PX som inte går perfekt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
jons1968
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 32
Joined: Fri 04 May 2007, 12:02
Location: Stockholm - Sweden

PX som inte går perfekt

Post by jons1968 »

Min "nya" PX har en lite märklig egenhet. När man står på tomgång (som är bra justerad) och ska iväg så känns det som om motorn har en tendens att dö om man drar på ordentligt på gasen. Man får liksom gasa upp den lite i stötar. Sen går den prima. Känns nästan som dom kan göra om man chokar en varm motor.. Går lite fett typ? Detta är min första moderna PX (LML - en 2002:a). Ingen av mina förra scootrar har hållt på så. Kanske nån har ngt bra tips innan jag börjar riva i grejjorna. Den har väl elektronisk tändning och andra moderniteter..

Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

när min P200 betedde sig så hjälpte det att ställa luftskruven. :grin:
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Yupp!
Justera luftskruven som sitter längst bak på förgasaren.
Det finns ett litet hål i förgasarhuset, sett bakifrån (om du
typ står hukad bak vid bakljuset så ser du det lilla hålet).
Genom hålet kommer du åt luftskruven.
Har för mig att man brukar skruva in den i botten och sedan
tillbaka 1 och 1/2 varv för "normalläge". Kanske ska stå
på ett annat sätt vid trim?

// K
fritte wrote:när min P200 betedde sig så hjälpte det att ställa luftskruven. :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

äger en och har kört en annan med liknande problem. (original PX200 motorer i gammelscooter). har inte lyckats justera bort det.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag justerar enligt Haynes manual. :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:jag justerar enligt Haynes manual. :smile:
när jag läser Jons1968:s beskrivning igen så är mitt problem liknande men mycket mindre, jag behöver inte gasa upp den. för mig är det mer som att den dippar en sekund vid gaspådrag från stillastående och ibland om man släpper av och ska gasa på igen. ungefär som att motorn sätter i halsen....men det släpper på en gång
Federico
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Jag hade tidigare också en P200 och den svarade precis som den
skulle efter att jag justerat skruven.

// K
fritte wrote:när min P200 betedde sig så hjälpte det att ställa luftskruven. :grin:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Vad för förgasare är det? en äldre förgasare kan vara känslig på snabb hisning av trotteln medans en nyare typ den pwk jag kör med är mer lastkänslig och inte dippar på samma sätt när man hissar trotteln snabbt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Min har betett sig likadant, men efter att jag justerade luftskruven försvann problemet - precis som för Klingen. Så det kan definitivt vara värt ett försök.
User avatar
jons1968
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 32
Joined: Fri 04 May 2007, 12:02
Location: Stockholm - Sweden

Post by jons1968 »

Mycket riktigt var det nog luftskruven . Jag blev först lite nervös av den här nya fetare förgasaren, men den funkar ju i princip som dom äldre. Så jag skruvade av toppkåpan mest för att kolla hur den ser ut och det mesta var sig likt. Dock blåste jag ren luftfiltret när jag ändå hade isär den. Annars var det i princip bara att vrida ett halvt varv motsols så "chokar" den inte vid start. Sen lite finjustering av tomgång så hoppas jag att den ska vara lika snäll imorgon.
Återkommer med rapport om den fortsätter bete sig underligt.

Ciao //

Johan
Daya
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Wed 18 Jun 2008, 20:34
Location: Haarlem, NL
Contact:

Post by Daya »

Fortsätter på den här tråden lite...

Jag har samma symptom som jons1968 hade, men jag har nu provat med många olika inställningar på luftskruven 1 varv, 1,5 2 och 2,5 varv samt längre ut än så... men jag märker ingen skillnad alls i motorns beteende. Var ska jag börja felsöka? Eller är det här ngt som jag måste leva med? Det rör en PX200E från 84 som har gått 3500mil.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Kan det vara packboxarna i vevhuset som släpper tjuvluft?
Daya
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Wed 18 Jun 2008, 20:34
Location: Haarlem, NL
Contact:

Post by Daya »

Hur kollar jag det på ett nybörjarmässigt vis?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kolla om vxl-lådsoljan luktar bensin. :grin: :smile:
Daya
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Wed 18 Jun 2008, 20:34
Location: Haarlem, NL
Contact:

Post by Daya »

Aha... ska kolla det... tack!

Edit: Nix... doftar prima växelolja...
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Fri 11 May 2007, 22:18
Location: Ekerö

Post by Liberto »

Prova att rengöra förgasaren ordentligt. Demontera hela förgasaren utom möjligtvis tomgångskruven. Håll reda på alla skruvar,munstycken och packningar och kom ihåg var de satt. Se till att det inte kommer i skit ner till veven genom att kicka runt tills du ser att veven stänger och tryck ner en bit ren trasa i hålet. Använd avfettning och grov rengör hela fuggen. Tvätta sen bort avfettningen med varmt vatten. Använd en tunn nål eller en tunn bit koppartråd och rengör kanalerna på munstyckerna. Blås med tryckluft rent och torrt. Du vill inte ha kvar något vatten i förgasaren. Montera förgasaren igen. Viktigt att vara noga när man rengör förgasare. Minsta molekyl stör strömningen och motorn kan gå annorlunda.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Post Reply