Hej!
<b><font color="red">TÄNDNINGSPROBLEM PRIMAVERA:</font id="red"></b>
Har haft problem med tändningen ett tag på min Primavera. Den har gått igång efter puttning som heter duga, men har varit svår att hålla vid liv. Bytade idag kondensator (eftersom det var det jag trodde utgjorde felet). Passade även på att byta brytare (ställde in på 0.40). Gnistan såg fin och blåviolett ut när jag testade och jag var lycklig...
Men när jag skulle försöka kicka igång den ville den inte. Det blev till att putta och efter 30-40 meter lyckades jag få igång den med nöd och näppe. Dock fortfarande svår att hålla vid liv. Så länge man gasar friskt är det inga problem, men ner mot tomgång dör den direkt. På stiftet såg det ut som om det hade bildats en "loppa". Bytade stift -> samma procedur för att få igång den -> ny "loppa" på det andra stiftet.
Någon vänlig själ som skulle kunna komma med förslag på vad som spökar?
Många tack på förhand!
Vänliga hälsningar
/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Hjälp! Hilfe! Help! (Primavera)
Hej Sandalis.
Har du ställt in brytarna på 0,4 mm strax innan kolven vänder ner så är det ju rätt så långt.
Eftersom du får en loppa på de olika stiften verkar det ju som att tändningen likväl är felinställd,eller så har svänghjulskilen slagits av,är ett mycket vanligt fel och då blir ju tändningen helt fel.
Kolla så det inte är så,det är mycket noga att svänghjulet passar bra på axelkonan,annars lossnar sv-hjulet direkt och slår av kilen,använd ventilslippasta för att passa ihop dem.
Mvh Janne.
Har du ställt in brytarna på 0,4 mm strax innan kolven vänder ner så är det ju rätt så långt.
Eftersom du får en loppa på de olika stiften verkar det ju som att tändningen likväl är felinställd,eller så har svänghjulskilen slagits av,är ett mycket vanligt fel och då blir ju tändningen helt fel.
Kolla så det inte är så,det är mycket noga att svänghjulet passar bra på axelkonan,annars lossnar sv-hjulet direkt och slår av kilen,använd ventilslippasta för att passa ihop dem.
Mvh Janne.
Hej Janne!
Jag bytade helt ny kil idag, så det är OK. Även svänghjulet sitter kanonbra på axelkonan. Funderar på om det trots allt är tändspolen som är kass... Tändningen står exakt som innan, då den gick bra. Hur mäter man om en spole är bra eller dålig, tro? Inre eller yttre? Usch, ja - el och sådant jobbigt är inte min grej...
Tackar för svaret!
Vänliga hälsningar
Jag bytade helt ny kil idag, så det är OK. Även svänghjulet sitter kanonbra på axelkonan. Funderar på om det trots allt är tändspolen som är kass... Tändningen står exakt som innan, då den gick bra. Hur mäter man om en spole är bra eller dålig, tro? Inre eller yttre? Usch, ja - el och sådant jobbigt är inte min grej...
Tackar för svaret!
Vänliga hälsningar