Skillnad på P200 och PX 200?
Den såg onekeligen mycket fräsch ut.
Bra pris också...med tanke på att den är nybesiktad lär det väl inte vara några jätteallvarliga fel på den, och skulle det vara något litet har du ju ändå sparat in några tusen på att köpa den så då kanske det inte svider så mycket om du skulle behöva lägga några kronor på reservdelar!
Bra pris också...med tanke på att den är nybesiktad lär det väl inte vara några jätteallvarliga fel på den, och skulle det vara något litet har du ju ändå sparat in några tusen på att köpa den så då kanske det inte svider så mycket om du skulle behöva lägga några kronor på reservdelar!
Ja den ser helt ok ut på bilden.Ronnie wrote:Den såg onekeligen mycket fräsch ut.
Men de har inte skrivit ut milen på den.
Har mailat men ännu inte fått svar.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se
Nu har jag pratat med mannen som har vespan här nedan.
Han köpte den ny 1980 och har pendlat 8 mil om dagen till jobbet under somrarna, vilket gör att den gått 5000 mil.
Nybesiktad i maj i år med en anmärkning på dålig ljusbild.
Han hade bytt stötdämparen för några år sedan men inte bytt några bromsar. Han tyckte inte det behövdes även om bromspedalen
tog lite långt ner, men upplevde det inte som så märkvärdigt då han utan problem kunde låsa bakhjulet.
Om jag förstod honom rätt så har han aldrig bytt kolvring eller det där växelkorset, så det kanske är dags för det?
Enligt honom så skulle dessa Vespor göra 110 km/h men hans hade aldrig gått fortare än 100km/h.
Så vad tror ni? Är detta något att satsa på? Det där sista med hastigheten låter ju lite skumt. men det kanske bara är jag som är nojig?
12000 pix vill han ha och det låter inte som han prutar på detta.
Jag upplever det som att skicket är väldigt bra, men lite trist att den trots allt gått 5000 mil.

Han köpte den ny 1980 och har pendlat 8 mil om dagen till jobbet under somrarna, vilket gör att den gått 5000 mil.
Han hade bytt stötdämparen för några år sedan men inte bytt några bromsar. Han tyckte inte det behövdes även om bromspedalen
tog lite långt ner, men upplevde det inte som så märkvärdigt då han utan problem kunde låsa bakhjulet.
Om jag förstod honom rätt så har han aldrig bytt kolvring eller det där växelkorset, så det kanske är dags för det?
Enligt honom så skulle dessa Vespor göra 110 km/h men hans hade aldrig gått fortare än 100km/h.
Så vad tror ni? Är detta något att satsa på? Det där sista med hastigheten låter ju lite skumt. men det kanske bara är jag som är nojig?
Jag upplever det som att skicket är väldigt bra, men lite trist att den trots allt gått 5000 mil.

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se
5000 är inget, om karossen är fin så köp. hastighet är ju svårt att jämföra, räknar han 110 på mätaren? hur mycket väger han?moorflax wrote:Nu har jag pratat med mannen som har vespan här nedan.
du får nog räkna med en ordentlig service om inget är gjort sedan 1980, men hur sliten den är beror helt på hur tidigare ägare kört.
tänk på att många kört trimmade PX200 lika många mil som den i annonsen utan problem, och en trimmad slits säkert dubbelt så fort när det gäller vissa delar.
Federico
5000 mil är inte så farligt egentligen...har sett Vespor som gått mer än det och funkar klockrent.
Dålig ljusbild är ju lätt att rätta till, förmodligen även bromsarna. Om det går att låsa bakhjulet låter det troligt att det bara är en justeringsfråga imo...
100km/h är nog ganska normalt om han aldrig renoverat motorn. Det står visserligen att de skall göra 110 i handboken, men jag vet inte hur vanligt det är att en otrimmad P/PX verkligen klarar det.
Växelkorset behöver du nog inte oroa dig över så länge inte växlarna hoppar ur -dessutom måste du ju klyva hela motorn för att komma åt det- men, visst, det är säkert bara en tidsfråga innan det behöver bytas om det aldrig är gjort. I så fall kan du ju passa på att att byta kolvringar samtidigt, så kanske du får lite mer push i motorn också!
Kort sagt - låter som ett vettigt köp, helt klart!
Dålig ljusbild är ju lätt att rätta till, förmodligen även bromsarna. Om det går att låsa bakhjulet låter det troligt att det bara är en justeringsfråga imo...
100km/h är nog ganska normalt om han aldrig renoverat motorn. Det står visserligen att de skall göra 110 i handboken, men jag vet inte hur vanligt det är att en otrimmad P/PX verkligen klarar det.
Växelkorset behöver du nog inte oroa dig över så länge inte växlarna hoppar ur -dessutom måste du ju klyva hela motorn för att komma åt det- men, visst, det är säkert bara en tidsfråga innan det behöver bytas om det aldrig är gjort. I så fall kan du ju passa på att att byta kolvringar samtidigt, så kanske du får lite mer push i motorn också!
Kort sagt - låter som ett vettigt köp, helt klart!
Tack för svar
3-1 till Vespan i Mellerud alltså.
Om jag förstått det hela rätt så är det bättre att köpa en Vespa med lite mer mil men som är fin i motorn än en Vespa med lite mil i motorn och en något sämre kaross.
Fördelar Mellerud:
1 ägare
Fin kaross
Inte så långt att åka (35 mot 55 mil)
Fördel Helsingborg:
Mindre mil (1800 mot 5000)

Om jag förstått det hela rätt så är det bättre att köpa en Vespa med lite mer mil men som är fin i motorn än en Vespa med lite mil i motorn och en något sämre kaross.
Fördelar Mellerud:
1 ägare
Fin kaross
Fördel Helsingborg:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se
det är lite intressant att kolla hur, var eller om de är rostiga. en del P/PX rostade snabbt. det man ska kolla är "bakskärmen", man ser om det kommit rost i skarven mellan nummerplåten upp till sadeln och under baklyset, sedan rostar det under golvet, vid främre motorfästet (framför) och uppe i fästet för bakstötdämparen.moorflax wrote:Tack för svar![]()
Fördelar Mellerud:
1 ägare
Fin kaross
Fördel Helsingborg:
be säljaren skicka bilder på undersidan och inne i bakskärmen om det går.
Federico
Jag ska ringa säljaren och fråga om rosten.Federico wrote:
det är lite intressant att kolla hur, var eller om de är rostiga. en del P/PX rostade snabbt. det man ska kolla är "bakskärmen", man ser om det kommit rost i skarven mellan nummerplåten upp till sadeln och under baklyset, sedan rostar det under golvet, vid främre motorfästet (framför) och uppe i fästet för bakstötdämparen.
be säljaren skicka bilder på undersidan och inne i bakskärmen om det går.
Tror inte han har tillgång till vare sig Internet eller kamera, om jag fattade det rätt.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se
Nu drar jag...
Nu styr jag kosan till Mellerud för att titta på den grå Vespan..
Förhoppningsvis ser den bra ut och jag tar med den hem.
Tack för alla tips och råd. Det är guld värt när man är helt ny på området.

Förhoppningsvis ser den bra ut och jag tar med den hem.
Tack för alla tips och råd. Det är guld värt när man är helt ny på området.

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se