Några frågor om min nya vespa 50 (STARTAR! Växlarna kvar)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Några frågor om min nya vespa 50 (STARTAR! Växlarna kvar)

Post by joakimz »

Har precis köpt en röd vespa 50R 1973, Det var kärlek vid första ögonkastet :D

Men moppen behöver lite meck, enligt säljaren så rullade den senast för nån vecka sen men nu startar den inte. Sen är det även problem med baklyktan.

Han som sålde den trodde att det hade med tändspolen att göra, och tipsade om att byta ut den ena spolen, alltså den lite grövre som är tejpad. En sådan hittade jag här:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 275e73bbc0

Här är en bild på hela plattan, vet inte vad den kallas dock. Kan man på något sätt testa ifall tändspolen fungerar innan jag köper en ny?

Jag har även läst runt lite på internet och läst att man ska fixera plattan vid ett speciellt ställe, någon som vet hur?
Image

En bild på Baklyktan, uppenbarligen så fattas det nånting där inne som ska hålla fast en till lampa, som jag gissar är bromsljus? Någon som vet var jag kan köpa delar till baklyktan och hur jag ska koppla här?
Image
Last edited by joakimz on Mon 06 Oct 2008, 15:58, edited 3 times in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Några frågor om min nya vespa 50

Post by calle »

joakimz wrote: Här är en bild på hela plattan, vet inte vad den kallas dock. Kan man på något sätt testa ifall tändspolen fungerar innan jag köper en ny?
Grattis till nya Vespan!

Lite svårt att mäta den typen av tändspole, men det är sällan att de felar.
Dock fungerar det bättre med yttre tändspole (man byter till inre matarspole och yttre tändspole)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

joakimz wrote: En bild på Baklyktan, uppenbarligen så fattas det nånting där inne som ska hålla fast en till lampa, som jag gissar är bromsljus? Någon som vet var jag kan köpa delar till baklyktan och hur jag ska koppla här?
Vespa 50 har inte bromsljus... de blå kablarna är inte original.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Sitter det nån skum röd liten kabel mellan kondensatorn och spolen?
Nej det stämmer nog förresten. Den ser ut att jorda på andra sidan.
/P
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

calle wrote:
joakimz wrote: Här är en bild på hela plattan, vet inte vad den kallas dock. Kan man på något sätt testa ifall tändspolen fungerar innan jag köper en ny?
Grattis till nya Vespan!

Lite svårt att mäta den typen av tändspole, men det är sällan att de felar.
Dock fungerar det bättre med yttre tändspole (man byter till inre matarspole och yttre tändspole)
Tack!

Men jag hade inte tänkt göra några större operationer. Jag vil bara få den att starta ;) kanske har det att göra med att brytarna var felinställda innan? Jag har läst på em scooters hur man skulle göra men det var mycket som jag inte förstod, någon som kan förklara bättre?
calle wrote: Vespa 50 har inte bromsljus... de blå kablarna är inte original.
Ok, satt det ska bara sitta en lampa där inne?
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote:Men jag hade inte tänkt göra några större operationer. Jag vil bara få den att starta ;) kanske har det att göra med att brytarna var felinställda innan? Jag har läst på em scooters hur man skulle göra men det var mycket som jag inte förstod, någon som kan förklara bättre?
Tändplattan som du skruvat loss har sina tre bultar den sitter fast i på motorblocket, du ser att hela plattan kan justeras till höger och vänster när skruvarna är på plats men ej är åtdragna.
Det är positionen på hela tändplattan och rätt avstånd på käftarna på brytaren som är det avgörande.

Hur vet man i vilket läge?

19 grader före övre dödpunkt ska det vara otrimmat på en V50.
Så då behöver man således hitta vart den övre dödpunkten dvs där kolven vänder ner i cylindern är.

Gör så här:
Tändplatta och svänghjul ska vara monterade.

Man behöver en gradskiva och ett specialverktyg:

Ladda ner och skriv ut en gradskiva härifrån:
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Jag har ett gammalt tändstift som jag tagit bort porslinet på och fixerat en metallstav längre än stiftet(så pass långt att kolven stöter emot och inte kan vända i cylindern). Inga vassa kanter som kan repa kolven. Det finns specialverktyg som fungerar likadant.
Skruva ner det i topplocket.

Skruva fast en bit ståltråd enl. EM Scooters rekommendation.

Rotera sakta och med stadig hand svänghjulet medsols tills det tar i.

Sätt fast gradskivan i centrum på svänghjulet med t.ex. en stark magnet.
Sätt skivan så att noll är i linje med din ståltråd.
Rotera sedan svänghjulet motsols och var nogrann så att du inte flyttar på gradskivan. När det tar stopp avläser du grad-antalet på skivan.
Detta tal subtraherar du från 360. Sedan delar du resultatet i 2.

Exempel:
360-342 = 18
18/2 = 9

Ta bort specialstiften ur topplocket och rotera svänghjulet de grader du fått fram.
Nu har du fått fram övre dödpunkt, exakt den punkt som kolven vänder ner. Rita eller rista in ett streck på svänghjulet och ett sträck på motorblocket som ligger i linje med varandra. Du kan med fördel rista in för det kommer alltid vara detsamma om du i framtiden behöver ställa in tändningen.
Med hjälp av gradskivan roterar du nu 19 grader motsols, och drar ett sträck även där på svänghjulet.

När det sträcket ligger i linje med det på motorblocket ska brytaren öppna sig.
Använd ett bladmått och ställ in brytaravståndet på 0,35 genom det lilla hålet på svänghjulet, använd lämplig skruvmejsel.

Nu återstår att hitta rätt plats på tändplattan.
Använd ett så tunt papper som möjligt (te.x. en bit av höljet från en kexchoklad)att sätta mellan gapet på brytaren. Nyp fast pappret genom att rotera på svänghjulet.
Pappret ska sedan släppa när det två sträcken möts vid 19 grader.

När den släpper där då ska vespan hoppa igång!

Hoppas du blev klokare nu och inte ännu mer förvirrad!

EDIT: Ändrat 17 till 19 grader, man blir lätt förvirrad ibland
Last edited by Mike Tropic on Mon 08 Sep 2008, 11:38, edited 1 time in total.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Mike Tropic wrote:
joakimz wrote:Men jag hade inte tänkt göra några större operationer. Jag vil bara få den att starta ;) kanske har det att göra med att brytarna var felinställda innan? Jag har läst på em scooters hur man skulle göra men det var mycket som jag inte förstod, någon som kan förklara bättre?
Tändplattan som du skruvat loss har sina tre bultar den sitter fast i på motorblocket, du ser att hela plattan kan justeras till höger och vänster när skruvarna är på plats men ej är åtdragna.
Det är positionen på hela tändplattan och rätt avstånd på käftarna på brytaren som är det avgörande.

Hur vet man i vilket läge?

17 grader före övre dödpunkt ska det vara otrimmat på en V50.
Så då behöver man således hitta vart den övre dödpunkten dvs där kolven vänder ner i cylindern är.

Gör så här:
Tändplatta och svänghjul ska vara monterade.

Man behöver en gradskiva och ett specialverktyg:

Ladda ner och skriv ut en gradskiva härifrån:
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Jag har ett gammalt tändstift som jag tagit bort porslinet på och fixerat en metallstav längre än stiftet(så pass långt att kolven stöter emot och inte kan vända i cylindern). Inga vassa kanter som kan repa kolven. Det finns specialverktyg som fungerar likadant.
Skruva ner det i topplocket.

Skruva fast en bit ståltråd enl. EM Scooters rekommendation.

Rotera sakta och med stadig hand svänghjulet medsols tills det tar i.

Sätt fast gradskivan i centrum på svänghjulet med t.ex. en stark magnet.
Sätt skivan så att noll är i linje med din ståltråd.
Rotera sedan svänghjulet motsols och var nogrann så att du inte flyttar på gradskivan. När det tar stopp avläser du grad-antalet på skivan.
Detta tal subtraherar du från 360. Sedan delar du resultatet i 2.

Exempel:
360-342 = 18
18/2 = 9

Ta bort specialstiften ur topplocket och rotera svänghjulet de grader du fått fram.
Nu har du fått fram övre dödpunkt, exakt den punkt som kolven vänder ner. Rita eller rista in ett streck på svänghjulet och ett sträck på motorblocket som ligger i linje med varandra. Du kan med fördel rista in för det kommer alltid vara detsamma om du i framtiden behöver ställa in tändningen.
Med hjälp av gradskivan roterar du nu 17 graden motsols, och drar ett sträck även där på svänghjulet.

När det sträcket ligger i linje med det på motorblocket ska brytaren öppna sig.
Använd ett bladmått och ställ in brytaravståndet på 0,35 genom det lilla hålet på svänghjulet, använd lämplig skruvmejsel.

Nu återstår att hitta rätt plats på tändplattan.
Använd så ett så tunt papper som möjligt (te.x. en bit av höljet från en kexchoklad)att sätta mellan gapet på brytaren. Nyp fast pappret genom att rotera på svänghjulet.
Pappret ska sedan släppa när det två sträcken möts vid 17 grader.

När den släpper där då ska vespan hoppa igång!

Hoppas du blev klokare nu och inte ännu mer förvirrad!
Stort tack för hjälpen!

Tror du att det skulle fungera att bara hålla t ex en skruvmejsel där man känner att kolven ska vända?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Mike Tropic wrote:17 grader före övre dödpunkt ska det vara otrimmat på en V50.
Nix, 19 grader f. ö. d. skall det vara original...
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Terraplane Blues wrote:
Och vad blir skillnaden? Hur blir motorn med för tidigt resp för sen tändning?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

aryan wrote:
Terraplane Blues wrote:
Och vad blir skillnaden? Hur blir motorn med för tidigt resp för sen tändning?

/Aryan
Om gnistan kommer vid fel tidpunkt kan motorn bli betydligt slöare (t ex om gnistan kommer för tidigt) samt gå varm.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Och när den kommer för sent blir den svag på låga varv?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote: Tror du att det skulle fungera att bara hålla t ex en skruvmejsel där man känner att kolven ska vända?
Njae, vissa gör väl så, men det är ju jäkligt opålitligt, för kolven rör sig ytterst lite i vändningen så det kan bli utslag på många grader fel.
Det känns lite som all annan nogrannhet är bortkastad om man inte får tillförlitliga "data" från början.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

tändplatta och svänghjul är nu monterat, men jag har problem med tändningen;

När jag kickar så lyser framljuset, och om jag håller sladden som ska gå till tändstiftet mot motorblocket så kommer så gnistor. Men om jag sedan kopplar in den sladden ser jag ingen gnista i tändstiftet :(

Tändstiftet ska vara nytt och ser fräscht ut, så det borde vara det. Är det spolen som är dålig?

Jag är även lite skeptisk över kontakten som som fästs vid tändstiften, det är helt enkelt bara en ögla av koppartråd som hängs på. Ska det vara så?

Tacksam för svar - vill ut på vägarna NU!
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote:tändplatta och svänghjul är nu monterat, men jag har problem med tändningen;

När jag kickar så lyser framljuset, och om jag håller sladden som ska gå till tändstiftet mot motorblocket så kommer så gnistor. Men om jag sedan kopplar in den sladden ser jag ingen gnista i tändstiftet :(

Tändstiftet ska vara nytt och ser fräscht ut, så det borde vara det. Är det spolen som är dålig?

Jag är även lite skeptisk över kontakten som som fästs vid tändstiften, det är helt enkelt bara en ögla av koppartråd som hängs på. Ska det vara så?

Well, du får gnista iallafall..
Framljuset kan lysa även fast du inte får gnista, den går ju på den andra spolen i ett separat system till lysena och tutan.
Ser tändstiftet fräscht ut? Rätt avstånd på gapet, 0,6mm?
Är du osäker på stiftet så byt till ett nytt! Köp gärna ett par i reserv också.

Du har ju lokaliserat problemet till tändstiftet, men tyvärr behöver det inte vara boven i dramat. Kan vara för svag gnista helt enkelt så att gnistan inte orkar hoppa på stiftet.
Då är det spolen eller kondensatorn. Man kan mäta spänningen över de olika komponenterna, men det lämnar jag över till någon som kan.

Det kan även i sällsynta fall vara magnetismen i svänghjulet som gett sig. Här på forumet har det tidigare rekommenderats ett skiftnyckeltest. Kan magneten lyfta en skiftnyckel modell större ska det inte vara några problem med det. Det är antagligen inte det som är felet, men jag tänkte det kan vara bra att känna till.

Att byta brytare, kondensator och tändstift är ju relativt billigt, drygt 200 spänn. Då vet du att det är prima. En tändspole går runt på 300-400 tror jag.

Lita på ditt sinne, känns det rackligt med en kopparögla så byt tändhatt. Det har väl antagligen funkat bra så, men det finns ju bättre lösningar.

Har du fått nån stöt ännu??
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Mike Tropic wrote:
joakimz wrote:tändplatta och svänghjul är nu monterat, men jag har problem med tändningen;

Well, du får gnista iallafall..
Framljuset kan lysa även fast du inte får gnista, den går ju på den andra spolen i ett separat system till lysena och tutan.
Ser tändstiftet fräscht ut? Rätt avstånd på gapet, 0,6mm?
Är du osäker på stiftet så byt till ett nytt! Köp gärna ett par i reserv också.

Du har ju lokaliserat problemet till tändstiftet, men tyvärr behöver det inte vara boven i dramat. Kan vara för svag gnista helt enkelt så att gnistan inte orkar hoppa på stiftet.
Då är det spolen eller kondensatorn. Man kan mäta spänningen över de olika komponenterna, men det lämnar jag över till någon som kan.

Det kan även i sällsynta fall vara magnetismen i svänghjulet som gett sig. Här på forumet har det tidigare rekommenderats ett skiftnyckeltest. Kan magneten lyfta en skiftnyckel modell större ska det inte vara några problem med det. Det är antagligen inte det som är felet, men jag tänkte det kan vara bra att känna till.

Att byta brytare, kondensator och tändstift är ju relativt billigt, drygt 200 spänn. Då vet du att det är prima. En tändspole går runt på 300-400 tror jag.

Lita på ditt sinne, känns det rackligt med en kopparögla så byt tändhatt. Det har väl antagligen funkat bra så, men det finns ju bättre lösningar.

Har du fått nån stöt ännu??
Jag fick en ganska ordentlig stöt igår när jag testade, förvånansvärt kraftig.

Jag Kollade nyss glappet på Tändstiftet (B7HS) såg bra ut 0.6.

Jag får en känsla av att nån gång i tiden kommer vara tvungen att byta alla dem delarna ändåå så jag testar med nya tändstift + ny spole, kondensator är aldelles ny så det sparar jag till senare. Kanske en ny tändhatt.

Var köper jag lämpligast delarna? Jag vet att sip har allting, em scooters har dock ingen spole som passar v50. EHR i stockholm, säljer dem även reservdelar?
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote:Jag fick en ganska ordentlig stöt igår när jag testade, förvånansvärt kraftig.

Jag får en känsla av att nån gång i tiden kommer vara tvungen att byta alla dem delarna ändåå så jag testar med nya tändstift + ny spole, kondensator är aldelles ny så det sparar jag till senare. Kanske en ny tändhatt.

Var köper jag lämpligast delarna? Jag vet att sip har allting, em scooters har dock ingen spole som passar v50. EHR i stockholm, säljer dem även reservdelar?
SIP levererar på ett par dagar för en 100lapp i frakt, riktigt bra faktiskt.

Länk till tändspolen du ska ha:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Jag har själv köpt denna, men av någon anledning så var jag tvungen att slipa ner metallen lite på båda sidor för den tog i, inne i svänghjulet.

Förresten, du vet att du måste hålla tändstiftet mot motorblocket för att det ska bli gnista.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Mike Tropic wrote:
joakimz wrote:Jag fick en ganska ordentlig stöt igår när jag testade, förvånansvärt kraftig.

SIP levererar på ett par dagar för en 100lapp i frakt, riktigt bra faktiskt.

Länk till tändspolen du ska ha:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Jag har själv köpt denna, men av någon anledning så var jag tvungen att slipa ner metallen lite på båda sidor för den tog i, inne i svänghjulet.

Förresten, du vet att du måste hålla tändstiftet mot motorblocket för att det ska bli gnista.
Ok, låter ju iochförsig bra men jag åker till Ehr i eftermiddag. Går fortare och man slipper frakten, dessutom kan jag ju fråga personalen lite.

Håller tummarna för att den ska starta ikväll!
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Nej det här var ju inte alls kul. Vespan hittar nya fel till sig själv hela tiden :cry:

Jag bytte ut delarna till tändningen och nu fick jag fina gnistor i tändstiftet, sedan ställde jag in brytarspetsarna och timade in tändningen så bra jag kunde. Sedan Börjar jag kicka inget händer, kickar vidare en j***a massa gånger men motorn vägrar starta, testar choka, testar gasa samtidigt - inget resultat. Vad är problemet nu? ARHGG

Det andra problemet dök upp någon minut senare, då växlarna börjar bråka med mig :( Nu kan jag inte längre hitta något friläge och känner knappt något motstånd i växlarna, inga klick och jag fortsätter gråta.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote:Nej det här var ju inte alls kul. Vespan hittar nya fel till sig själv hela tiden :cry:

Jag bytte ut delarna till tändningen och nu fick jag fina gnistor i tändstiftet, sedan ställde jag in brytarspetsarna och timade in tändningen så bra jag kunde. Sedan Börjar jag kicka inget händer, kickar vidare en j***a massa gånger men motorn vägrar starta, testar choka, testar gasa samtidigt - inget resultat. Vad är problemet nu? ARHGG.

Testa startgas rakt in i förgasaren (ta bort luftfiltret) med full choke. Då ska den minsann hoppa igång om tändningen funkar som den ska.
joakimz wrote: Det andra problemet dök upp någon minut senare, då växlarna börjar bråka med mig :( Nu kan jag inte längre hitta något friläge och känner knappt något motstånd i växlarna, inga klick och jag fortsätter gråta.
Kul kul..
Då har en av växelvajrarna gått av eller lossnat i nåt fäste..
Ställ handtaget i friläge och med hjälp av en tång sätt växelarmen under motorn i friläge innan nu spänner upp vajrarna.. Det suger att hållas med det där!
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Mike Tropic wrote:
joakimz wrote:Nej det här var ju inte alls kul. Vespan hittar nya fel till sig själv hela tiden :cry:

Jag bytte ut delarna till tändningen och nu fick jag fina gnistor i tändstiftet, sedan ställde jag in brytarspetsarna och timade in tändningen så bra jag kunde. Sedan Börjar jag kicka inget händer, kickar vidare en j***a massa gånger men motorn vägrar starta, testar choka, testar gasa samtidigt - inget resultat. Vad är problemet nu? ARHGG.

Testa startgas rakt in i förgasaren (ta bort luftfiltret) med full choke. Då ska den minsann hoppa igång om tändningen funkar som den ska.
joakimz wrote: Det andra problemet dök upp någon minut senare, då växlarna börjar bråka med mig :( Nu kan jag inte längre hitta något friläge och känner knappt något motstånd i växlarna, inga klick och jag fortsätter gråta.
Kul kul..
Då har en av växelvajrarna gått av eller lossnat i nåt fäste..
Ställ handtaget i friläge och med hjälp av en tång sätt växelarmen under motorn i friläge innan nu spänner upp vajrarna.. Det suger att hållas med det där!
Luftfiltret är redan bortplockat, ägarn innarn tyckte den gick bättre så, var i förgasarn sprutar jag in startgasen?

Det där med växel vajrarna verkar betydligt svårare. Men jag ska göra mitt bästa!

Så jag sätter växeln i friläge (mellan 1 o 2?) och sen tar sätter jag fast växelarmen i friläge, hur gör man sen?

Tack för all hjälpen!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Startgasen ska du spruta in där luftfiltret satt.

Växlarna kan vara jobbiga att justera in. Vad du ska göra är att, precis som du säger, sätta växelhandtaget i friläge.

Längst bak på motorn, på undersidan (höger sida), sitter en liten kåpa som döljer växelarmen som dina två vajrar är fästa i. Skruva bort denna kåpa (sitter med en vanlig flatskruv). Ta en tång och vrid armen så att du får i friläge i växellådan.

Nu kommer det pillriga/jobbiga. Du ska nu tajta upp vajrarna utan att handtaget roteras ur sitt läge. En tång som går att låsa i stängt läge underlättar enormt här (svetstänger brukar användas).

Målet med operationen blir uppenbar när du har tagit bort kåpan. Du ska alltså spänna upp vajrarna så mycket det går. Anledningen till att en låsbar tång bör användas, är att det kan vara svårt att skruva fast vajerlåsen samtidigt som du håller vajern spänd.

Ludding förklaring kanske, men jag tror det blir uppenbart för dig när du ser hur det ser ut.

Lycka till,
Johan
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

joakimz wrote:Luftfiltret är redan bortplockat, ägarn innarn tyckte den gick bättre så, var i förgasarn sprutar jag in startgasen?
Vad gäller luftfiltret så ska vespan gå bättre med än utan.
Utan filter får den för mycket luft vilket leder till för mycket soppa, vilket i sin tur gör motorn sur. Men nu vet vi ju inte hur förgasaren mår för övrigt, den kanske behöver den extra kicken. Men det är nog idé att fixa det också.
Filtrets viktigaste funktion är ju att skydda förgasaren från skit.
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

wanten wrote:Startgasen ska du spruta in där luftfiltret satt.

Växlarna kan vara jobbiga att justera in. Vad du ska göra är att, precis som du säger, sätta växelhandtaget i friläge.

Längst bak på motorn, på undersidan (höger sida), sitter en liten kåpa som döljer växelarmen som dina två vajrar är fästa i. Skruva bort denna kåpa (sitter med en vanlig flatskruv). Ta en tång och vrid armen så att du får i friläge i växellådan.

Nu kommer det pillriga/jobbiga. Du ska nu tajta upp vajrarna utan att handtaget roteras ur sitt läge. En tång som går att låsa i stängt läge underlättar enormt här (svetstänger brukar användas).

Målet med operationen blir uppenbar när du har tagit bort kåpan. Du ska alltså spänna upp vajrarna så mycket det går. Anledningen till att en låsbar tång bör användas, är att det kan vara svårt att skruva fast vajerlåsen samtidigt som du håller vajern spänd.

Ludding förklaring kanske, men jag tror det blir uppenbart för dig när du ser hur det ser ut.

Lycka till,
Johan
Ok jag ska sätta igång att spänna vajrar så fort jag får tid!
Mike Tropic wrote:Vad gäller luftfiltret så ska vespan gå bättre med än utan.
Utan filter får den för mycket luft vilket leder till för mycket soppa, vilket i sin tur gör motorn sur. Men nu vet vi ju inte hur förgasaren mår för övrigt, den kanske behöver den extra kicken. Men det är nog idé att fixa det också.
Filtrets viktigaste funktion är ju att skydda förgasaren från skit.
Det är säkert sant som du säger men jag har inte hunnit tänka på att ordna det än, dessutom så skickade han inte med några skruvar..
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Vespan startar fortfarande inte trots startgas i förgasarn.

En förbättring har skett sen senast (dock innan startgasen). Nu när jag kickar och gasar så känner jag att det tänder, och den fortsätter själv nån sekund att gå runt efter kicken. Sedan slocknar allt igen.

Borde man kunna se att bensinen går runt i slangen under sadeln när man kickar? Det kan iallafall inte jag, kanske är problemet att motorn inte får någon soppa från förgasaren?

/:cry:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

joakimz wrote:Vespan startar fortfarande inte trots startgas i förgasarn.

En förbättring har skett sen senast (dock innan startgasen). Nu när jag kickar och gasar så känner jag att det tänder, och den fortsätter själv nån sekund att gå runt efter kicken. Sedan slocknar allt igen.

Borde man kunna se att bensinen går runt i slangen under sadeln när man kickar? Det kan iallafall inte jag, kanske är problemet att motorn inte får någon soppa från förgasaren?

/:cry:
Näe, någon sådan fart är det inte på bensinen i slangen på en snål Vespa ;)

Vad du kan göra är att ta loss och tömma förgasaren, för att sedan koppla dit bensinslangen när du fortfarande har förgasaren lös. Då kan du se om den åter fylls med bensin i flottörhuset.

Det låter som att det är något förgasarrelaterat om den går någon sekund innan den stannar. En ordentlige genomgång och rengöring av förgasaren låter som en bra plan.

Vänligen,
Johan
Post Reply