98 oktan istället för 95?
98 oktan istället för 95?
Så var det dags att tanka igen och man trycker av gammal vana på knappen för 95 oktan. Men, varför egentligen inte välja 98 istället? Är det inte bättre sprutt i den soppan?
Det är inte bättre sprutt. Har du en motor med bränsleinsprutning som kan anpassa sig efter bensinkvaliteten kan du dock få marginelt bättre sprutt på motorn under vissa omständigheter. Men jag tvivlar på att Piaggios insprutning (på de modeller som har insprutning) är så avancerad. På förgasarmotorer blir det i alla fall definitivt ingen skillnad, såvida du inte modifierar något på motorn/förgasaren.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Re: 98 oktan istället för 95?
Vet inte om du kör modern scooter med separatsmörjning, eller blandar direkt i tanken?mejiro wrote:Så var det dags att tanka igen och man trycker av gammal vana på knappen för 95 oktan. Men, varför egentligen inte välja 98 istället? Är det inte bättre sprutt i den soppan?
Den etanolinblandning som finns i vanlig 95-oktanig bensin gör att man kan få svårt att få vanliga tvåtakts-oljor att blanda sig ordentligt med bensinen om man kör direktinblandning, enligt:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2664
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Där får jag nog inskrida med en invändning.
En bensins oktanantal anger hurpass explosionsbenägen den är. Ju lägre oktan, desto mer explosionsbenägen. Explosioner vill man INTE ha i en tvåtaktsmotor, man vill ha en kontrollerad förbränning.
Saker som gör att bränslet exploderar okontrollerat (eller knackar, spikar, detonerar) kan vara för högt komp, felaktigt utformat förbränningsrum, för lågt squish, för mager blandning, felaktigt inställd tändning bl a. En bensin med lägre oktan förvärrar, eller till och med orsakar, detta fenomen, speciellt när vi pratar om trimmade scootermotorer. Och detta exploderande, förstör till slut din kolv genom att slå ett fint hål i toppen på den.
Alltså: Har man trimmat sin motor, bör man köra på 98 eller högre nu när bensinkvaliteten är så usel som den är. Har man INTE trimmat sin motor kan man låta bli, iallafall om man kör en orginalmotor på en Vespa eller Lambretta. Nyare, mer trimmade, tvåtaktsmotorer bör köra 98.
/G
En bensins oktanantal anger hurpass explosionsbenägen den är. Ju lägre oktan, desto mer explosionsbenägen. Explosioner vill man INTE ha i en tvåtaktsmotor, man vill ha en kontrollerad förbränning.
Saker som gör att bränslet exploderar okontrollerat (eller knackar, spikar, detonerar) kan vara för högt komp, felaktigt utformat förbränningsrum, för lågt squish, för mager blandning, felaktigt inställd tändning bl a. En bensin med lägre oktan förvärrar, eller till och med orsakar, detta fenomen, speciellt när vi pratar om trimmade scootermotorer. Och detta exploderande, förstör till slut din kolv genom att slå ett fint hål i toppen på den.
Alltså: Har man trimmat sin motor, bör man köra på 98 eller högre nu när bensinkvaliteten är så usel som den är. Har man INTE trimmat sin motor kan man låta bli, iallafall om man kör en orginalmotor på en Vespa eller Lambretta. Nyare, mer trimmade, tvåtaktsmotorer bör köra 98.
/G
Bergfors wrote:Det är inte bättre sprutt. Har du en motor med bränsleinsprutning som kan anpassa sig efter bensinkvaliteten kan du dock få marginelt bättre sprutt på motorn under vissa omständigheter. Men jag tvivlar på att Piaggios insprutning (på de modeller som har insprutning) är så avancerad. På förgasarmotorer blir det i alla fall definitivt ingen skillnad, såvida du inte modifierar något på motorn/förgasaren.
/Jörgen
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Nej det är vanlig handelsbensin som det blandas 5% etanol i, dagens 95 med 5% etanol har alltså högre oktantal än den utan. Om man vill kan man öka oktantalet förbi motsv 98 med 15% E85, det sänker även motortemperaturen.
En GTS 125 som mejiro verkar ha har väll en 4 taktsmotor som klarar 95 oktan bra.
/Aryan
En GTS 125 som mejiro verkar ha har väll en 4 taktsmotor som klarar 95 oktan bra.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Min lambretta bok (The official workshop manual from Li to Grand Prix) rekommenderar att 200 cc motorer (GT, SX, Jet & GP) ska få 4 star petrol (aka 98 RON oktan) men att da andra klarar sig på 2 eller 3 star.Hedge wrote:Alltså: Har man trimmat sin motor, bör man köra på 98 eller högre nu när bensinkvaliteten är så usel som den är. Har man INTE trimmat sin motor kan man låta bli, iallafall om man kör en orginalmotor på en Vespa eller Lambretta.
Jag vet inte exakt vad 2 eller 3 star motsvarar men det skulle inte förvåna mig om 2 star är mindre än 95 RON oktan nån som vet?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Det är visserligen en viss procent etanol i bensinen, men det är inte endast etanol som stjälps i. Man blandar i en hel del annat gojs i den också för att få till lättflyktigheten/bra kallstartsegenskaper i den. Det är den skiten som sen sätter sig i förgasare och annat när den får stå ett tag. Och det gojset hjälper till att försämra explosionsresistensen.
Så det är storyn med tvåtaktare. När jag körde min Kymco 4-takt både drog motorn mindre och kändes betydligt mjukare i gången när jag tankade den med 98-99. Men det kan ju vara jag som inbillar mig, absolut.
/G
Så det är storyn med tvåtaktare. När jag körde min Kymco 4-takt både drog motorn mindre och kändes betydligt mjukare i gången när jag tankade den med 98-99. Men det kan ju vara jag som inbillar mig, absolut.
/G
Federico wrote:Etanol höjer ju oktantalet på bensin, betyder det att 95 egentligen är en ännu sämre kvalitet som blir motsvarande 95 med en viss procent etanol i sig?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Så har det ifs alltid varit med bensin.Hedge wrote:Det är visserligen en viss procent etanol i bensinen, men det är inte endast etanol som stjälps i. Man blandar i en hel del annat gojs i den också för att få till lättflyktigheten/bra kallstartsegenskaper i den. Det är den skiten som sen sätter sig i förgasare och annat när den får stå ett tag. Och det gojset hjälper till att försämra explosionsresistensen.
I rafenaderiet crackar an tjockoljan för att få en större andel bensinliknande molekyler. När de får den får stå så kletar molekylerna ihopp igen till nån gummiaktig klet.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Kan så vara. Men det måste finnas ett annat skäl till att den gamla bensinen kunde stå år ut och år in i t ex en gräsklippare, utan att det blev problem. Men med dagens bensin så är hela förgasaren igenkletad och luktar skunk.
Denna sida ger en bra genomgång av det hela:
http://www.motorcycleperf.com/techtips/gasoline.htm
/G
Denna sida ger en bra genomgång av det hela:
http://www.motorcycleperf.com/techtips/gasoline.htm
/G
aryan wrote:Så har det ifs alltid varit med bensin.Hedge wrote:Det är visserligen en viss procent etanol i bensinen, men det är inte endast etanol som stjälps i. Man blandar i en hel del annat gojs i den också för att få till lättflyktigheten/bra kallstartsegenskaper i den. Det är den skiten som sen sätter sig i förgasare och annat när den får stå ett tag. Och det gojset hjälper till att försämra explosionsresistensen.
I rafenaderiet crackar an tjockoljan för att få en större andel bensinliknande molekyler. När de får den får stå så kletar molekylerna ihopp igen till nån gummiaktig klet.
/Aryan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Om du vill ha renast bensin som kan få stå länge utan försäras ska man använda alkylatbensin. Det är renaste bensin man kan köpa och ger betydligt mindre hälsofarliga avgaser (från avgasröret). Några mackor säljar det i "lösvikt" på pump och det är knappt dyrare än 95 oktan.
Annars kan man bygga om till etanol, det är 104 oktan och spikar alldrig, och kan man ha kvar i dunk hur länge som helst utan att försämras, ung som whiskey
.
/Aryan
Annars kan man bygga om till etanol, det är 104 oktan och spikar alldrig, och kan man ha kvar i dunk hur länge som helst utan att försämras, ung som whiskey

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
jag har bara etanolerfarenhet från ett par hybridbilar som jag hyrt, de drar ju extremt mycket mer när man kör på etanol i stället för bensin. hur upplever du dina konverterade scooters? får du tanka hela tiden och har du räknat ut någon förbrukning?aryan wrote:Om du vill ha renast bensin som kan få stå länge utan försäras ska man använda alkylatbensin. Det är renaste bensin man kan köpa och ger betydligt mindre hälsofarliga avgaser (från avgasröret). Några mackor säljar det i "lösvikt" på pump och det är knappt dyrare än 95 oktan.
Annars kan man bygga om till etanol, det är 104 oktan och spikar alldrig, och kan man ha kvar i dunk hur länge som helst utan att försämras, ung som whiskey.
/Aryan
Federico
Nej jag har inte räknat ut exakt förbrukning ännu, än så länge är det bara moppen som går på etanol (Lambrettan väntar på lite meck) men moppen drar inte mycket i varje fall. Just nu hr den fått en ny Polini cylinder och kolv och jag låter den köras in med lite extra fet blandning för säkerhetskull så det går inte att räkna ut vad förbrukningen blir. Polinin har lite högre kompression som kräver 98 oktan men det blr inget problem med 104 oktan, man skulle kunna öka kompressionen ännu mera. Med högre komp ökar motorn verkningsgrad och minskar förbrukningen.Federico wrote:jag har bara etanolerfarenhet från ett par hybridbilar som jag hyrt, de drar ju extremt mycket mer när man kör på etanol i stället för bensin. hur upplever du dina konverterade scooters? får du tanka hela tiden och har du räknat ut någon förbrukning?
Jag har konverterad allt med en bensinmotor till etanol här; gräsklipparen, 2x Citroën 2cv och 2x BX, en Hanomag Henschel med Volvo B18. Alla drar ca 30% mer på etanol i snitt utom ena BX-en där jag har planat toppen så att den fått 13:1 kompression, den drar nu bara 10% mer än på bensin (0,8 l/milen i snitt på). Korta körningar med kall motor upplever jag att förbrukningen ökar extra mkt, det tar också lite längre för motorn att bli varm. En fördel är att effekten på alla ökade med ca 5% och framförallt vrid och bottendrag. BX-en med 13:1 komp har fått betydligt mera effekt än original, men vridet har nu gjord att kopplingen snabbt tog slut.
I en fyrtaktsmotor kan man höja (tidigarelägga) tändningen med E85 och så få ner förbrukningen lite till, jag försöker hitta det optimala läger för 2T motorn men det är inte hellt lätt egentligen skulle man ha en rullande landsväg till det. Med E85 blir motorn inte lika hett som med bensin, avdunstnings nedkylningen är 40% högre än med bensin, så det kyler vevpartiet och cylinder och kolv mycket mera än bensin, risken för värmenyp borde vara betydligt mindre så att jag mistänker att man av den anledning inte behöver lägga tändningen senare vid högre trimning/kompression.
Även om den förbrukar 30% mer så får man alltså en rad fördelar "tillbaka" etanolen sotar till exempel inte alls, en fyrtaktsmotor blir helt rent av so i toppen av det, jag ser framemot att byta till Klotz oljan och se om man kan få tvåtakten att bli nästan sotfri

Mmm kanske skulle startad en egen tråd om detta?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Fasen, det var ju en hel vetenskap det där. Ju högre oktan-tal desto långsammare förbränning, vilket tydligen kan spela stor roll på vissa motorer men inte märkas alls på andra. Min GTS har en 4-ventilers förgasarmotor och då verkar det alltså som att ett lågt oktantal kan vara att föredra. Det låter märkligt att bensin är en sådan färskvara. Redan 4-6 veckor efter produktionen är soppan tydligen märkbart försämrad, så man ska tanka på ett ställe med hög omsättning. Har ibland tyckt att det går lite halvknackigt när man haft en halvliter kvar i tanken en längre tid, och sen när man tankar fullt så startar den och går bättre. Har avfärdat det som ren inbillning. Inför vintersäsongen kommer jag att ställa Vespan i garage i nov - mars. Det blir fem månader. Ska man ha full tank eller så lite soppa som möjligt då? Finns det kanske någon tillsats som bevarar bensinens egenskaper under vinterförvaringen?
mejiro in da house:
varför egentligen inte välja 98 istället? Är det inte bättre sprutt i den soppan?
På senaste tiden har dom flesta moped & mc leverantörerna och även Briggs & Stratton på sina utbildningar av oss handlare & deras auktoriserade mekaniker rekommendera att bara 98 octan till fordon/motorer som inte används dagligen och framförallt i fordon som har några år på nacken eftersom Etanolen i 95 octan dels gör besinen till färskvara, får den stå en vecka eller så så skicktar den sig, alkholen flyter upp till ytan & tillsaterna lägger sig som en bottensats och allt skakande i världen kan inte få tilbaka den till det den var innan, dels ett probelm som Etanolen skapar främst i äldre fordon är att det reagerar med gummi (dock ej med Viton eller silicone) och kan få gummislangar och gummitätningar att fälla ut små flagor av gummi som sedan sätter sig i filter, förgasare, munstycken, etc. Ett annat problem med alkohol är att om det får stå reagerar den med aluminium & mässing (förgasare & munstycken) så det bildas något som närmast ser ut som vita spindelbon i flotörhus & andra ställen på förgasare, jag som håller på lite med Speedway hojar som går på Metanol vet att det är otroligt viktigt att tömma förgasare efter varje gång man haft igång även om vi har magnesiumförgasare med nylon munstycken just för att slippa oxidering. På många av dom nya kina mopparna så sitter det membranförgasare och gummimembranen i dessa är av så dåligt gummi att dom formligen smälter av Etanolen i 95 octan men efter att ÖB här i Enköping skrivit om manualen till 98 octan har vi väldigt lite trasiga membran. Vet även en snubbe har i stan som gjorde ett envist försök att konvertera sin mid-race Yamaha Aerox att gå på E85, han blandade mineralojor, köpte mängder av STORA munstycken och skruvade sina fingrar blodiga på varje "moppe träff" för att vaje gång antingen få stryk av scooters med samma setup på "pumpsoppa" eller ibland slutade det med att han fick leda sin fina röda Aerox hem, vad jag hör har han ett hyper-race project på G men E85 blir det aldrig mer...
Min högst personliga slutsats: I äldre fordon och fordon som inte används vaje dag används bara 98 octan och att knovertera en 2-taktare till E85 är mer jobb än det är värt. Funderade på en E85 kovertering av min Skoda PickUp men la det på hyllan och nu 2 år senare när jag läser på samma Forum om samma folk som lovsjöng E85 i Skodor nu inte låter lika glada och jag vågar nog säga att 75% har gått tillbaka till vanlig bensin.....
mejiro in da house:
Ska man ha full tank eller så lite soppa som möjligt då? Finns det kanske någon tillsats som bevarar bensinens egenskaper under vinterförvaringen
Min högst personliga erfarenhet och vad jag rekommenderar alla mina kunder som ställer upp MC & mopeder under vintern är: En toppfylld tank med 98 octan, batteriladdare på om den står i varmgarage, om den står kallt batteri ur och innomhus med batteriladdare, ett lakan eller något över för att skydda mot "klumpigheter", gärna palla upp så att hjulen inte står på marken. Det ultimata till våren är att ta ut den starta upp & varmköra sedan byta olja & filter (i en 4-takt), kolla luft i däcken och slå in en skvätt K-sprit i tanken för att neutarilsera eventuell kondens i bensinen, sen är det bara att tuta & köra. Det finns bensin stabilasatorer som man kan slå i under vinterförvaring men oftast är det bara bortkastade stålar....
DP says: Vill ha en pluggin hybrid Smart Roadster.....
varför egentligen inte välja 98 istället? Är det inte bättre sprutt i den soppan?
På senaste tiden har dom flesta moped & mc leverantörerna och även Briggs & Stratton på sina utbildningar av oss handlare & deras auktoriserade mekaniker rekommendera att bara 98 octan till fordon/motorer som inte används dagligen och framförallt i fordon som har några år på nacken eftersom Etanolen i 95 octan dels gör besinen till färskvara, får den stå en vecka eller så så skicktar den sig, alkholen flyter upp till ytan & tillsaterna lägger sig som en bottensats och allt skakande i världen kan inte få tilbaka den till det den var innan, dels ett probelm som Etanolen skapar främst i äldre fordon är att det reagerar med gummi (dock ej med Viton eller silicone) och kan få gummislangar och gummitätningar att fälla ut små flagor av gummi som sedan sätter sig i filter, förgasare, munstycken, etc. Ett annat problem med alkohol är att om det får stå reagerar den med aluminium & mässing (förgasare & munstycken) så det bildas något som närmast ser ut som vita spindelbon i flotörhus & andra ställen på förgasare, jag som håller på lite med Speedway hojar som går på Metanol vet att det är otroligt viktigt att tömma förgasare efter varje gång man haft igång även om vi har magnesiumförgasare med nylon munstycken just för att slippa oxidering. På många av dom nya kina mopparna så sitter det membranförgasare och gummimembranen i dessa är av så dåligt gummi att dom formligen smälter av Etanolen i 95 octan men efter att ÖB här i Enköping skrivit om manualen till 98 octan har vi väldigt lite trasiga membran. Vet även en snubbe har i stan som gjorde ett envist försök att konvertera sin mid-race Yamaha Aerox att gå på E85, han blandade mineralojor, köpte mängder av STORA munstycken och skruvade sina fingrar blodiga på varje "moppe träff" för att vaje gång antingen få stryk av scooters med samma setup på "pumpsoppa" eller ibland slutade det med att han fick leda sin fina röda Aerox hem, vad jag hör har han ett hyper-race project på G men E85 blir det aldrig mer...
Min högst personliga slutsats: I äldre fordon och fordon som inte används vaje dag används bara 98 octan och att knovertera en 2-taktare till E85 är mer jobb än det är värt. Funderade på en E85 kovertering av min Skoda PickUp men la det på hyllan och nu 2 år senare när jag läser på samma Forum om samma folk som lovsjöng E85 i Skodor nu inte låter lika glada och jag vågar nog säga att 75% har gått tillbaka till vanlig bensin.....
mejiro in da house:
Ska man ha full tank eller så lite soppa som möjligt då? Finns det kanske någon tillsats som bevarar bensinens egenskaper under vinterförvaringen
Min högst personliga erfarenhet och vad jag rekommenderar alla mina kunder som ställer upp MC & mopeder under vintern är: En toppfylld tank med 98 octan, batteriladdare på om den står i varmgarage, om den står kallt batteri ur och innomhus med batteriladdare, ett lakan eller något över för att skydda mot "klumpigheter", gärna palla upp så att hjulen inte står på marken. Det ultimata till våren är att ta ut den starta upp & varmköra sedan byta olja & filter (i en 4-takt), kolla luft i däcken och slå in en skvätt K-sprit i tanken för att neutarilsera eventuell kondens i bensinen, sen är det bara att tuta & köra. Det finns bensin stabilasatorer som man kan slå i under vinterförvaring men oftast är det bara bortkastade stålar....
DP says: Vill ha en pluggin hybrid Smart Roadster.....
Nu får du väll ge dig Jonas.
http://kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf Här har du en fin tabell där du kan se påverkan av de flesta vanligt förekommande gummisorter tillsammans med hur mycket kemikalier som helst.
Mycket märkligt att det för etanol står: A "obetydlig påverkan, rekommenderas" på alla gummisorter utom 1 medans det på bensin står D"olämplig" på alla utom 2st.
Det enda icke kompatibla gummit skulle vara Polyuretangummi men det anges fortfarande att det vid kontakt med etanol är "lindrig påverkan, oftast användbar".
Isopropanol eller Propylalkohol som K-sprit är har samma egenskaper på alla gummisorter som etanol så om du haft goda resultat med att slå i K-sprit kommer det fungera alldeles utmärkt med etanol.
Dessutom så neutraliserar den inte vattenmängden i bensinen utan gör bara till att fukten inte fäller ut sig och skiktar sig.
http://kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf Här har du en fin tabell där du kan se påverkan av de flesta vanligt förekommande gummisorter tillsammans med hur mycket kemikalier som helst.
Mycket märkligt att det för etanol står: A "obetydlig påverkan, rekommenderas" på alla gummisorter utom 1 medans det på bensin står D"olämplig" på alla utom 2st.
Det enda icke kompatibla gummit skulle vara Polyuretangummi men det anges fortfarande att det vid kontakt med etanol är "lindrig påverkan, oftast användbar".
Isopropanol eller Propylalkohol som K-sprit är har samma egenskaper på alla gummisorter som etanol så om du haft goda resultat med att slå i K-sprit kommer det fungera alldeles utmärkt med etanol.
Dessutom så neutraliserar den inte vattenmängden i bensinen utan gör bara till att fukten inte fäller ut sig och skiktar sig.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Är det inte så att all bensin nu innehåller ethanol?
Alkohol kan blandas med vatten, bensin kan blandas med alkohol. Vill man blanda vatten med bensin är det möjligt via alkohol.
Att den nya bensinen skulle vara en färskvara, hur många har själva upplevt det, och inte bara hört det från bättrevetande bekanta?

Alkohol kan blandas med vatten, bensin kan blandas med alkohol. Vill man blanda vatten med bensin är det möjligt via alkohol.

Att den nya bensinen skulle vara en färskvara, hur många har själva upplevt det, och inte bara hört det från bättrevetande bekanta?

Jag har absolut upplevt det. Hoj som stått över vintern går inte att starta. I med ny bensin, och den startar direkt. Samma sak med t ex gräsklippare.
Bensinen är idag inte avsedd för så enkla motorer som dom vi har, och framförallt inte att köras så sällan som många gör.
/G
Bensinen är idag inte avsedd för så enkla motorer som dom vi har, och framförallt inte att köras så sällan som många gör.
/G
fritte wrote:Är det inte så att all bensin nu innehåller ethanol?![]()
Alkohol kan blandas med vatten, bensin kan blandas med alkohol. Vill man blanda vatten med bensin är det möjligt via alkohol.![]()
Att den nya bensinen skulle vara en färskvara, hur många har själva upplevt det, och inte bara hört det från bättrevetande bekanta?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte in da house:
Att den nya bensinen skulle vara en färskvara, hur många har själva upplevt det,
Gjorde faktiskt ett lite experiment hemmavid, slog 95 octan med 2% 2-t olja i en glasburk (spaggetisås), slog också 98 octan med 2% 2-t olja i en likadan burk och lät dom stå i en månad eller så, 95 burken skiktade det sig med något som påminde starkt om honung i botten sen något gult (lite som urin) och på toppen ett tunt klart lager, skakade & skakade men det blev inte som från början, 98 burken hade 2-t oljan mer eller mindre sjunkit till botten och det var inga större problem att skaka ihop.....
DP says: Inget vetenskapligt mera hemkok....
Att den nya bensinen skulle vara en färskvara, hur många har själva upplevt det,
Gjorde faktiskt ett lite experiment hemmavid, slog 95 octan med 2% 2-t olja i en glasburk (spaggetisås), slog också 98 octan med 2% 2-t olja i en likadan burk och lät dom stå i en månad eller så, 95 burken skiktade det sig med något som påminde starkt om honung i botten sen något gult (lite som urin) och på toppen ett tunt klart lager, skakade & skakade men det blev inte som från början, 98 burken hade 2-t oljan mer eller mindre sjunkit till botten och det var inga större problem att skaka ihop.....
DP says: Inget vetenskapligt mera hemkok....
OKQ8 skriver:
Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?
Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.
Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.
Jag har svårt att tro att det inte är korrekt, utan bara ljug..
Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?
Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.
Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.
Jag har svårt att tro att det inte är korrekt, utan bara ljug..

-Alkylatbensin ja-. Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om 95-oktan. A-bensin är det ju välkänt att den pallar att stå hur länge som helst. Det är ju därför man rekommenderar att man använder den till gräsklippare och annat som står långa perioder. Är det någon som kommer ihåg att era föräldrar jagade specialbensin till gräsklipparen hemma när ni var små? Något måste ha hänt med lagringsegenskaperna, helt klart när tillochmed tillverkarna av småmotorer avråder från att man använder pumpbensin idag.
/G
/G
fritte wrote:OKQ8 skriver:
Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?
Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.
Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.
Jag har svårt att tro att det inte är korrekt, utan bara ljug..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================