Whitewalls. Bra eller dumt?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Whitewalls. Bra eller dumt?

Post by Vomitsquad »

Tänkte sätta på Sava white walls, men vissa avråder och säger att det vita kommer bli så s**tigt med en gång att det inte är nån bra idé. Kan man inte täcka det vita med ett skyddande lager vax eller silikon?
Några erfarenheter?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Sava suger duktigt! Det är ungefär som att ha smör i håret och schampoo på mackorna - det blir inget bra... Dessutom är det ett heltidsarbete att hålla det vita i någorlunda skick. Snyggt som attan när det är nytt, dock... Om du tvunget ska ha white wall, hade jag satsat på ett annat fabrikat, t ex Continental. Dessa finns på SIP Scootershop för dryga hundralappen mer per däck. Sava duger inte ens på skottkärror...

Edit/tillägg: I och för sig borde man ju kunna lägga ett skikt klarlack på det vita, för hur många gånger har man inte sett klåpare som har målat fälgarna med däcken på - och det verkar ju att hålla! En av mina Vespa 50 var i ett underbart patinerat originalskick när jag köpte den. Full av härlig ytrost (likt arizonabilar från 50-talet) mot den vita origiallacken. För att "konservera" detta f*ntastiska skick, sprutade jag över två lager matt klarlack. Fördelen med den matta klarlacken är att den i det närmaste inte syns att den finns där. Det borde ju bli samma resultat på gummi, antar jag. Har för mig att det var Becker's klarlack jag använde - suverän att arbeta med iallafall...

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a."Sandalmannen"
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Bra att veta. Har alltid gillat schampoo på mackorna men nån dag skall man ju ta och bli vuxen också.
Ja då får det bli Conti istället. Om det nu är någon som kan komma med en förtroendeingivande försäkring mot gul-grå white walls. Bra idé det där med att lacka, men det känns bara lite fel á la det där med att lackera fälgarna med däcken på.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Problemet är att det varit si och så med tillgången på Continentals whitewalls. När vi köpte whitewalls för två år sedan till en svart PX125 var de omöjliga att få tag på, både hos EM och på SIP. Så det blev Sawa i alla fall.

Och trots allt elakt som sägs om dem så funkar de hyfsat, åtminstone på en PX 125 som finkörs i stadstrafik. Fast väggreppet när det är vått är ju sådär, har S1 på min Lambretta och de spelar ju i en annan liga.

Fast nu var det ju utseende det gällde. Och jag tycker Sawa är snyggare än Continental, det är alldeles för mycket vitt på dem. Snyggast är bara en ganska smal vit rand, tycker åtminstone jag.

Efter två år har sidorna gulnat en del, trots rengöring med scotchbrite och supertvätt. Men jag visste vad jag köpte och det var vad jag fick. Stay cool!
/jens
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Nu skall dom ju sitta på en V50 så några extrema g-krafter i kurvorna blir det ju inte tal om. Är dom så hala alltså?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vomitsquad</i>
<br />Nu skall dom ju sitta på en V50 så några extrema g-krafter i kurvorna blir det ju inte tal om. Är dom så hala alltså?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sava fungerar säkert bra i hastigheter upp till 50km/h. men räkna med att det slits ut som suddgummi, Continental håller längre och är bättre på alla sätt (men vad gäller det estetiska så håller jag med Jens).

Anledningen till att Continental Whitewalls var borta ur sortimentet ett par år hade tydligen att göra med fabrikens omläggning till miljöanpassad produktion. Det kom en laddning felaktiga däck som blev gröna (ja, tro det eller ej) (miljöanpassat! javisst!). Nu har de väl en ny metod som fungerar efterson däcken går att köpa igen.

Att lackera däcken låter halvbra, färg innehåller ju en stor del lösningsmedel som kanske påverkar gummit ??? prova istället att göra rent den vita sidan med 5-56, det brukar fungera bättre än bilshampo och sånt.

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"Slits ut som suddgummi"? Inte mina, de har gått runt 300 mil och bakdäcket är inte speciellt slitet än. Även Sawa kanske ändrar gummiblandningar och sån´t? Vi köpte våra vintern 04-05.

Det handlar om estetik kontra funktion, de bästa däcken finns inte med vit sida. Och på en glidarscooter tycker åtminstone jag Sawa är acceptabla. På en hyfsat otrimmad Vespa 50 blir inte skillnaden så stor som på säg en trimmad 200.

Den som vill vara fin får lida pin, typ.
/jens
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vomitsquad »

Jencla: Har du dom med klassiskt mönster eller dom med det modernare?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"Slits ut som suddgummi"? Inte mina, de har gått runt 300 mil och bakdäcket är inte speciellt slitet än.

jag kanske tog i. men det handlar väl om körstil. de 8" sava som jag har erfarenhet av gick nog inte ens 300mil, men michelindäcken klarade sig betydligt längre under samma körförhållanden.

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

3,50 x 10, klassiskt mönster, har inte sett annat i den storleken.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />3,50 x 10, klassiskt mönster, har inte sett annat i den storleken.
/jens

sava 10" whitewall finns med sportmönster också. ett tag med olika färger och även med reflex, men de försvann och reades ut för ett antal år sedan. undra varför???

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kör med sava själv på min v50, och väghållningen är ju inte den bästa. Helt ok så länge det är torrt, men minsta lilla vattenpöl på asfalten så tappar de fästet direkt. Spelar ingen roll hur sakta man kör. Och visst blir de s**tiga. Det vita är brunt efter en stund. Men med en trasa fuktad med bensin så är det ganska snabbt åtgärdat. Har inte märkt att de ska slitas något mer än andra, mina har inte slitits det minsta... Vill man vara fin så får man lida pin som man brukar säga...
Thomas Staubo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Thomas Staubo »

Jeg avråder deg å kjøpe Sawa whiteside dekk, de blir til "brownside" med en gang. Mine ble brune selv når de sto inne i garagen.

Men de er jo mulig å få rene igjen, jeg brukte dekk-glansemiddel.

«And on the eighth day, God created Vespa»
Post Reply