joakimz wrote:Men jag hade inte tänkt göra några större operationer. Jag vil bara få den att starta

kanske har det att göra med att brytarna var felinställda innan? Jag har läst på em scooters hur man skulle göra men det var mycket som jag inte förstod, någon som kan förklara bättre?
Tändplattan som du skruvat loss har sina tre bultar den sitter fast i på motorblocket, du ser att hela plattan kan justeras till höger och vänster när skruvarna är på plats men ej är åtdragna.
Det är positionen på hela tändplattan och rätt avstånd på käftarna på brytaren som är det avgörande.
Hur vet man i vilket läge?
19 grader före övre dödpunkt ska det vara otrimmat på en V50.
Så då behöver man således hitta vart den övre dödpunkten dvs där kolven vänder ner i cylindern är.
Gör så här:
Tändplatta och svänghjul ska vara monterade.
Man behöver en gradskiva och ett specialverktyg:
Ladda ner och skriv ut en gradskiva härifrån:
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Jag har ett gammalt tändstift som jag tagit bort porslinet på och fixerat en metallstav längre än stiftet(så pass långt att kolven stöter emot och inte kan vända i cylindern). Inga vassa kanter som kan repa kolven. Det finns specialverktyg som fungerar likadant.
Skruva ner det i topplocket.
Skruva fast en bit ståltråd enl. EM Scooters rekommendation.
Rotera sakta och med stadig hand svänghjulet medsols tills det tar i.
Sätt fast gradskivan i centrum på svänghjulet med t.ex. en stark magnet.
Sätt skivan så att noll är i linje med din ståltråd.
Rotera sedan svänghjulet motsols och var nogrann så att du inte flyttar på gradskivan. När det tar stopp avläser du grad-antalet på skivan.
Detta tal subtraherar du från 360. Sedan delar du resultatet i 2.
Exempel:
360-342 = 18
18/2 = 9
Ta bort specialstiften ur topplocket och rotera svänghjulet de grader du fått fram.
Nu har du fått fram övre dödpunkt, exakt den punkt som kolven vänder ner. Rita eller rista in ett streck på svänghjulet och ett sträck på motorblocket som ligger i linje med varandra. Du kan med fördel rista in för det kommer alltid vara detsamma om du i framtiden behöver ställa in tändningen.
Med hjälp av gradskivan roterar du nu 19 grader motsols, och drar ett sträck även där på svänghjulet.
När det sträcket ligger i linje med det på motorblocket ska brytaren öppna sig.
Använd ett bladmått och ställ in brytaravståndet på 0,35 genom det lilla hålet på svänghjulet, använd lämplig skruvmejsel.
Nu återstår att hitta rätt plats på tändplattan.
Använd ett så tunt papper som möjligt (te.x. en bit av höljet från en kexchoklad)att sätta mellan gapet på brytaren. Nyp fast pappret genom att rotera på svänghjulet.
Pappret ska sedan släppa när det två sträcken möts vid 19 grader.
När den släpper där då ska vespan hoppa igång!
Hoppas du blev klokare nu och inte ännu mer förvirrad!
EDIT: Ändrat 17 till 19 grader, man blir lätt förvirrad ibland