Blinkers i handtag P200
Blinkers i handtag P200
Såg en Vespa Primavera (tror jag det var) på blocket för ett litet tag sedan.
Den hade blinkers i handtagen istället för nere på kåpan.
Nu till frågan: Går det att få till på en P200??
Finns det som tillbehör eller kan man byta hela styret?
Den hade blinkers i handtagen istället för nere på kåpan.
Nu till frågan: Går det att få till på en P200??
Finns det som tillbehör eller kan man byta hela styret?
Re: Blinkers i handtag P200
Det går, men det är lite pilligt. Först måste du ju såklart dra om ledningarna så att dom räcker ut genom rören på styret. Sen behöver du bygga om styrrören så att du kan fixera blinkersarmturen (så att inte lampan roterar när du vrider på gasen eller växlar). Antagligen kan man använda Rally 200'ans delar för detta, tror dom har samma dimensioner på rören. Efter detta är det bara att fästa ledningarna, skruva fast armaturerna, lägga igen de gamla blinkersfästena och lacka om allting... 
Mvh
Guran

Mvh
Guran
moorflax wrote:Såg en Vespa Primavera (tror jag det var) på blocket för ett litet tag sedan.
Den hade blinkers i handtagen istället för nere på kåpan.
Nu till frågan: Går det att få till på en P200??
Finns det som tillbehör eller kan man byta hela styret?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Finns väll såna som är helt symetriska som lika gärna kan få snurra med gasen/växlarna?

Det finns också snyggare lampor till bensköden, såna Hella t ex

tycker jag skulle se bra ut vertikalt på benskölden.
De här nya
är kanske inte heller så dumma på en nya vespa.
/Aryan

Det finns också snyggare lampor till bensköden, såna Hella t ex

tycker jag skulle se bra ut vertikalt på benskölden.
De här nya

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag googlade lite på hella bliners.
Den övre verkar heta Hella 2BA 001 227-011 och man kan fortfarande gå att beställa glas till den verkar det som http://www.autokatalogen.se/wls/regno_s ... BA+001+227
Den nya såg jag här http://www.theuteshed.com.au/hella%20led.htm också hella så de borde gå att få tag på här med.
/Aryan
Den övre verkar heta Hella 2BA 001 227-011 och man kan fortfarande gå att beställa glas till den verkar det som http://www.autokatalogen.se/wls/regno_s ... BA+001+227
Den nya såg jag här http://www.theuteshed.com.au/hella%20led.htm också hella så de borde gå att få tag på här med.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Också fina tycker jag

http://www.samsmotor.se/lampor.htm
Blinkers
Väldigt liten blinkers.
Mått (höjd x bredd x djup):
ca 64 x (max) 32 x 22 mm.
Med 2 ca 20 mm långa gängbultar (diam. 4 mm).
Inkl. halogen-glödlampa 12 V / 21 W.
Levereras färdig för montering inkl. kabel.
EU-godkänd.
Pris:
Art.nr. 10033069 215,00 kr/par

http://www.samsmotor.se/lampor.htm
Blinkers
Väldigt liten blinkers.
Mått (höjd x bredd x djup):
ca 64 x (max) 32 x 22 mm.
Med 2 ca 20 mm långa gängbultar (diam. 4 mm).
Inkl. halogen-glödlampa 12 V / 21 W.
Levereras färdig för montering inkl. kabel.
EU-godkänd.
Pris:
Art.nr. 10033069 215,00 kr/par
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Den här sidan kan kanske vara till hjälp om du vill sätta dit snapsglas:
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... linker.htm
- visserligen beskrivet för smallframes, men kanske ändå matnyttigt (du har ju redan blinkersrelä etc, så din installation blir ju så mycket lättare).
Jag kan tänka mig att du måste behålla bakblinkers om du sätter styrändsblinkers på en nyare maskin., annars kanske de blir "missnöjda" vid besiktningen. Jag vet åtminstone att för inregistrering av hembyggd MC (alltså inte ombyggd, utan verkligt hembyggd) godkänns inte enbart blinkers i styrändarna nuförtiden. Vet inte hur kinkigt det är vid konvertering av PX, men det borde ju gå att kolla upp på något sätt (ringa bilbesiktningen?).
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... linker.htm
- visserligen beskrivet för smallframes, men kanske ändå matnyttigt (du har ju redan blinkersrelä etc, så din installation blir ju så mycket lättare).
Jag kan tänka mig att du måste behålla bakblinkers om du sätter styrändsblinkers på en nyare maskin., annars kanske de blir "missnöjda" vid besiktningen. Jag vet åtminstone att för inregistrering av hembyggd MC (alltså inte ombyggd, utan verkligt hembyggd) godkänns inte enbart blinkers i styrändarna nuförtiden. Vet inte hur kinkigt det är vid konvertering av PX, men det borde ju gå att kolla upp på något sätt (ringa bilbesiktningen?).
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag kan inte se att det skulle vara krångligare att montera blinkers på handtagen än någon annanstans. Färdiga blinkers finns på SIP: http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Bara att dra ledning dit, att dom snurrar med handtagen spelar ju ingen roll.
Åsikterna om dessas skönhet går ju isär. Själv kör jag bla primavera och tycker att det är coolt.
//Anders
Bara att dra ledning dit, att dom snurrar med handtagen spelar ju ingen roll.
Åsikterna om dessas skönhet går ju isär. Själv kör jag bla primavera och tycker att det är coolt.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Ledningarna kan dock ha lite åsikter om att bli snurrade, men det går ju att lösa genom att man har tillräckligt med marginal på längden.
/G
/G
anders2011 wrote:Jag kan inte se att det skulle vara krångligare att montera blinkers på handtagen än någon annanstans. Färdiga blinkers finns på SIP: http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Bara att dra ledning dit, att dom snurrar med handtagen spelar ju ingen roll.
Åsikterna om dessas skönhet går ju isär. Själv kör jag bla primavera och tycker att det är coolt.
//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Mm, jag håller med. Det är mellanrubrikerna som strular till det. Man vet aldrig om man ska titta på spareparts, spareparts frame eller något annat. Man får helt enkelt leta och leta för dom har faktiskt det mesta, fördelen är ju att man oftast hittar massa roliga saker som man egentligen inte alls letar efter 
//Anders

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Fördelen??anders2011 wrote:Mm, jag håller med. Det är mellanrubrikerna som strular till det. Man vet aldrig om man ska titta på spareparts, spareparts frame eller något annat. Man får helt enkelt leta och leta för dom har faktiskt det mesta, fördelen är ju att man oftast hittar massa roliga saker som man egentligen inte alls letar efter
//Anders
Det blev ju skitdyrt det här

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se