Time to shine..
La vantarna på en V50 i försomras som var aningen försummad och hade haft sina glansdagar i Karlskoga en gång i tiden.
Det va nu dags att skrämma upp denna svårt rosa 60-talare.
Jag stal ett hörn på jobbet där jag under en veckas tid slet mitt hår. Tillgången till tryckluft underlättade en mängd moment, jag tror vespan blev 5kg lättare efter att jag blåst bort all skit som antagligen började gro för exakt 40 år sedan.
Jag dokumenterade det mesta av demonteringen och en del av resultatet. Jag litar mer på minneskortet i min digitala kompaktkamera än på mitt eget minne.
Först lite rundtur.

Enl. förra ägaren(en av de totalt två ägarna som farit runt på den innan mig) så är va det original bakdäck som satt på.. ..och det satt j-vligt hårt!

Ceved Cykel & Motor i Bofors var det som sålde

Oblekt rosa under baklyktan.. ..inte en favoritfärg ..inte på en vespa iallafall

Här är det jag som lyckligt ovetande knäpper ett kort på motorn som senare ska visa sig vara riktigt osamarbetsvillig

Många manhours med en roterande stålborste på borrmaskin blev det

total kontroll

dags för rostangrepp. slipa, slipa, slipa.. provade rostätare på de mest svåråtkomliga ytorna, kanske funkar, kanske inte.. Sedan knacka bucklor sedan lite grundfärg och spackla..

I väntan så putsades det lite på motorn

..sedan 2 lager grundfärg. Hade jag vetat att jag senare skulle byta alla vajrar och kabelstam så skulle dom inte synts till på den här bilden

Med höga rpm va det lätt att få fälgarna plåtrena

mera grundfärg

Färdiglackad svart med tanken på plats. 4 lager med sprayfärg.

Fälgspray passar bra på fälgarna

Innan Vespa 50-emblemet ditsatt.
Detta illustrerade mest själva lackjobbet.
Bytte även:
Topplock
Cylinder
Kolv + ringar
Kopplingspaket med 4 lameller
16/16 Förgasare
Insug
Ljuddämpare
Tändsystem
Tändkabel + hatt
Kabelstam
Vajrar + höljen
Däck + slang
Alla packningar
Packboxar
+ en massa mer...
Mycket blev i omvänd ordning, men det blir ju så om man är blåbär utan fjärrskådning.
Men jag vet att jag inte kan allt även om jag nu går runt och tror det.
Kommentera gärna
Happy browsing