där vajrarna är fästa. Om någon klantmekat vespan förut kan den saknas (vara ersatt med en spik som ramlat ut typ).
Om du tar ut lampinsatsen (lossar den främsta skruven under lyktan lite och drar fästanordningen framåt så att lampinsatsen kan plockas ur), ser du anordningen ganska klart. Sprinten jag dillar om ser man genom öppningen undertill i själva styret på vänster sida.
Har pillat lite och nu startar vespan lätt som en plätt, på första eller andra kicken. Den står och rullar på fint på tomgång och det ända som återstår är nu att låta Ehr spänna/ev. byta växelvajrarna.
joakimz wrote:Har pillat lite och nu startar vespan lätt som en plätt, på första eller andra kicken. Den står och rullar på fint på tomgång och det ända som återstår är nu att låta Ehr spänna/ev. byta växelvajrarna.
Cheers!
Onödigt dyrt att låta EHR göra sådant standardjobb. Enkelt för dig med lite verktyg och olja att göra det på max 2h.
kejj wrote:
Onödigt dyrt att låta EHR göra sådant standardjobb. Enkelt för dig med lite verktyg och olja att göra det på max 2h.
/K
ok, tyvärr så har jag knappt några bra verktyg alls, jag har redan försökt själv och det gick sådär. Verkar vara trögt som att nånting ligger emot vajern och vajerlåset som någon lött dit har lossnat. Dessutom är vajrarna helt sönderfransade...
I brist på verktyg och kunskap så unnar jag mig därför lite EHR lyx