Northern Soul eller annan musik?
Northern Soul eller annan musik?
Undersökningar är givande och intressanta - dessutom ljuger aldrig resultat under anonymitet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_soulmoorflax wrote:Vad är Northern Soul?
ett bra exempel på låt som de flesta känner till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tainted_Love
Federico
Hmm, då börjar jag greppa vad Northern Soul är.Federico wrote:http://en.wikipedia.org/wiki/Northern_soulmoorflax wrote:Vad är Northern Soul?
ett bra exempel på låt som de flesta känner till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tainted_Love
Bästa versionen av Tainted Love är annars med:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marilyn_Manson
Fast jag gillar skit under naglarna och tvåtaktsljud betydligt mer än andra scooterrelaterade attribut, så musiken kan nog kvitta för min del.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Det är ok med mig om du slutar att ge dig på grupperingar eller håller på och provocerar helt utan anledning! Klart som fan att jag borde sluta mata, men jag tycker det är tjatigt och oerhört irriterade.
Och om du kan svara på vad du vill med denna omröstning! Bara för att du inte fick som du ville förra gången behöver du väl inte dra igång ett helt gäng nya trådar med samma tema? Om du dessutom inte bryr dig om scooterträffar, scooterrelaterad musik eller scooterrelaterade kläder, så behöver du ju inte försöka dig på att diskutera det? Speciellt inte om du inte kan respektera att alla inte tycker som du!
Och om du kan svara på vad du vill med denna omröstning! Bara för att du inte fick som du ville förra gången behöver du väl inte dra igång ett helt gäng nya trådar med samma tema? Om du dessutom inte bryr dig om scooterträffar, scooterrelaterad musik eller scooterrelaterade kläder, så behöver du ju inte försöka dig på att diskutera det? Speciellt inte om du inte kan respektera att alla inte tycker som du!
Bäste Mamba, jag har förklarat för dig att min syn på subkulturer är generell och alltså varken specifik eller individinriktad. Erfarenheten säger mig att du och jag inte kommer någonstans med dessa diskussioner, varför vi båda troligtvis gör klokast i att acceptera detta faktum.mamba wrote:Det är ok med mig om du slutar att ge dig på grupperingar eller håller på och provocerar helt utan anledning! Klart som fan att jag borde sluta mata, men jag tycker det är tjatigt och oerhört irriterade.
Tyvärr, jag kan inte påstå att jag har någon direkt avsikt med denna omröstning. Det är snarare en ventil för min generella åsikt om subkulturer som är knutet till en viss hobby eller intresse - i det här fallet scootrar. Det kunde lika gärna gällt Harley Davidson, fotboll, politik, amerikanska bilar etc.mamba wrote:Och om du kan svara på vad du vill med denna omröstning! Bara för att du inte fick som du ville förra gången behöver du väl inte dra igång ett helt gäng nya trådar med samma tema? Om du dessutom inte bryr dig om scooterträffar, scooterrelaterad musik eller scooterrelaterade kläder, så behöver du ju inte försöka dig på att diskutera det? Speciellt inte om du inte kan respektera att alla inte tycker som du!
Nej, träffar, musik eller mode som anknyter för mycket till en viss subkultur har visat sig inte vara riktigt min grej. Personligen tycker jag det är både tråkigt och beklämmande när ett intresse för något uppslukas av en massa kulturella präglingar och "måsten", något som jag lyckligtvis inte har upplevt inom hobbyn med veteranbilar eller veteranmopeder där jag också är verksam.
Så tycker jag - och det är tydligen inte alla som respekterar det?
Bästa hälsningar
Fredrik, det inte alla accepterar är att du hela tiden försöker pådyvla oss andra din åsikt. Det är ju uppenbart att du har en agenda med alla dina omröstningar och inlägg i det här ämnet.Terraplane Blues wrote:Så tycker jag - och det är tydligen inte alla som respekterar det?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Min erfarenhet av veteranmopedister och veteranbilsmänniskor är att de är minst lika "uppslukade" som scooterister vad gäller det du kallar kulturella präglingar och "måsten". Jag har delat garage i väldigt många år med en moppeklubb och umgås mycket med bilintresserade, men det kanske är på ett annat sätt där nere hos dig? I moppeklubbens lokal hade alla varsin äggskalshjäm (vurpollon), strut, moppeskinn, jeansjacka, BP klistermärken, pepitatejp.... m.m. något av dessa attribut måste du sett inom mopedkulturen, för det är en kultur det också med ett anti-mode precis som inom scooterismen. Har inget bra exempel på mopedmusik, men jag skulle gissa att samlingsskivor som t.ex. klubb Sunkit släppt garanterat spelas på moppefester... http://www.sunkit.com/shop/skivor/index.shtmlTerraplane Blues wrote:Personligen tycker jag det är både tråkigt och beklämmande när ett intresse för något uppslukas av en massa kulturella präglingar och "måsten", något som jag lyckligtvis inte har upplevt inom hobbyn med veteranbilar eller veteranmopeder där jag också är verksam.r
Federico
Har du inget syfte med det, så lägg ner. Jag och många andra ser ett mönster som inte är så värst trevligt!
Om du inte anser att det finns en koppling mellan scooterism och t.ex. Northern Soul, varför då lägga ut en omröstning där du sågar genren och dessutom inte har några vettiga svarsalternativ? Det är en stor provokation och leder definitivt inte till ngn gemenskap på detta forum.
Jag har varit aktiv ganska många år som mods, scooterist, inom SSK och på Northern Soul-scenen. Jag har framförallt arrangerat ett stort antal scooterarrangemang, allt för att ena människor med ett gemensamt intresse. I arbetet med detta har jag och andra lagt väldigt mkt tid och förberelse på att tillgodose allas behov gällande musik och aktiviter. Jag har mig veterligen aldrig sett dig som deltagare, varför jag inte riktigt kan förstå dina referensramar. Dessutom har vi ofta lyckats väldigt bra att tillgodose allas behov och intressen, så jag ser inget som helst positivt i omröstningar om Northern Soul eller än värre om vi tycker bäst om Lambretta eller Vespa.
Ja, jag vet vad du tycker och lyssnar. Men jag önskar att du kanske kunde förstå vad du faktiskt gör och se att det inte gynnar ngn. Sen kan jag ju tyvärr förstå att det finns många som läser men inte orkar kommentera.
Om du inte anser att det finns en koppling mellan scooterism och t.ex. Northern Soul, varför då lägga ut en omröstning där du sågar genren och dessutom inte har några vettiga svarsalternativ? Det är en stor provokation och leder definitivt inte till ngn gemenskap på detta forum.
Jag har varit aktiv ganska många år som mods, scooterist, inom SSK och på Northern Soul-scenen. Jag har framförallt arrangerat ett stort antal scooterarrangemang, allt för att ena människor med ett gemensamt intresse. I arbetet med detta har jag och andra lagt väldigt mkt tid och förberelse på att tillgodose allas behov gällande musik och aktiviter. Jag har mig veterligen aldrig sett dig som deltagare, varför jag inte riktigt kan förstå dina referensramar. Dessutom har vi ofta lyckats väldigt bra att tillgodose allas behov och intressen, så jag ser inget som helst positivt i omröstningar om Northern Soul eller än värre om vi tycker bäst om Lambretta eller Vespa.
Ja, jag vet vad du tycker och lyssnar. Men jag önskar att du kanske kunde förstå vad du faktiskt gör och se att det inte gynnar ngn. Sen kan jag ju tyvärr förstå att det finns många som läser men inte orkar kommentera.
Jag försöker inte pådyvla någon min åsikt. Däremot skulle jag gärna se en "avsubkulturifiering" av diverse intressesfärer i samhället p g a att jag tycker det bygger fasader och murar istället för att öppna och förena. Inte för att jag vill påstå mig ha en agenda, men jag vill gärna uppmuntra folk kring ett intresse till att avslappnat "vara och komma som de är" istället för något annat.Bergfors wrote:Fredrik, det inte alla accepterar är att du hela tiden försöker pådyvla oss andra din åsikt. Det är ju uppenbart att du har en agenda med alla dina omröstningar och inlägg i det här ämnet.Terraplane Blues wrote:Så tycker jag - och det är tydligen inte alla som respekterar det?
/Jörgen
Vidare tycker jag att förutsättningarna för ett intresse eller hobby är att den skall vara öppen för alla, d v s bl a hållas så billig som möjligt så att den blir tillgänglig för alla som önskar. Därav min motvilja till den lavinartat ökade prisbilden på bl a scootrar i Sverige. Det skall spekuleras i delar och objekt och krämas ut så många kronor som möjligt istället för att hjälpa de man delar sitt intresse med. Jag gillar inte den utvecklingen.
Inte heller anser jag att det är särskilt sunt eller positivt att signalera ut ett underförstått budskap att man bör vara på ett visst sätt för att "passa in" i en hobby- eller intressesfär. Det mest paradoxala är att många som bekänner sig till en viss subkultur inte är särskilt konsekventa med sin livsstil: det är först när man sätter sig på H-D:n eller scootern man hänger på sig sina image-förbättrande attribut. Varför inte gå klädd så alltid om det nu är ens stil, kan jag tycka? Det är väl mest rakryggat att vara den man utger sig för att vara alltid?
Nej, jag delar inte din uppfattning där, Federico. Visst kan jag känna igen typen med vurpollon och pepitatejp (även om det inte förekommer i någon större utsträckning i veteranmopedföreningen jag är med i), men i jämförelse med t ex bikervärldens många och hårda attribut tycker jag att ett vurpollon och pepitatejp inte framstår i samma dager.Federico wrote:Min erfarenhet av veteranmopedister och veteranbilsmänniskor är att de är minst lika "uppslukade" som scooterister vad gäller det du kallar kulturella präglingar och "måsten". Jag har delat garage i väldigt många år med en moppeklubb och umgås mycket med bilintresserade, men det kanske är på ett annat sätt där nere hos dig? I moppeklubbens lokal hade alla varsin äggskalshjäm (vurpollon), strut, moppeskinn, jeansjacka, BP klistermärken, pepitatejp.... m.m. något av dessa attribut måste du sett inom mopedkulturen, för det är en kultur det också med ett anti-mode precis som inom scooterismen. Har inget bra exempel på mopedmusik, men jag skulle gissa att samlingsskivor som t.ex. klubb Sunkit släppt garanterat spelas på moppefester... http://www.sunkit.com/shop/skivor/index.shtmlTerraplane Blues wrote:Personligen tycker jag det är både tråkigt och beklämmande när ett intresse för något uppslukas av en massa kulturella präglingar och "måsten", något som jag lyckligtvis inte har upplevt inom hobbyn med veteranbilar eller veteranmopeder där jag också är verksam.r
Inte heller kan jag påminna mig om att veteranfordonshobbyn som jag är och har varit delaktig i, har en sådan utpräglad och ortodox hållning till en viss livvstil eller musiksmak. Där är man den man är, d v s klär sig i det man trivs i; lyssnar på den musik man alltid har gillat; har de politiska och samhälleliga uppfattningar man framodlat under livets gång. Allsköns personligheter från olika samhällsskikt förenas istället av intresset kring gamla fordon, antinget ett specifikt eller rent allmänt.
Okej, jag lägger ner eftersom du tycks ta allting så oerhört personligt. Men innan dess skulle jag bl a vilja förtydliga: inte en endaste gång har det varit min avsikt att hänga ut eller kritisera någon enskild individ, något jag har som regel att undvika i görligaste mån. Jag beklagar därför att du tycks ta många av mina åsikter och ståndpunkter så personligt trots att jag inte har haft dessa ambitioner.mamba wrote:Har du inget syfte med det, så lägg ner. Jag och många andra ser ett mönster som inte är så värst trevligt!
Nej, jag är av åsikten att det inte finns någon relevant koppling mellan vad man kallar scooterism (per definitionen "ett intresse för gamla scootrar") och t ex Northern Soul. Kopplingen är lika (o)logisk om det skulle gälla blues och scootrar eller gammeldans och scootrar. Med min omröstning ville jag med min, i någras ögon säkert märkliga, humor demonstrera att den s k scooterismen inte nödvändigtvis behöver följas av särskilda mönster eller uppfattningar.mamba wrote:Om du inte anser att det finns en koppling mellan scooterism och t.ex. Northern Soul, varför då lägga ut en omröstning där du sågar genren och dessutom inte har några vettiga svarsalternativ? Det är en stor provokation och leder definitivt inte till ngn gemenskap på detta forum.
Jag tvivlar inte på ditt intresse eller lojalitét för scooterscenen. Det är tacksamt att det finns eldsjälar som du inom hobby- och föreningslivet. Helt riktigt är jag bl a intresserad av gamla scootrar, men motbjudet ointresserad av specifika livsstilar eller subkulturer. Jag har tidigare besökt flertalet "Scooterpremiärer" samt "Scooterns dag" och har efterhand känt att det är för mycket livsstil, subkultur och attittyd för min smak, varför jag har valt att inte deltaga på dylika sammankomster. Vore jag t ex intresserad av Harley Davidson skulle jag med största säkerhet inte åka på HD-träffar av samma anledning. Lika barn leka bäst!mamba wrote:Jag har varit aktiv ganska många år som mods, scooterist, inom SSK och på Northern Soul-scenen. Jag har framförallt arrangerat ett stort antal scooterarrangemang, allt för att ena människor med ett gemensamt intresse. I arbetet med detta har jag och andra lagt väldigt mkt tid och förberelse på att tillgodose allas behov gällande musik och aktiviter. Jag har mig veterligen aldrig sett dig som deltagare, varför jag inte riktigt kan förstå dina referensramar. Dessutom har vi ofta lyckats väldigt bra att tillgodose allas behov och intressen, så jag ser inget som helst positivt i omröstningar om Northern Soul eller än värre om vi tycker bäst om Lambretta eller Vespa.
Jo, jag inser verkligen att du och andra tar illa vid er, även om jag inte kan förstå att ni lägger så mycket känslor, vikt och tankeverksamhet kring mina åsikter? Därför lägger jag ner här, nu och för all framtid. Det är nog trotsallt bättre att hålla det inom sig och bara flyta med strömmen...mamba wrote:Ja, jag vet vad du tycker och lyssnar. Men jag önskar att du kanske kunde förstå vad du faktiskt gör och se att det inte gynnar ngn. Sen kan jag ju tyvärr förstå att det finns många som läser men inte orkar kommentera.
Jag önskar dig och alla andra en trevlig scooterhöst!
Mvh
Jag har varit och är aktiv på rätt många forum inom olika intressen och har faktiskt jag inte varit med om ngt liknande tidigare! Var som du är, men acceptera att andra är det oxå!
Vem sänder ut underförstådda budskap eller tvingar dig att klä eller vara på ett speciellt sätt för att deltaga i scooterscenen?
Håll dig till det som intresserar dig iställer för att kritisera, ironisera och förlöjliga andra, så blir livet mkt enklare. Både för dig och mig!
Kan helt ärligt inte förstå vad det är du har sånt problem med?! Ska vi komma nakna till en träff, på exakt likadana scotrar, i samma färg, av samma märke? Och till det inte spela ngn musik, dansa eller syssla med ngn fom av aktivitet som möjligen kan göra att ngn inte känner till 100% att det inte stämmer med just dennes personliga lilla smak?
Är det konstigt att det påverkar mig personligt? Du har inte en susning hur mkt tid och energi jag lägger och har lagt för att försöka få folk att trivas och känna sig hemma på den svenska scooterscenen. Hade du bidragit med bråkdelen av det, så hade åtminstone jag varit väldigt nöjd!
Var gärna annorlunda och gå mot strömmen, fine! Men det måste inte tvunget innebära att klanka ner på andra!
Vem sänder ut underförstådda budskap eller tvingar dig att klä eller vara på ett speciellt sätt för att deltaga i scooterscenen?
Håll dig till det som intresserar dig iställer för att kritisera, ironisera och förlöjliga andra, så blir livet mkt enklare. Både för dig och mig!
Kan helt ärligt inte förstå vad det är du har sånt problem med?! Ska vi komma nakna till en träff, på exakt likadana scotrar, i samma färg, av samma märke? Och till det inte spela ngn musik, dansa eller syssla med ngn fom av aktivitet som möjligen kan göra att ngn inte känner till 100% att det inte stämmer med just dennes personliga lilla smak?
Är det konstigt att det påverkar mig personligt? Du har inte en susning hur mkt tid och energi jag lägger och har lagt för att försöka få folk att trivas och känna sig hemma på den svenska scooterscenen. Hade du bidragit med bråkdelen av det, så hade åtminstone jag varit väldigt nöjd!
Var gärna annorlunda och gå mot strömmen, fine! Men det måste inte tvunget innebära att klanka ner på andra!
hjäälp jag vill inte va medmamba wrote:Jag har varit och är aktiv på rätt många forum inom olika intressen och har faktiskt jag inte varit med om ngt liknande tidigare! Var som du är, men acceptera att andra är det oxå!
fritte, du får dispens. du måste köra naken men får ha svart skinnkeps!fritte wrote:hjäälp jag vill inte va medmamba wrote:Jag har varit och är aktiv på rätt många forum inom olika intressen och har faktiskt jag inte varit med om ngt liknande tidigare! Var som du är, men acceptera att andra är det oxå!
ps. har du tänkt på att du kör naken på din forumavatar? förresten gör jag också det... kanske en ny subkultur? klä ut sig till fågel och köra naken?
Federico
Jag törs med 99,9% säkerhet garantera att alla de av oss som regelbundet åker på träffar klär sig som vi gör och lyssnar på samma musik även annars.Terraplane Blues wrote:Det mest paradoxala är att många som bekänner sig till en viss subkultur inte är särskilt konsekventa med sin livsstil: det är först när man sätter sig på H-D:n eller scootern man hänger på sig sina image-förbättrande attribut. Varför inte gå klädd så alltid om det nu är ens stil, kan jag tycka? Det är väl mest rakryggat att vara den man utger sig för att vara alltid?
Personligen älskar jag musik och lyssnar på allt, oavsett om det är northern soul, ska, punk, electro, indie, blues, synth, klassiskt, folkmusik eller whatever. Att sedan det du kallar "scootermusik" ligger mig extra varmt om hjärtat är såklart ingen slump - men har inget att göra med att jag kör scooter. Snarare tvärtom - jag upptäckte scootrar tack vare mitt musikintresse.
Att det sedan blir lite extra fokus på just den typen av musik på träffar inte så konstigt. Ändå vet jag flera som regelbundet åker på runs som lyssnar helst lyssnar på hårdrock, synth och till och med techno, och jag har väldigt svårt att tro att någon av dem någonsin känt sig ovälkommen. Skulle vilja påstå att scooterister i allmänhet snarare är väldigt öppna och välkomnande för att vara en subkultur...om man nu kan kalla det för en sådan.
Bra talat Mamba. Vi behöver inte fler folk som ska dela in "alla andra" i fack hela tiden. Fredrik, kom på en scooterträff istället för att sitta vid tangentbordet och skapa dålig stämning. Du har väl förövrigt aldrig arrangerat ett Run eller en rejäl scooterträff som så många av oss andra har gjort så hur du kan sitta hemma och tycka/tro en massa är för mig obegripligt.
Vi hade en mailinglista förr i tiden med en massa goa scootermänniskor, den funkade jättefint tills det blev en enda människa som sabbade det hela med sina sura inlägg.
Måtte det icke hända detta forum.
Vi hade en mailinglista förr i tiden med en massa goa scootermänniskor, den funkade jättefint tills det blev en enda människa som sabbade det hela med sina sura inlägg.
Måtte det icke hända detta forum.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr