Jag har problem med min Vespa.
Vid c:a 50 km/tim eller högre förlorar motorn kraft. Som om bensinen tar slut (med soppa kvar i tanken). Ibland hostar den vidare, och problemet återkommer. Ibland stannar motorn, går att starta efter en stund, och problemet återkommer. Hittills förök till åtgärdande:
Rensning av förgasaren.
Justetring av förgasaren, flera ggr.
Byte av stift, av tändfördelare, av hatten till stiftet och av kondensatorn.
Tanken tömd, bensinen filtrerad, tanken rensad, åter filtrerat bensinen vid återfyllning + ny bensin.
Luftfiltret kontrollerat.
Ljuddämparen (som är relativt ny) kontrollerad.
Bensinslangen kontrollerad.
Byte till mindre munstycke (originalmunstycket återmomterat).
Luftning av tanken kontrollerad.
Inget har åtgärdat, tyvärr.
Kanske förgasarproblem? Men det finnes ingen sådan förgasare (Dellorto) att skaffa och det finnes ingen reparationssats. Den befintliga har fungerat tidigare.
Tacksam för alla tips. Även för ev. ersättningsförgasare med passande insug (ev. för bearbetning).
I min iver att få Vespan att fungera och kunna köra innan vintern sätter stopp.
Tackar på förhand!
Hälsn
Sven
Vespa GS, 150, -60
Tackar för svar.
Batteriet är borta, och ersatt med magnet.
OK att varva upp i friläge. Dock har jag ej provat att hålla högt varv under längre tid, i friläge.
Problemet dök plötsligt upp. Dock har jag tidigare haft problem med att motorn fyrttaktade vid högre hastighet (först vid c:a 80 km/tim, sedermera vid allt lägre hastighet). Tycks nu vara åtgärdat.
Sven
Batteriet är borta, och ersatt med magnet.
OK att varva upp i friläge. Dock har jag ej provat att hålla högt varv under längre tid, i friläge.
Problemet dök plötsligt upp. Dock har jag tidigare haft problem med att motorn fyrttaktade vid högre hastighet (först vid c:a 80 km/tim, sedermera vid allt lägre hastighet). Tycks nu vara åtgärdat.
Sven
-
- Mästare
Det bästa är nog att testa med en annan förgasare och se om det blir bättre. Sen kan man byta ut del för del till man hittar var problemet låg. Låter lite väl drastiskt att en slite nål skulle ge sådana stora effekter. Tror mer på att något är blockerat eller att förgasaren flödar.
Jag hör av mig så kan vi kolla på den
mvh/HB
Jag hör av mig så kan vi kolla på den
mvh/HB