Vespa GS, 150, -60

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Sven
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 08 Sep 2008, 11:56

Vespa GS, 150, -60

Post by Sven »

Jag har problem med min Vespa.
Vid c:a 50 km/tim eller högre förlorar motorn kraft. Som om bensinen tar slut (med soppa kvar i tanken). Ibland hostar den vidare, och problemet återkommer. Ibland stannar motorn, går att starta efter en stund, och problemet återkommer. Hittills förök till åtgärdande:
Rensning av förgasaren.
Justetring av förgasaren, flera ggr.
Byte av stift, av tändfördelare, av hatten till stiftet och av kondensatorn.
Tanken tömd, bensinen filtrerad, tanken rensad, åter filtrerat bensinen vid återfyllning + ny bensin.
Luftfiltret kontrollerat.
Ljuddämparen (som är relativt ny) kontrollerad.
Bensinslangen kontrollerad.
Byte till mindre munstycke (originalmunstycket återmomterat).
Luftning av tanken kontrollerad.

Inget har åtgärdat, tyvärr.

Kanske förgasarproblem? Men det finnes ingen sådan förgasare (Dellorto) att skaffa och det finnes ingen reparationssats. Den befintliga har fungerat tidigare.

Tacksam för alla tips. Även för ev. ersättningsförgasare med passande insug (ev. för bearbetning).

I min iver att få Vespan att fungera och kunna köra innan vintern sätter stopp.

Tackar på förhand!

Hälsn
Sven
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag svarar med lite frågor :)
"Byte av tändfördelare", är det byte av tändspole tro?
Har du batteritändingen kvar eller är den ombyggd?
Kan du varva upp i friläge?
Dök problemet upp från en dag till en annan utan att du hade gjort något med motorn?
/P
Sven
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Mon 08 Sep 2008, 11:56

Post by Sven »

Tackar för svar.
Batteriet är borta, och ersatt med magnet.
OK att varva upp i friläge. Dock har jag ej provat att hålla högt varv under längre tid, i friläge.
Problemet dök plötsligt upp. Dock har jag tidigare haft problem med att motorn fyrttaktade vid högre hastighet (först vid c:a 80 km/tim, sedermera vid allt lägre hastighet). Tycks nu vara åtgärdat.
Sven
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Såna där problem är (tycker i alla fall jag) svåra att lösa så att säga på distans. Sitter verkligen allt som det ska i förgasaren?

Image

/P
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det bästa är nog att testa med en annan förgasare och se om det blir bättre. Sen kan man byta ut del för del till man hittar var problemet låg. Låter lite väl drastiskt att en slite nål skulle ge sådana stora effekter. Tror mer på att något är blockerat eller att förgasaren flödar.

Jag hör av mig så kan vi kolla på den

mvh/HB
Post Reply