primavera133 wrote:Planerar man att låta scootern stå längre än så kanske man inte ska ha tanken full med brandfara i onödan.
Angående brandfaran. Ångorna som (väl alltid?) finns kvar i en tom tank är mycket mer lättantändliga (explosionsrisk) än bensinen i en proppfull tank.
Bara en tanke.
så är det. gasen är det som antänds lättast.
men jag har varit med om bensinkranar,slangar, förgasare m.m. som börjat läcka eller spruckit under förvaring. 8 liter bensin på garagegolvet är inte bra.
primavera133 wrote:Planerar man att låta scootern stå längre än så kanske man inte ska ha tanken full med brandfara i onödan.
Angående brandfaran. Ångorna som (väl alltid?) finns kvar i en tom tank är mycket mer lättantändliga (explosionsrisk) än bensinen i en proppfull tank.
Bara en tanke.
För att ångan skall ta eld fordras rätt syrekoncentration i tanken plus en tändkälla.
Explosionsgränserna för bensin i luft är 1,4% till 7,6 %, dvs vid delen bensinånga mindre än 1,4 % samt vid delen bensinånga större än 7,6 % finns ingen explosionsrisk. Bensinen låga ångtryck gör att den förgasas i tanken & det farliga området 1,4 - 7,6 % passeras relativt snabbt.
fritte wrote:För att ångan skall ta eld fordras rätt syrekoncentration i tanken plus en tändkälla.
Explosionsgränserna för bensin i luft är 1,4% till 7,6 %, dvs vid delen bensinånga mindre än 1,4 % samt vid delen bensinånga större än 7,6 % finns ingen explosionsrisk. Bensinen låga ångtryck gör att den förgasas i tanken & det farliga området 1,4 - 7,6 % passeras relativt snabbt.
Precis fast när det är riktigt kallt (kallare än -10°C) då kan "luften" ovanför soppan i tanken innehålla tillräckligt med syre för att få en explosiv blandning. Det kan också hända när bensinen nästan helt har ångat bort. Fast det är väll hypotetiska risker.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan wrote:Precis fast när det är riktigt kallt (kallare än -10°C) då kan "luften" ovanför soppan i tanken innehålla tillräckligt med syre för att få en explosiv blandning. Det kan också hända när bensinen nästan helt har ångat bort. Fast det är väll hypotetiska risker.
Tänkte mer att om det brinner någon annan stans av ngn annan anlednign så är fulltankade bensintankar inte vad brandkåren önskar sig...
Grannarna påstår att man enligt lagen bara får ha max 10 liter bensin i förvar hemma. Vet inte var de fått detta ifrån, men jag brukar i alla fall hävda att jag inte har så mycket lagrat
primavera133 wrote:
Grannarna påstår att man enligt lagen bara får ha max 10 liter bensin i förvar hemma. Vet inte var de fått detta ifrån, men jag brukar i alla fall hävda att jag inte har så mycket lagrat
Jag kollade upp detta för vår bostadsrättsförenings räkning nyligen och i bostadsutrymme i villa eller lägenhet får man bara förvara högst tio liter. I garage och uthus får du ha mer men du får som privatperson överhuvudtaget aldrig ha mer än 100 liter brandfarlig vätska i din ägo (undantaget biltank och reservdunk i bil).
När jag köpte min första Vespa ville jag ställa den i vår cykelkällare. Jag pratade med räddningsverket och det fick man absolut inte göra, även om tanken rymmer mindre än tio liter.
Jag minns att jag hade moppen i källaren hemma i hyreshuset hos morsan när jag växte upp men där fanns det ett separat mopedrum med bara betongväggar och -tak. Resten av källaren bestod mest av förråd som var separerade från varandra med tunna träväggar=dåligt ställe att förvara bensin på.
primavera133 wrote:
Jag kollade upp detta för vår bostadsrättsförenings räkning nyligen och i bostadsutrymme i villa eller lägenhet får man bara förvara högst tio liter. I garage och uthus får du ha mer men du får som privatperson överhuvudtaget aldrig ha mer än 100 liter brandfarlig vätska i din ägo (undantaget biltank och reservdunk i bil).
När jag köpte min första Vespa ville jag ställa den i vår cykelkällare. Jag pratade med räddningsverket och det fick man absolut inte göra, även om tanken rymmer mindre än tio liter.
Jag minns att jag hade moppen i källaren hemma i hyreshuset hos morsan när jag växte upp men där fanns det ett separat mopedrum med bara betongväggar och -tak. Resten av källaren bestod mest av förråd som var separerade från varandra med tunna träväggar=dåligt ställe att förvara bensin på.
det finns ju flera anledningar till att man inte vill ha bensin i bostadshus förutom brandrisken. Det luktar och ångorna är hälsofarliga (!).
Förr byggde man ju bensinmackar under hyreshus, vi hade ett sådant som användes in på 90-talet i Örebro. Närmaste hyresgäst bodde ca 3meter från pumparna.....
Federico wrote:det finns ju flera anledningar till att man inte vill ha bensin i bostadshus förutom brandrisken. Det luktar och ångorna är hälsofarliga (!).
Ytterlig en anledning att köra på E85, spritånger är (nästan) ofarliga ångerna från alkylatbensin har inte heller så giftiga.
/Aryan
fritte wrote:jag har sänt denna fråga till OKQ8: Är 95 & 98 oktanig bensin färskvara? Hur länge ger den full effekt?
undra om & vad de svarar...
och idag kom svaret!
"Bensin är ej en färskvara och kan lagras långa tider. Det finns dock ett litet problem vid längre lagring av bensin och det är att de lätta fraktionerna kan avgå som gas vid en ej helt tät dunk/tank, denna avgång leder till att oktantalet sänks. Detta tapp leder till ett visst effekttapp samt en risk för knackning i motorn."
När man parkerar moppen för vintern borde man kunna göra det, bara man tar bort den när man ska göra igen eller ställ den i stark solsken/värme.
Då slipper man:
Det finns dock ett litet problem vid längre lagring av bensin och det är att de lätta fraktionerna kan avgå som gas vid en ej helt tät dunk/tank, denna avgång leder till att oktantalet sänks
/Aryan
Har nu fått höra att jag alltid ska tanka 98 oktan, då min GTS 125 har Piaggios LEADER-motor som har hög kompression och då är det en fördel med högre oktantal. Har fortfarande inte riktigt förstått exakt vad som styr oktantalet, men en del av förklaringen är tydligen att ju högre oktan desto större förmåga att hantera hög kompression utan självantändning. Sen verkar ju tillsatsen av 5 % etanol i 95-bensinen inte vara till någon särskild fördel.
Med för låg oktantal riskerar du få spikningar vilket innebär att det uppstår en spontanantändning av bränsleblandningen utan gnista, oftast samtidigt som den "riktiga" antändning sker vid gnistan. Förbränningen går då mycket snabbare än vad motortillverkaren hade tänkt sig och som förtändningen är anpassad till. Det innebär att maximal tryck på kolven kommer för tidigt och motorns ramlager belastas mkt högre än vanligt.
Hur märker man att motorn spikar? Man hör är ett metalliskt, skramlande ljud, vid fullgasacceleration/uppförsbacke och varm motor och varmt väder. Spikar den alldrig så kan du lungt fortsätta med 95 oktanig bensin.
Ibland kan man ställa tändningen lite senare och/eller använda ett kallare tändstift och så försvinner spikningarna.
Etanol höjer oktantalet i bensinen. E85 blandningen har 104 oktan men höjningen av oktantalen är inte lineärt utan den stiger snabbast redan vid låga etanolhalter. Med 15-20% E85 kommer du redan upp i samma oktantal som 98 oktan, det är alltså en mkt billig oktanbooster att blanda i lite E85 i 95 bensin. Man ska dockinte ha mer än ca 30% utan att anpassa förgasaren för då lär du tappa effekt pga att motorn går för magert.
/Aryan
Jag har förstått att etanol höjer oktantalet, men samtidigt säger t.ex. Statoil i sin produktbeskrivning att 95-bensinen innehåller 5% etanol, medans 98-bensinen inte innehåller någon etanol alls. Det måste uppenbarligen finnas andra sätt att nå höga oktantal än att blanda i etanol? Och vilket oktantal har egentligen alkylatbensin?
Självklart finns det flera sätta att höga oktantalet än att tillsätta etanol genom bensinens sammanställning. Bensin är en cocktail av en massa olika kolväteförbindelser. För att få högre oktantal tar man väll med såna ämnen som inte självantänder lika lätt. Se oxo http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
/Aryan
Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".
För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt så är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.
Ogrenade alkaner har låga oktantal, det vill säga att de lätt orsakar knackningar då de har veka sekundära C-H-bindningar, medan grenade alkaner har kraftigare primära C-H-bindningar och därmed högre oktantal. Skalan för oktantalet utgår från kolvätena heptan (n-heptan enligt äldre nomenklatur), som tilldelas oktantalet 0, och 2,2,4-trimetylpentan, ofta kallat isooktan, som tilldelas oktantalet 100. Heptan är ett ogrenat kolväte, med alla kolatomer på rad, och isooktan är ett grenat kolväte, vilket ger dessa två föreningar olika egenskaper. Denna skala föreslogs först av Graham Edgar 1927. N-heptan fanns på den tiden tillgängligt i ren form medan Edgar blev tvungen att tillverka iso-oktan syntetiskt. Anledningen till att dessa två kolväten valdes beror på att de har liknande kokpunkter. Man kan alltså variera volymförhållandet i blandningar av dessa två kolväten och således få olika oktantal medan kokpunkten förblir relativt konstant.