VESPA 50 1968 RENOVERING

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Mike Tropic
Lärling
Lärling

VESPA 50 1968 RENOVERING

Post by Mike Tropic »

Okej,
Time to shine..
La vantarna på en V50 i försomras som var aningen försummad och hade haft sina glansdagar i Karlskoga en gång i tiden.
Det va nu dags att skrämma upp denna svårt rosa 60-talare.

Jag stal ett hörn på jobbet där jag under en veckas tid slet mitt hår. Tillgången till tryckluft underlättade en mängd moment, jag tror vespan blev 5kg lättare efter att jag blåst bort all skit som antagligen började gro för exakt 40 år sedan.
Jag dokumenterade det mesta av demonteringen och en del av resultatet. Jag litar mer på minneskortet i min digitala kompaktkamera än på mitt eget minne.

Först lite rundtur.
Image

Image
Enl. förra ägaren(en av de totalt två ägarna som farit runt på den innan mig) så är va det original bakdäck som satt på.. ..och det satt j-vligt hårt!

Image

Image

Image
Ceved Cykel & Motor i Bofors var det som sålde

Image

Image
Oblekt rosa under baklyktan.. ..inte en favoritfärg ..inte på en vespa iallafall

Image
Här är det jag som lyckligt ovetande knäpper ett kort på motorn som senare ska visa sig vara riktigt osamarbetsvillig

Image
Många manhours med en roterande stålborste på borrmaskin blev det

Image
total kontroll

Image
dags för rostangrepp. slipa, slipa, slipa.. provade rostätare på de mest svåråtkomliga ytorna, kanske funkar, kanske inte.. Sedan knacka bucklor sedan lite grundfärg och spackla..

Image
I väntan så putsades det lite på motorn

Image
..sedan 2 lager grundfärg. Hade jag vetat att jag senare skulle byta alla vajrar och kabelstam så skulle dom inte synts till på den här bilden

Image
Med höga rpm va det lätt att få fälgarna plåtrena

Image

Image
mera grundfärg

Image

Image
Färdiglackad svart med tanken på plats. 4 lager med sprayfärg.

Image
Fälgspray passar bra på fälgarna

Image
Innan Vespa 50-emblemet ditsatt.

Detta illustrerade mest själva lackjobbet.
Bytte även:

Topplock
Cylinder
Kolv + ringar
Kopplingspaket med 4 lameller
16/16 Förgasare
Insug
Ljuddämpare
Tändsystem
Tändkabel + hatt
Kabelstam
Vajrar + höljen
Däck + slang
Alla packningar
Packboxar

+ en massa mer...

Mycket blev i omvänd ordning, men det blir ju så om man är blåbär utan fjärrskådning.
Men jag vet att jag inte kan allt även om jag nu går runt och tror det.

Kommentera gärna
Happy browsing
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gissar jag rätt om jag misstänker att du jobbar på ett tryckeri? :grin:

"total kontroll" var härlig!

Men var har du alla minigrippåsar dit man petar in alla små delar med mysiga papperslappar där det beskrivs var delen är ifrån? :wink:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tack för bilderna. Inte ofta (för att inte säga aldrig) man ser en i den färgen och i det skicket.
/P
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

vespaco:
Jag jobbar faktiskt med att beskära och rulla om papper i alla dess utföranden.. Vi har en monsterkompressor som driver hela maskinparken. Jag lackade dock vespan med färg på sprayburk.

Va det nåt jag inte ville tappa bort så tejpade jag fast det på respektive del samt gick lös med kameran vid minsta misstanke om ev. minnesförlust

Paka
Hoppas du syftar på efter-bilden : )
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Mike Tropic wrote:
Paka
Hoppas du syftar på efter-bilden : )
Tyvärr inte. Men jag menar inte att förringa allt jobb du har lagt ned.
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Akta dej! Vespa 50 är ofta inkörsporten till riktigt tungt vespamissbruk....
Ola.G
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Håller med Paka, men smaken är som baken. Svart och krom är också fint!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Snyggt jobbat!! :grin: :grin: :grin:
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

ola.G:
Redan torsk.
Blir ständigt ifrånkörd här i stan(Örebro) när vi på söndagar sladdar runt i samlad trupp så jag har mild abstinens av mer kraft.
Testade Klingens Lambretta 175cc..
Va ska man säga, vridmoment = körglädje!
Den rackarn går som en spjut! Förvisso är det inte farten jag är ute efter, men det skadar ju inte att kunna hålla tempot

Alltså, jag diggar verkligen patina och original, men en rosa vespa, det gick bara inte.. Sorry guys
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Mike Tropic wrote:
Alltså, jag diggar verkligen patina och original, men en rosa vespa, det gick bara inte.. Sorry guys
Det har jag full förståelse för. Jag menar bara att om du hade lagt upp en bild på den där innan du renoverade så hade i alla fall jag erbjudit dig en eller två andra Vespa 50 i stället (typ blå, vit, röd eller så) att lacka om.

(Tänk Knutsson på Antikrundan om han hade sett ett originalmålat Delsboskåp och erbjudit dig ett redan avlutat att lacka om istället...)

Men det är bara min inställning, inte allas (som tur är).
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Paka wrote: om du hade lagt upp en bild på den där innan du renoverade så hade i alla fall jag erbjudit dig en eller två andra Vespa 50 i stället (typ blå, vit, röd eller så) att lacka om.
Jag kanske skulle gjort det istället, men hade den varit blå, vit eller röd, hade jag inte lackat om oavsett repor o rost :)
Paka wrote: (Tänk Knutsson på Antikrundan om han hade sett ett originalmålat Delsboskåp och erbjudit dig ett redan avlutat att lacka om istället...)

Instämmer, det är ett känsligt område, jag menar det är ju kulturarv vi snackar om
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Mike Tropic wrote:
Paka wrote: om du hade lagt upp en bild på den där innan du renoverade så hade i alla fall jag erbjudit dig en eller två andra Vespa 50 i stället (typ blå, vit, röd eller så) att lacka om.
Jag kanske skulle gjort det istället, men hade den varit blå, vit eller röd, hade jag inte lackat om oavsett repor o rost :)
Paka wrote: (Tänk Knutsson på Antikrundan om han hade sett ett originalmålat Delsboskåp och erbjudit dig ett redan avlutat att lacka om istället...)

Instämmer, det är ett känsligt område, jag menar det är ju kulturarv vi snackar om
det är ganska många före dig som lackat om originalfordon i bättre skick än din. så du är inte ensam och det är inte fel på något sätt tycker jag, ditt fordon, du ska trivas med det. de fordon jag har renoverat genom åren har aldrig fått originalfärg på sig.

det som var extra intressant med din V50 var just den rosa färgen som är extremt ovanlig, jag har bara sett delar från fordon med din färg och jag har sett ett par hundra svenska V50 genom åren. sedan är modellen med sexkantigt embelm och den påklistrade vespa loggan gaska ovanlig i sig.

Det var kul att se bilderna innan lack, otroligt skön patina, solblekt och matt.

lycka till med din v50 och kör snyggt!
Federico
Post Reply