PX som inte går perfekt
PX som inte går perfekt
Min "nya" PX har en lite märklig egenhet. När man står på tomgång (som är bra justerad) och ska iväg så känns det som om motorn har en tendens att dö om man drar på ordentligt på gasen. Man får liksom gasa upp den lite i stötar. Sen går den prima. Känns nästan som dom kan göra om man chokar en varm motor.. Går lite fett typ? Detta är min första moderna PX (LML - en 2002:a). Ingen av mina förra scootrar har hållt på så. Kanske nån har ngt bra tips innan jag börjar riva i grejjorna. Den har väl elektronisk tändning och andra moderniteter..
Johan
Johan
Yupp!
Justera luftskruven som sitter längst bak på förgasaren.
Det finns ett litet hål i förgasarhuset, sett bakifrån (om du
typ står hukad bak vid bakljuset så ser du det lilla hålet).
Genom hålet kommer du åt luftskruven.
Har för mig att man brukar skruva in den i botten och sedan
tillbaka 1 och 1/2 varv för "normalläge". Kanske ska stå
på ett annat sätt vid trim?
// K
Justera luftskruven som sitter längst bak på förgasaren.
Det finns ett litet hål i förgasarhuset, sett bakifrån (om du
typ står hukad bak vid bakljuset så ser du det lilla hålet).
Genom hålet kommer du åt luftskruven.
Har för mig att man brukar skruva in den i botten och sedan
tillbaka 1 och 1/2 varv för "normalläge". Kanske ska stå
på ett annat sätt vid trim?
// K
fritte wrote:när min P200 betedde sig så hjälpte det att ställa luftskruven.
när jag läser Jons1968:s beskrivning igen så är mitt problem liknande men mycket mindre, jag behöver inte gasa upp den. för mig är det mer som att den dippar en sekund vid gaspådrag från stillastående och ibland om man släpper av och ska gasa på igen. ungefär som att motorn sätter i halsen....men det släpper på en gångfritte wrote:jag justerar enligt Haynes manual.
Federico
Mycket riktigt var det nog luftskruven . Jag blev först lite nervös av den här nya fetare förgasaren, men den funkar ju i princip som dom äldre. Så jag skruvade av toppkåpan mest för att kolla hur den ser ut och det mesta var sig likt. Dock blåste jag ren luftfiltret när jag ändå hade isär den. Annars var det i princip bara att vrida ett halvt varv motsols så "chokar" den inte vid start. Sen lite finjustering av tomgång så hoppas jag att den ska vara lika snäll imorgon.
Återkommer med rapport om den fortsätter bete sig underligt.
Ciao //
Johan
Återkommer med rapport om den fortsätter bete sig underligt.
Ciao //
Johan
Fortsätter på den här tråden lite...
Jag har samma symptom som jons1968 hade, men jag har nu provat med många olika inställningar på luftskruven 1 varv, 1,5 2 och 2,5 varv samt längre ut än så... men jag märker ingen skillnad alls i motorns beteende. Var ska jag börja felsöka? Eller är det här ngt som jag måste leva med? Det rör en PX200E från 84 som har gått 3500mil.
Jag har samma symptom som jons1968 hade, men jag har nu provat med många olika inställningar på luftskruven 1 varv, 1,5 2 och 2,5 varv samt längre ut än så... men jag märker ingen skillnad alls i motorns beteende. Var ska jag börja felsöka? Eller är det här ngt som jag måste leva med? Det rör en PX200E från 84 som har gått 3500mil.
Prova att rengöra förgasaren ordentligt. Demontera hela förgasaren utom möjligtvis tomgångskruven. Håll reda på alla skruvar,munstycken och packningar och kom ihåg var de satt. Se till att det inte kommer i skit ner till veven genom att kicka runt tills du ser att veven stänger och tryck ner en bit ren trasa i hålet. Använd avfettning och grov rengör hela fuggen. Tvätta sen bort avfettningen med varmt vatten. Använd en tunn nål eller en tunn bit koppartråd och rengör kanalerna på munstyckerna. Blås med tryckluft rent och torrt. Du vill inte ha kvar något vatten i förgasaren. Montera förgasaren igen. Viktigt att vara noga när man rengör förgasare. Minsta molekyl stör strömningen och motorn kan gå annorlunda.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race