Igår, i Stockholm, runt 17.40, uppe vid midsommarkransen, på väg in mot södermalm kommer helt plötsligen ett gäng med motorcyklar, kanske runt 40 st, med poliseskort och iförda gula typ knattefotbollsvästar.
Måste säga att jag tyckte det var lite märkligt att polisen på blåblinkande först glider upp i en korsning och spärrar av varpå det dyker upp en vanlig civil mc och spärrar korsningen på andra sidan. Sen börjar den ganska lilla klungan med motorcyklar komma körande - en salig blandning mellan japps-custom, räserhojjar och vanliga knarrar. Sen blir mc polisen avlöst av någon annan vanlig civil mc och polismcn drar iväg mot nästa korsning. Siste kommer ytterligare en blåblinkande mc. Alla kör mot rött.
Även om jag är obrydd om paragrafrytteri så blir man ändå lite frågande om varför denna lilla klunga med vanliga motorcyklister måste ha poliseskort för att köra mot rött och får polisen verkligen lämna över åt vanliga civilpersoner att sköta avspärrningarna?
Det stora mysteriet är ju också –vad var det här för grupp som kör mc kortege en torsdagskväll i augusti kör kortege ute i midsommarkransen?
Konstig kortege...
topps in da house:
Det stora mysteriet är ju också –vad var det här för grupp som kör mc kortege en torsdagskväll i augusti kör kortege ute i midsommarkransen?
Det som kommer först i min skalle är nog begravning. Vi hade i Sala en jättekortege för Lemmel (RIP) i Red Devils begravning, Polisen stängde av vägar, rondeller och stoppade allt i dess väg, i den kortegen hade INGEN gula västar men väl i andra "colours", det var ca 150st hojar. Anledningen att dom stänger av vid rödlysen är att det tydligen är förbjutet att bryta in i en begravings eller militärkortege....
DP says: Mysteriet kvarstår...
Det som kommer först i min skalle är nog begravning. Vi hade i Sala en jättekortege för Lemmel (RIP) i Red Devils begravning, Polisen stängde av vägar, rondeller och stoppade allt i dess väg, i den kortegen hade INGEN gula västar men väl i andra "colours", det var ca 150st hojar. Anledningen att dom stänger av vid rödlysen är att det tydligen är förbjutet att bryta in i en begravings eller militärkortege....
DP says: Mysteriet kvarstår...
Hmmm det var tydligen en kortege för en god sak:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188970
/H
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188970
/H